Què vol dir fer recerca?


QUÈ VOL DIR FER RECERCA?
Fer recerca, investigar vol dir fer-se preguntes sobre les coses, plantejar-nos un qui, un què, un quan, un per què o un com sobre algun aspecte de la nostra realitat o del passat. La recerca ha de permetre donar respostes a aquestes preguntes. Investigar implica buscar i ordenar informació, relacionar-la i interpretar-la. En alguns casos les recerques pretenen només donar respostes i fer interpretacions, que ens ajudin a conèixer noves dades sobre alguna temàtica, a comprendre algun fenomen, o a localitzar-ne les causes o les conseqüències. En d'altres casos, sobretot en el camp científic i en l'artístic, les recerques són de caire experimental, s'investiga amb elements ja coneguts per a obtenir nous resultats (nous aparells, nous dissenys, nous recursos expressius, noves estratègies comunicatives per arribar al públic, noves possibilitats en la utilització d'un material, nous remeis per a curar trastorns psíquics o físics, etc.).


EL TREBALL DE RECERCA DEL BATXILLERAT
El treball de recerca del Batxillerat s'ha de plantejar com una qüestió senzilla i acotada a investigar. Qüestió de la qual, inicialment només es tenim idees bagues, hipòtesis, possibilitats que cal analitzar, demostrar o posar a la pràctica si s'escau, per aconseguir les informacions o explicacions necessàries que, en el cas del Treball de recerca del Batxillerat s'han de presentar, generalment en format dossier o d'altre que sembli pertinent.


EL TREBALL DE RECERCA DINS DEL CURRÍCULUM
Al llarg del batxillerat, els alumnes han de desenvolupar la capacitat de recerca exercint-la en les diferents matèries. Per la importància que té aquesta capacitat i pel caràcter interdisciplinari que pot suposar, els alumnes han de realitzar un treball de recerca al seu abast, al qual s'assignarà un 10% de la nota del batxillerat. Cada alumne sol desenvolupar el treball individualment amb l'orientació d'un tutor o tutora que l'assessora per acotar el tema, definir l'enfocament de la recerca i fer un seguiment del procés. El treball és avaluat per un tribunal davant del qual l'alumne haurà de fer una exposició oral.


TIPOLOGIES DE RECERQUES
Les recerques depenen de les preguntes que ens fem i del tipus de respostes que busquem, dels objectes, documents o persones sobre les quals estem investigant i de la metodologia que utilitzem. Aquí teniu un possible llistat de tipologies de recerques:

  • Investigació de caràcter bibliogràfic que compara i contrasta informació escrita per d'altres i mira de reordenar-la i treure'n noves conclusions o interpretacions.
    EXEMPLE: El discurs ecològic en el Senyor dels anells.

  • Investigació de caràcter experimental, que pretén descobrir o crear quelcom nou, basant-se en una fase d'experimentació prèvia al resultat final.
    EXEMPLE: Les propietats colorants de productes naturals. Elaboració de tintes.

  • Investigació encaminada a proposar noves solucions per alguna finalitat, que siguin d'utilitat i que arreglin problemes detectats.
    EXEMPLE: Estudi i projecte d'instal.lació d'un sistema d'alarma a l'IES Castell d'Estela.

  • Investigació empírica sobre el terreny, que recull dades les ordena i les interpreta.
    EXEMPLE: Efectes de les al.lèrgies en els alumnes de l'IES Castell d'Estela.

  • Investigació de caràcter històric que pretén recollir dades del passat per a explicar fets que encara no han estat explicats o per a intentar establir una cronologia i uns canvis al llarg del temps.
    EXEMPLES: Cròniques de la guerra civil a Bonmatí. Recerca d'història oral.

  • Investigació que pretén detectar l'impacta, l'ús o la recepció que un grup de persones fan d'un determinat productes, informació o servei.
    EXEMPLE: L'impacta dels anuncis de cotxes entre els joves.

  • Investigació que pretén detectar quins són els costums o les creences d'un determinat grup de persones.
    EXEMPLE: L'ús de les plantes medicinals i els remeis casolans a Amer.

  • Investigació que pretén analitzar l'estat i el funcionament d'algun entorn, organització, empresa... i, si cal, proposar millores.
    EXEMPLE: Estudi de les feines agrícoles i ramaderes d'una granja de vaques lleteres.

  • Investigació que pretén demostrar com, quan i perquè es produeix un determinat fenomen.
    EXEMPLE: La contaminació del riu Brugent.

  • Investigació amb finalitats divulgatives que pretén ordenar informació sobre un tema i crear els recursos i la metodologia necessaria perquè arribi a un grup de persones.
    EXEMPLE: Rutes turístiques d'Amer


METODOLOGIA DE TREBALL

Cada un dels exemples de tipus de recerca que hem esmentat, implica treballar amb una certa metodologia. Com ja podeu imaginar, alguns d'ells impliquen recollir dades sobre el terreny, fer el que se'n diu un treball de camp: buscant, recollint, anotant, fent entrevistes... En d'altres implica fer una bona recerca bibliogràfica i treballar a partir dels llibres, seleccionant i comparant la informació i extraient-ne interpretacions. També pot ser que sigui un treball que metodològicament impliqui recollir dades i després fer-ne estadístiques per analitzar-les. En d'altres casos haurem d'anar a buscar la documentació original en arxius o biblioteques. Alguns treballs implicaran un contacte molt proper amb la gent o amb un grup de persones concretes a les quals s'observarà, es farà preguntes i s'analitzarà. Com ja hem explicat també pot ser que el treball es basi en una experimentació concreta, que ens obligui a anar fent proves, que podem anotar en un diari, fins que arribem al resultat final.
Algunes recerques suposen produir conclusions escrites, d'altres processos d'investigació estaran encaminats a definir un projecte o a produir un objecte acabat.

Com podeu veure realizar el treball de recerca suposa familiaritzar-vos també amb una metodologia de recerca, saber com l'heu d'aplicar i quins instruments heu d'utilitzar per a dur-la a terme.

En tots els casos hi ha sempre un requisit previ: tenir o adquirir un coneixement mínim del tema que volem invetigar. Per això un sdels primers passos del treball de recerca consisteix en
documentar-se sobre el tema que heu triat per a saber-ne més i poder plantejar correctament la recerca.