Normes de presentació i índex


Per a la presentació del treball heu de seguir les normes que tot seguit s'especifiquen. A part de servir per unificar els treballs de recerca, permeten després presentar els treballs a premis.


1. S'haurà de presentar un exemplar del treball en suport paper i una còpia en suport informàtic. Depenent del tipus de treball també s'ha de presentar tot el material pertinent que sigui resultat de la recerca.


2. La còpia informàtica ha de lliurar-se gravada en un CD en format doc. Tant a la caràtula de la caixa com sobre el CD hi heu d'escriure el vostre nom, el títol del treball, el nom del tutor o tutora i l'any de presentació.


3. Els treballs s'hauran de presentar en paper DIN A-4 imprès per una sola cara. Com a element orientatiu podem dir que ha d'ocupar unes 50 pàgines tot i que això depèn de les característiques del treball. 50 pàgines sol ser el que es demana per a participar en alguns premis.


4. El text haurà de ser escrit a doble espai, tenint en compte que les cites literals s'han de fer a espai senzill.


5. Hi ha d'haver un marge de 2 màxim 3 cm a esquerre i dreta i de 2,5 a 3 cm a dalt i a baix.


6. Les pàgines s'han de numerar. També s'admeten encapçalaments o peus de pàgina.


7. No s'acceptaran els treballs amb més d'un tipus de lletra. Ha de ser una lletra estàndard, tipus Arial o Times d'11 o 12 punts.


8. No s'admetran fulls solts o només subjectes amb un clip. S'ha d'adoptar un tipus d'enquadernació que no dificulti ni impedeixi la lectura (grapes, guia, perforació, etc.).


9. Pel que fa a la redacció, és recomanable que utilitzeu un llenguatge amè, no repetitiu, amb sinònims, cerqueu la màxima precisió en la tria dels mots i expressions emprades,... Penseu sempre que tot el que dieu és com si ho expliquéssiu a algú de manera entenedora. Aquest aspecte és fonamental sigui quin sigui el tema del treball.


10. Al treball no hi ha d'haver faltes d'ortografia ni tampoc faltes de tipus sintàctic que en dificultin la comprensió. Corregiu-lo vosaltres mateixos i si és necessari busqueu ajuda per a poder-lo presentar sense errors ja que repercutirien negativament en la nota i se us demanaria una revisió del treball.


11. Tampoc hi ha d'haver ratllades ni esmenes massa evidents. El treball ha de ser net.


12. Qualsevol altre mena de material que es lliuri a part del dossier ha d'anar correctament presentat perquè no es trenqui o es faci malbé (a dins de carpetes, d'una caixa...).


13. Pot ser que els resultat d'alguns treball no siguin en suport dossier. Tot i així sempre s'ha de seguir el contingut de l'índex que tot seguit es detalla.



APARTATS DEL TREBALL


Primera pàgina o coberta:

-Ha de ser molt visible el títol del treball, en lletres grans. Aquest ha de ser clar, precís i, sobretot, s'ha d'ajustar al contingut del treball. No ha d'enganyar, ha de reflectir realment de què tracta.

-Hi ha de constar el nom i els dos cognoms de l'autor del treball, el curs, el grup, l'àmbit de coneixement a què fa referència, el nom del tutor o la tutora, de quin curs escolar es tracta i la data en què es lliura.


Índex:

-Ha de reflectir tots els apartats que conté el treball, per això s'ha de fer al final, malgrat que s'hagi de col·locar al principi i que des de l'inici del treball tingueu clara la seva estructura.


Introducció:

-Cal que exposeu quines són les intencions i els objectius del treball, o sigui què us heu proposat investigar.

-Expliqueu clarament quins són els límits del treball, quina és l'acotació del terreny d'estudi (període cronològic, geogràfic, temàtic, etc.).

-Exposeu breument com heu portat a terme la recerca i quina metodologia de treball heu seguit.

-Esmenteu els problemes que han sorgit a l'hora d'elaborar el treball, quines dificultats s'han hagut de superar i si heu assolit els objectius plantejats.

-Expliqueu l'estructura del cos del treball que serà el següent apartat, esmenteu què ens hi trobarem i en quin ordre.


Cos o desenvolupament del treball:

-Aquest és l'apartat pròpiament del treball, on hi heu d'exposar tots els resultats de la recerca.

-Els apartats en què es divideix el cos del treball han de quedar ben separats i han de correspondre als anunciats a l'índex. Per a l'establiment d'aquests apartats, cal que, de manera prèvia, s'hagi ordenat la informació. Això es pot fer mitjançant fitxes, esquemes, resums, quadres sinòptics,... els quals no necessàriament han de formar part del treball.

-Pot ser recomanable que subratlleu les paraules clau, les que condensin d'alguna manera el sentit del text i allò que en vulgueu remarcar. Amb la mateixa finalitat també es pot utilitzar un tipus de lletra diferent (cursiva...).

-Quan es tracta de citar les paraules textuals d'un/a autor/a, cal que les poseu entre cometes i mecanografiades a espai simple, indiqueu-ne la procedència mitjançant una nota a peu de pàgina (és més aconsellable que no pas col·locar-les totes en un full al final).

-Si s'hi ha de posar material complementari que es comenta o al qual es fa referència al llarg del treball però que, per la seva extensió, dimensions o feixuguesa, no convé d'incloure en el cos del treball, aquest es col·locarà a l'annex. És aconsellable que n'hi hagi perquè així s'agilitza extraordinàriament la lectura.

-Quant a la revisió, necessària i obligatòria, us heu de fixar en els possibles errors de contingut (sobretot dates, noms, o d'altres dades), en els errors ortogràfics i sintàctics així com els tipogràfics.


Conclusions:

-Aquest és l'últim apartat, on exposeu les conclusions del treball: on s'ha arribat, quins són els resultats...

-Heu de ser clars i concrets.

-Cal que feu referència als problemes o preguntes que heu pogut resoldre i, si és el cas,
aquelles que queden pendents.

-Feu referència a l'estat de la qüestió en el moment de finalitzar el treball.

-És aconsellable que establiu un subapartat d'opinió personal, breu, però clar i sincer.

-Si us sembla convenient també podeu incloure-hi un apartat d'agraïments.


Bibliografia:

-Cal que citeu correctament tots els llibres utilitzats per ordre alfabètic d'autors. Només s'hi han de posar els que realment han estat utilitzats, ja que no es tracta de fer un apartat voluminós, sinó de reflectir les fonts d'informació. També heu de citar les revistes, diccionaris, enciclopèdies i manuals utilitzats, així com les pàgines web d'on s'ha tret informació. En tota referència bibliogràfica hi ha de constar:

-Primer cognom de l'autor en majúscules, seguit d'una coma i del seu nom en minúscules. En el cas de varis autors aquests es citaran un darrera de l'altra separats per "punt i coma".
-Títol complet en cursiva. Si no hi ha autors cal posar el títol sol.
-Lloc d'edició seguit de dos punts.
-Nom de l'editorial i després d'una coma l'any d'edició.

   Ex: LEENHARDT, Maurice. La persona a les societats primitives. Barcelona: Icària, 1995.
   Ex: La guerra civil espanyola. Fotògrafs per a la història. Barcelona: MNAC, 2001

-Si és un manual o enciclopèdia cal que indiqueu el número del volum després del títol.
-Si es tracta de citar un article d'una revista, el títol d'aquest anirà entre cometes, mentre que el títol de la revista anirà subratllat. Cal fer-hi constar el mes, l'any d'edició i el número.

-Si es tracta d'un lloc web cal que n'indiqueu l'adreça de la pàgina.

   Ex: http://www.gnosona.com/elsamfibis.htm

-També podeu indicar en aquest apartat noms d'institucions o persones d'on heu tret informació:

   Ex: Ajuntament d'Amer
         Arxiu d'Imatges d'Olot


Annexos:

Els annexos s'utilitzen per presentar:

-
Material que no pot col·locar-se en el nucli de l'informe a causa de la seva mida (plànols, dibuixos...) o de la seva naturalesa (vídeos, CD-ROM).

-Material complementari (detalls complets de procediments aplicats, demostracions matemàtiques, il·lustracions, taules o fitxes) que en el nucli de l'informe alteraria la presentació lògica i ordenada del treball.

-Documentació d'interès per al lector de l'informe i que no es cita a la llista de referència.

-Descripció detallada d'equips o programes utilitzats.


Qualsevol altre tipus de presentació que surti d'aquestes normes s'ha de comentar amb el tutor i serà acceptat sempre i quan estigui justificada per les característiques del treball.


D'altra material:
En alguns treballs part dels resultats de la recerca pot ser que es formalitzin en d'altres suports: vídeos, CD, DVD, maquetes, dissenys reals, dibuixos, objectes construïts o dissenyats, webs o d'altres. En tots els casos aquests elements s'han de presentar correctament perquè puguin ser guardats, transportats i observats.



NORMES i APARTATS DEL TREBALL EN FORMAT doc.