QUÈ
VOL DIR FER RECERCA?
Fer recerca, investigar vol dir fer-se preguntes sobre les coses,
plantejar-nos un qui, un què, un quan, un per què
o un com sobre algun aspecte de la nostra realitat o del passat.
La recerca ha de permetre donar respostes a aquestes preguntes.
Investigar implica buscar i ordenar informació, relacionar-la
i interpretar-la. En alguns casos les recerques pretenen només
donar respostes i fer interpretacions, que ens ajudin a conèixer
noves dades sobre alguna temàtica, a comprendre algun
fenomen, o a localitzar-ne les causes o les conseqüències.
En d'altres casos, sobretot en el camp científic i en
l'artístic, les recerques són de caire experimental,
s'investiga amb elements ja coneguts per a obtenir nous resultats
(nous aparells, nous dissenys, nous recursos expressius, noves
estratègies comunicatives per arribar al públic,
noves possibilitats en la utilització d'un material,
nous remeis per a curar trastorns psíquics o físics,
etc.).
EL TREBALL DE RECERCA DEL BATXILLERAT
El treball de recerca del Batxillerat s'ha de plantejar com
una qüestió senzilla i acotada a investigar. Qüestió
de la qual, inicialment només es tenim idees bagues,
hipòtesis, possibilitats que cal analitzar, demostrar
o posar a la pràctica si s'escau, per aconseguir les
informacions o explicacions necessàries que, en el cas
del Treball de recerca del Batxillerat s'han de presentar, generalment
en format dossier o d'altre que sembli pertinent.
EL TREBALL DE RECERCA DINS DEL CURRÍCULUM
Al llarg del batxillerat, els alumnes
han de desenvolupar la capacitat de recerca exercint-la en les
diferents matèries. Per la importància que té
aquesta capacitat i pel caràcter interdisciplinari que
pot suposar, els alumnes han de realitzar un treball de recerca
al seu abast, al qual s'assignarà un 10% de la nota del batxillerat. Cada alumne
sol desenvolupar el treball individualment amb l'orientació
d'un tutor o tutora que l'assessora per acotar el tema, definir
l'enfocament de la recerca i fer un seguiment del procés.
El treball és avaluat per un tribunal davant del qual
l'alumne haurà de fer una exposició oral.
TIPOLOGIES DE RECERQUES
Les recerques depenen de les preguntes que ens fem i del tipus
de respostes que busquem, dels objectes, documents o persones
sobre les quals estem investigant i de la metodologia que utilitzem.
Aquí teniu un possible llistat de tipologies de recerques:
-
Investigació
de caràcter bibliogràfic que compara i contrasta
informació escrita per d'altres i mira de reordenar-la
i treure'n noves conclusions o interpretacions.
EXEMPLE: El discurs ecològic en el Senyor dels anells.
-
Investigació
de caràcter experimental, que pretén descobrir
o crear quelcom nou, basant-se en una fase d'experimentació
prèvia al resultat final.
EXEMPLE: Les propietats colorants de productes naturals.
Elaboració de tintes.
- Investigació
encaminada a proposar noves solucions per alguna finalitat,
que siguin d'utilitat i que arreglin problemes detectats.
EXEMPLE:
Estudi
i projecte d'instal.lació
d'un sistema d'alarma a l'IES Castell d'Estela.
-
Investigació
empírica sobre el terreny, que recull dades les ordena
i les interpreta.
EXEMPLE: Efectes de les al.lèrgies en els alumnes
de l'IES Castell d'Estela.
-
Investigació
de caràcter històric que pretén recollir
dades del passat per a explicar fets que encara no han estat
explicats o per a intentar establir una cronologia i uns canvis
al llarg del temps.
EXEMPLES: Cròniques de la guerra civil a Bonmatí.
Recerca d'història oral.
-
Investigació
que pretén detectar l'impacta, l'ús o la recepció
que un grup de persones fan d'un determinat productes, informació
o servei.
EXEMPLE: L'impacta dels anuncis de cotxes entre els joves.
-
Investigació
que pretén detectar quins són els costums o
les creences d'un determinat grup de persones.
EXEMPLE:
L'ús de les plantes medicinals i els remeis casolans
a Amer.
- Investigació
que pretén analitzar l'estat i el funcionament d'algun
entorn, organització, empresa... i, si cal, proposar
millores.
EXEMPLE: Estudi de les feines agrícoles i ramaderes
d'una granja de vaques lleteres.
-
Investigació
que pretén demostrar com, quan i perquè es produeix
un determinat fenomen.
EXEMPLE: La contaminació del riu Brugent.
-
Investigació
amb finalitats divulgatives que pretén ordenar informació
sobre un tema i crear els recursos i la metodologia necessaria
perquè arribi a un grup de persones.
EXEMPLE: Rutes turístiques d'Amer
METODOLOGIA DE TREBALL
Cada un dels exemples de tipus de recerca que hem esmentat, implica
treballar amb una certa metodologia. Com ja podeu imaginar, alguns
d'ells impliquen recollir dades sobre el terreny, fer el que se'n
diu un treball de camp: buscant, recollint, anotant, fent entrevistes...
En d'altres implica fer una bona recerca bibliogràfica
i treballar a partir dels llibres, seleccionant i comparant la
informació i extraient-ne interpretacions. També
pot ser que sigui un treball que metodològicament impliqui
recollir dades i després fer-ne estadístiques per
analitzar-les. En d'altres casos haurem d'anar a buscar la documentació
original en arxius o biblioteques. Alguns treballs implicaran
un contacte molt proper amb la gent o amb un grup de persones
concretes a les quals s'observarà, es farà preguntes
i s'analitzarà. Com ja hem explicat també pot ser
que el treball es basi en una experimentació concreta,
que ens obligui a anar fent proves, que podem anotar en un diari,
fins que arribem al resultat final.
Algunes recerques suposen produir conclusions escrites, d'altres
processos d'investigació estaran encaminats a definir un
projecte o a produir un objecte acabat.
Com podeu veure realizar el treball de recerca suposa familiaritzar-vos
també amb una metodologia de recerca, saber com l'heu d'aplicar
i quins instruments heu d'utilitzar per a dur-la a terme.
En tots els casos hi ha sempre un requisit previ: tenir o adquirir
un coneixement mínim del tema que volem invetigar. Per
això un sdels primers passos del treball de recerca consisteix
en documentar-se
sobre el tema que heu triat per a saber-ne més i poder
plantejar correctament la recerca.
|