Com pensar un tema


ESCOLLIR UN TEMA

Per a escollir un tema pel treball de recerca cal triar i acotar una àrea de coneixement concreta per a poder identificar-hi problemes, veure què ens interessa i si hi ha qüestions sobre les quals ens podem formular preguntes.

A l'hora d'escollir un àmbit temàtic cal tenir en compte els nostres coneixements i interessos i els elements que tenim més propers. En aquest sentit s'hauria de valorar:

  • La modalitat de batxillerat que es cursa i els aspectes treballats en les diferents matèries.

  • Els interessos, coneixements, curiositats i aficions personals.

  • L'entorn immediat (l'institut, el barri, la població, el municipi...) on es poden localitzar temes pel treball.


CENTRAR LA RECERCA

A part d'escollir una temàtica o un camp de coneixement específic sobre el qual voleu fer el treball cal centrar la recerca: cal veure exactament quins objectius es persegueixen, què esteu buscant i què preteneu obtenir.

En aquest sentit la recerca pot tractar aspectes més generals o més específics. En ambdós casos però, cal formular una pregunta concreta que dirigeixi i acoti la recerca. Recordem que la recerca no només consisteix en buscar informació, resumir-la i presentar-la. No podem plantejar un treball de recerca sobre Leonardo da Vinci que consisteixi només en buscar informació sobre l'artista ja que no estarem fent cap mena d'investigació. Caldria que formuléssim alguna qüestió sobra l'obra d'aquest artista, que la comparéssim amb d'altres, que n'observéssim un aspecte concret i que valoréssim la possibilitat per a investigar-la. En aquest sentit els temes generals són més difícil d'acotar. Se'n pot trobar més informació però són temes que ja han estat molt treballs. Per això s'aconsella plantejar un tema més específic, que tracti un aspecte concret, aplicat a una situació específica.

Per a centrar la recerca és convenient tenir clar què pretenem i què estem buscant. Per això és aconsellable marcar uns objectius que són els que es pretenen aconseguir, i que guiaran les actuacions que portarem a terme durant el desenvolupament del treball.



VALORAR LES FONTS D'INFORMACIÓ
I LES POSSIBILITATS DE DESENVOLUPAR LA RECERCA


Abans de decidir definitivament el tema del treball cal valorar si la seva realització és possible. Si realment les preguntes que ens formulem poden tenir respostes. Un dels elements que cal valorar és l'accés a les fonts d'informació. Hem de pensar si és possible obtenir la informació necessària per a portar a terme la recerca o si la informació existent és suficient per a obtenir les respostes esperades. Per exemple, no ens podem plantejar fer una recerca sobre fotografia antiga, si no existeixen realment documents fotogràfics originals que ens permetin fer aquesta tasca o si no hi tenim accés.

També s'ha de valorar com s'hauria de desenvolupar la recerca i si realment tenim tots els mitjans per a portar-la a terme. Si ens proposem una recerca de caràcter experimental, per exemple, sobre energia solar, cal que tinguem a l'abast el recursos tècnics o si volem fer un treball acotat en un determinat grup de persones cal que si podrem accedir a les persones que ens interessen i si creiem que aquestes col·laboraran en la recerca.

Per això abans de decidir definitivament un tema, cal valorar no només la seva idoneïtat, si ens agrada o no ens agrada, sinó també les possibilitats i inconvenients de la seva realització.



TEMES ORIENTATIUS AGRUPATS PER ÀMBITS

Aquí teniu alguns temes genèrics que us poden servir d'orientació a l'hora de triar i definir la vostra recerca. Estan agrupats per àmbits de coneixement. També podeu escollir algun dels temes i adaptar-lo a casos concrets.


CIÈNCIES NATURALS

  • Estudi d'un ecosistema. Evolució al llarg de l'any.

  • Efecte de congelacions i descongelacions successives en la conservació dels aliments. Estudi microbià.

  • El consum de medicaments per part dels adolescents al municipi. Valoració dels perills. Recomanacions.

  • La dieta alimentària de la població adolescent. Tipus de comportaments i riscos. Diferències entre els de nois i noies.

  • L'oxidació de plaques metàl·liques. Factors. Interpretació teòrica.


MATEMÀTIQUES I ECONOMIA

  • El nombre auri. Definició i propietats matemàtiques. Recerca de casos del nostre entorn en què apareix en l'art i en la naturalesa

  • Els jocs i la probabilitat de guanyar. Estudi d'alguns jocs per mesurar-hi les probabilitats reals dels jugadors. Conseqüències pel que fa al seu risc econòmic.

  • Funcionament i organització d'una empresa. Anàlisi d'una empresa real per descobrir-hi punts a millorar i fer-hi propostes.

  • El treball en empreses cooperatives. Estudi d'alguns casos. Resultats obtinguts. Sectors socials implicats. Valoració i perspectives.


TECNOLOGIA

  • Estudi de les millores recents en equipaments esportius (cascs de ciclisme, rodes lenticulars...). Proposta de nous avenços.

  • Construcció d'un cotxe solar.

  • Construcció d'un sistema d'alarma controlat electrònicament

  • Disseny i construcció d'un robot per realitzar operacions senzilles.

  • El problema dels residus d'una indústria: quins són, normativa, proposta de solucions, comprovació a petita escala, projecte d'aplicació a escala real.


ART I DISSENY

  • Fer un seguiment i analitzar el procés creatiu d'un o dos artistes que estiguin en actiu. Descriure, valorar i comparar el procés que segueix un o ambdós creadors. Relacionar les característiques del procés amb les intencionalitats estètiques i les característiques de les seves obres. La recerca que es pot realitzar acompanyant els resultats de documentació fotogràfica o videogràfica.

  • Estudiar l'evolució i canvis del disseny d'un determinat objecte.

  • Estudiar algun dels objectes o grup d'objectes que pertanyen al patrimoni artístic local.
    Realitzar una proposta expositiva o confeccionar una guia cultural.

  • Banners. Analitzar les diferents tipologies de banners a internet i els recursos utilitzats.

  • Investigar les possibilitats narratives de la panoràmica en la creació audiovisual.

  • Buscar i experimentar procediments no convencionals del dibuix.

  • Experimentacions per a combinar tècniques d'animació tradicional amb tècniques informàtiques.

  • Analitzar els anuncis de televisió d'un determinat producte. Veure quins són els recursos utilitzats tècnics i narratius utilitzats, quines idees i valors transmeten i quina recepció en fan els joves o d'altres públics.

Trobareu més temes i exemples de treballs sobre ART si cliqueu aquí


MÚSICA

  • La música clàssica: grau de coneixement i valoració per part dels alumnes de l'institut. Recomanacions per a la seva difusió.

  • Fer un estudi de l'evolució de les tendències musicals o teatrals d'àmbit local.

  • Anàlisi de les melodies utilitzades a la televisió. Proves per a introduir noves bandes sonores.


CIÈNCIES SOCIALS

  • Corrents migratoris al municipi durant la segona meitat del segle XX.

  • Evolució urbanística d'una ciutat. Etapes. Relacions amb el context social. Perspectives actuals.

  • El ressò i tractament de fets internacionals de finals del segle XX a la premsa local.

  • Els oficis que es perden en una comarca. Anàlisi de la situació passada, actual i futura.

  • La feina de les dones. Comparació amb la dels homes. Tipus d'ocupació i categories.

  • Les diferents confessions religioses al municipi. Nombre de seguidors i practicants. Festes i costums.

  • Què pensen els joves? Estudi sobre les respostes a preguntes filosòfiques fonaments: Qui sóc? Què és...

  • Anàlisi dels valors dominants entre els joves.


LLENGUA

  • Ritme d'aprenentatge del català en persones nouvingudes. Factors acceleradors i retardadors. Proposta i realització d'actuacions.

  • Temes de les lletres de les cançons d'èxit actuals. Possible relació amb problemes socials reals i la seva evolució.

  • Creació d'una antologia dels millors còmics que inclogui exemples i una guia per a la seva lectura adreçada a un públic jove.

  • Recull de llegendes populars de la zona. Comparació amb altres narracions i mites. Propostes per a la seva difusió.

  • L'argot juvenil. Recull de paraules i expressions. Significat i evolució.

  • Com són els joves que apareixen en les novel·les. Anàlisi d'alguns clàssics del segle XX.



LLENGUA ESTRANGERA

  • Recull de temes de la cançó d'autor francesa. Estudiar-ne la recepció actual entre els joves.

  • Estudi del contingut de les lletres de les cançons d'un grup de parla anglesa. Temes clau i recursos lingüístics.

  • Recursos per a l'aprenentatge de l'anglès a internet. Realització d'un portal amb els recursos indexats.



EDUCACIÓ FÍSICA

  • L'entrenament d'un equip infantil de futbol. El sistema utilitzat i la seva base fisiològico-esportiva. Propostes de millora.

  • La pràctica del footing. Estudi fisiològico-esportiu d'alguns practicants. Valoració i propostes de millora.

  • L'exercici físic en les persones adultes. Estudi de casos i comparació amb dades generals.

  • Estudi de l'activitat física que realitzen els joves. Conclusions de les dades i propostes per a millorar la situació.