RETRATS de professions


PROPOSTA D'OBSERVACIÓ I EXPERIMENTACIÓ A PARTIR D'OBRES DE JOAN MIRÓ

A partir de l'observació de quatre obres de Joan Miró hem intentat veure quin elements utilitza l'artista per a representar les seves idees. Com utilitza Miró els elements gràfics? Com dóna forma als seus personatges i a allò que aquests signifiquen? Com deforma o simplifica les seves formes? Com utilitza referències del món objectual? Com genera i utilitza elements simbòlics? Com pot arribar a una progressiva abstracció de les formes? Com participa d'unes problemàtiques socials i polítiques?

Totes aquestes preguntes ens han ajudat a observar i tenir més coneixement de l'obra de Joan Miró però també a veure diferents maneres de representar una idea, un personatge. A partir d'aquí nosaltres hem creat el nostre propi treball.



Primer de tot observàvem i intentàvem respondre preguntes sobre tres obres de Miró: una serigrafia Aidez l'Espagne (format segell i cartell), un mural El segador i una escultura La forca. Vèiem quins recursos utilitza en cada cas per a representar personatges i idees molts semblants i miràvem de discernir els significats que es desprenen de cada obra.


 
 
1. Aidez l'Espagne, 1937.
Serigrafia, 25x17 cm.

.


  2. El segador, 1937.
Mural. Oli sobre fibrociment, 550x365
cm.


  3. La forca.
Escultura.

.


Els comentaris es completaven amb una petita recerca d'informació sobre les obres i la lectura d'un text:


LECTURA per a completar el coneixement de les obres:

El segador [avui desaparegut] fou un encàrrec del govern republicà espanyol, i el pintà l'estiu d'aquell mateix any. Es va exposar al Pavelló Espanyol dissenyat per a l'Exposició Internacional de París per Josep Lluís Ser, l'arquitecte català que més tard construiria el taller de Miró a Mallorca i les galeries de la Fondation Maeght a Saint-Paul de Vence- el mirall de Picasso Guernica també es va exposar al mateix pavelló, i a prop hi havia una Font de mercuri, obra d'un altre amic, Alexander Calder. El tema d'El segador tornava a ser el pagès català, tractat amb una exuberant violència que no es troba en altres pintures amb el mateix tema pintades a mitjan anys vint. En aquest cas, un gran cap de perfil, que sembla cridar desafiadorament, creix com una planta de terra, coronat per una barretina i envoltat per una irregular estrella de cinc puntes i per grans taques circulars que semblen explosions.

En el mateix període, Miró va produir una serigrafia en colors brillants, amb les paraules Aidez l'Espagne, 'Ajudeu Espanya', escrites en grans caràcters a sobre i a sota la figura d'un pagès català que alça l'enorme puny clos. El preu del cartell, un franc, per ajudar els republicans espanyols, es destacava emfàticament a la composició. Totes aquestes manifestacions públiques ajudaren Miró a vèncer la seva desesperació presentant una imatge que és heroica, salvatge i no mancada d'humor amarg.

PENROSE, Roland. Miró. Barcelona: Edicions Destino, 1993, p.87-89.




El treball realitzat amb les tres obres anteriors ens havia de servir per a poder entendre millor què fa Miró en aquesta obra, com organitza l'espai del quadre, quins elements formals i simbòlics empra i, finalment, quina és la significació que se'n desprèn. El pintor torna a representar un personatges molt semblant als anteriors mantenint algunes de les idees i afegint-ne d'altres.




4. Pagès català al clar de lluna (1968)
Acrílic damunt tela. 162x130 cm.
Fundació Joan Miró Barcelona.

El títol d'aquesta obra conté un profund sentiment poètic en el qual contrasten la idea tan densa i brutal com la del pagès i la poètica subtil del clar de lluna. Aquesta tela no significa tant un homenatge a Catalunya com al pagès de la meva terra, i aquest és un símbol del meu país. Sí, és una mostra de la fidelitat que sempre he mantingut a la meva pàtria...

Joan Miró


TREBALL

Després d'haver fet el treball d'observació i discussió al voltant de les obres de Miró vam experimentar amb alguns dels elements que Miró ens havia ensenyat. En les quatre obres havíem vist com Miró cada vegada anava simplificant més les formes. En alguns casos reduïa les figures a formes planes i retallades de color. En d'altres els personatges eren deformats o prenien la forma dels objectes amb els quals se'ls podia identificar. I, fins i tot, els personatges eren construïts a partir dels objectes o reduïts a elements simbòlics. En Pagès català al clar de lluna Miró arriba només a utilitzar formes planes simples allunyant-se de la figuració, però preservant la idea bàsica del tema del quadre.

Nosaltres hem utilitzat alguns d'aquest recursos per a representar d'altres oficis, d'altres personatges, servint-nos de les formes planes de color retallades i dels elements objectuals que caracteritzen cada una de les professions escollides. Les obres tenen un format DIN-A3 hi estan realitzades amb collage de papers pintats. En moltes de les propostes s'ha prescindit del personatge i s'han utilitzat directament els objectes.


 
 
Alejandro Castelló
Arquitecte

Ariadna Boada
Paleta

David Fontanils
Pescador

 
 

Aina Buixalleu
Pintor

Raquel Salavedra
Fuster

Oriol Boix
Futbolista


 
Sònia Noell
Pagès
    Estefania Fernandez
    Pescador

Professora: MONTSERRAT PLANELLA SERRA