TREBALL DE RECERCA

Treballs de recerca de temàtica musical realitzats a l'institut

Llistat de possibles treballs de recerca de temàtica musical

Treballs de recerca premiats relacionats amb la música

Pàgina web del treball de recerca de l'IES Castell d'Estela

Treballs de recerca de temàtica musical realitzats a l'institut

El violí (1997-1998)

El "rock català" (1997-1998)

La música a poc a poc (1998-1999)

La reforma de la Música. El nou pla de la Música (1998-1999)

Xa. edició del mercat de música viva de Vic (1998-1999)

Les arts plàstiques i músicals de La Cellera (1999-2000)

Evolució musical a la vila d'Amer (1999-2000)

El seguiment de la gravació d'un C.D. (1999-2000)

El jazz (1999-2000)

20 anys de l'agrupació sardanista d'Amer (2000-2001)

Pneumàtica musical (2001-2002)

Els instruments de corda fregada (2001-2002)

Country: El gran desconegut (2002-2003)

La evolución musical del Barroco (2002-2003)

Com es fa una guitarra elèctrica? (2003-2004)

Funky (2003-2004)

Els pescadors de l'Escala (2004-2005)

Filmografia dels Beatles (2004-2005)

Niezsche i Escorbuto (2005-2006)

Per què ens captiva El Concierto de Aranjuez? (2005-2006)

Llistat de possibles treballs de recerca de temàtica musical

• La música clàssica: grau de coneixement i valoració per part dels alumnes de l'institut. Recomanacions per a la seva difusió.

• Fer un estudi de l'evolució de les tendències musicals o teatrals d'àmbit local.

• Anàlisi de les melodies utilitzades a la televisió. Proves per a introduir noves bandes sonores.

Treballs de recerca premiats relacionats amb la música

PAU BOÏGUES I MASACHS - Com es fa una guitarra elèctrica?
Premi de la Universitat de Vic

L'alumne Pau Boïgues Masachs em va visitar el mes de maig del 2003 per proposar-me la tutoria i supervisió del seu treball de recerca: Com es fa una guitarra elèctrica?. En veure el seu gran interès del perquè del so, com es genera, i com ha evolucionat la construcció dels instruments, de seguida vaig acceptar la responsabilitat de la tutoria i supervisió.

-El primer bloc, és una recerca dels cordòfons de corada puntejada fins arribar a les guitarres del Renaixement, les quals segueix la seva evolució fins el s. XX on continua la recerca amb les guitarres elèctriques, fins arribar a com hauria de ser la guitarra que construiria (tipus de fusta, forma, material electrònic, etc.) per poder fer els encàrrecs.

-En el segon bloc el treball es dedicà a la recerca de les qualitats dels so, l'obtenció de l'escala musical occidental, i els intervals amb l'experimentació d'un monocordi de construcció pròpia, tot basant-se en els estudis des de Pitàgores a Mersenne. D'aquesta manera l'alumne ha assolit la comprensió de la formació de l'escala i els intervals musicals, així com la seva aplicació a l'hora de fer el muntatge dels trasts de la guitarra.

-En el tercer bloc, la tutoria ha estat compartida amb el professor de tecnologia Jordi Collell Casañas. La recerca comença per la forma de la guitarra i l'elaboració dels plànols.

Per la construcció de les diferents parts de la guitarra, va haver de superar diferents dificultats (per trobar alguns tipus de fusta, la instal·lació dels components electrònics, etc.), sempre trobant una resposta ben documentada per a tot.

Fet aquest treball, l'alumne coneix el món dels luthiers, i sap com és el so i com es genera quan ell cerca una expressió determinada al interpretar música per guitarra.

La relació de treball entre l'alumne i tutor ha estat sempre rigorosa i agradable.

DOSSIER DEL TREBALL EN pdf.