







 
  
Joan Salvat-Papasseit va néixer a Barcelona 
  el 16 de maig de l'any 1894. Va ser conegut sobretot com a poeta, és 
  autor també d'articles, manifestos, i altres proses de caire polític 
  i social. La seva vida va ser intensa, d'infància desafortunada i marcada 
  per una tuberculosi que el conduiria a la mort. Quan era petit, el seu pare, 
  que era fogoner, va morir d'accident en alta mar al 1901. Amb set anys, Salvat-Papasseit 
  va passar a viure a l'Asilo Naval Espanyol, que estava instal·lat a la 
  "corbeta 'Mazarredo'", més tard l'acollí la "corbeta 
  'Consuelo'" i després la 'Tornado', totes atracades al port de Barcelona. 
  Quan tenia uns dotze anys, va voler incorporar-se a l'Església i li va 
  comença a créixer l'idealisme que anys després desembocaria 
  en acràcia. Un any després (el 1907), va entrar d'aprenent en 
  una adrogueria, de vigilant nocturn del moll, i més endavant, en un taller 
  d'escultura religiosa. Volia aprendre l'ofici, però s'havia de resignar 
  a fer tasques rutinàries al taller. En les estones lliures escrivia pensaments 
  de caràcter polític. L'ànsia de conèixer l'ofici 
  el va animar a fer unes classes d'escultura a la Llotja. L'any 1911, freqüenta 
  la parada de llibres vells que el llibreter Emili Eroles tenia al mercat de 
  Santa Madrona. Allí, es reunien amb el bibliògraf Antoni Palau 
  i Joan Alavedra en una mena de tertúlia. Amb aquests amics es trobava 
  també sovint a l'Ateneu Enciclopèdic Popular i constituïren 
  el primer nucli contestatari anomenat 'Grup Antiflamenquista Pro-Cultura' en 
  la línia de l'activisme pamfletari i revolucionari.
  A l'any 1914 va ingressar a la "Joventut Socialista" i va col·laborar 
  amb la 'Justícia Social', de Reus; sovinteja els locals bohemis; entra 
  a la redacció de la revista Los Miserables , adopta el pseudònim 
  'Gorkiano', per la fascinació que li havien produït els llibres 
  de Màxim Gorki. 
  Aplega la major part d'aquests articles a Humo de fàbrica, que veureu 
  més endavant, però aviat es va desenganyar de la política.
  Al 1917 va escriure un prosa: Un enemic del poble.
  Un any després, va iniciar el festeig amb Carmen Eleuterio i Ferrer, 
  amb qui es va casar el 1918, després del casament, van fer una estada 
  a Sitges. Aquest any va editar Humo de fàbrica (recull d'articles) i 
  Arc-Voltaic (revista). Els anys anteriors al seu matrimoni, Salvat queda influït 
  per les idees anarquistes i socialistes, signades per Gorki i Nietzsche. Amb 
  el seu amic, Joan Alavedra, assisteix a les classes que el doctor Jordi Rubió 
  ofereix als Estudis Universitaris Catalans. Coneix Daniel Cardona, un dels dirigents 
  carismàtics de l'independentisme radical i s'introdueix en els cercles 
  nacionalistes. Durant aquest període col·labora en publicacions 
  de caire anarquista i revolucionari. És l'època (1915-1916) en 
  què treballa durant mig any --com diu al poema Nocturn d'acordió--,de 
  vigilant nocturn al port: "Vosaltres no sabeu / què és / 
  guardar fusta al moll" El març de 1916, arran de l'article "Un 
  poble, Portugal" aparegut a Los Miserables, és condemnat a dos mesos 
  i un dia a la presó. Després segueix col·laborant en revistes 
  d'aquest caire com Sabadell Federal i inicia en castellà "Glosas 
  de un socialista" i comença a escriure poemes en català. 
  Emili Eroles i Joan Alavedra van presentar el jove Salvat a l'Eugeni d'Ors, 
  amb el qual compartia l'aversió pública contra la guerra mundial. 
  Precisament és d'Ors qui el presenta a Santiago Segura, el propietari 
  de les Galeries Laietanes, on el poeta va entrar a treballar com a encarregat 
  de la secció de llibreria, cosa que li proporciona una certa estabilitat 
  econòmica. L'any 1916 coneix el pintor i teòric Torres-Garcia 
  i l'artista uruguaià Rafael Barradas, que l'introdueixen en el món 
  de les avantguardes: futurisme i vibracionisme. L'any 1917 apareix el primer 
  número de la revista de títol ibsenià Un enemic del Poble. 
  Fulla de subversió espiritual. És la primera vegada que Salvat-Papasseit 
  disposarà d'un espai propi per difondre les seves idees i aprofitarà 
  per publicar uns aforismes titulats "Mots-propis". Comença 
  a deixar enrera la seva etapa més combativa i a poc a poc es va forjant 
  el poeta avantguardista. Per les Galeries Laietanes hi van passar des d'escriptors 
  de formació clàssica noucentista fins a autors que seran els capdavanters 
  de l'avantguarda catalana, com J.V.Foix, Josep Maria Junoy i Joaquim Folguera. 
  L'any 1917 publica el seu primer poema Columna vertebral: sageta de foc i ideològicament 
  es decanta cap el que ell anomenarà 'Divina Acràcia', és 
  a dir que comença a desvincular-se del pensament polític. L'any 
  1918 edita l'únic número de la revista Arc-Voltaic. En aquesta 
  publicació d'influències futuristes ja apareix el títol 
  del primer llibre de poemes: Poemes en ondes hertzianes. L'estiu d'aquell any, 
  arran d'una grip, comença a manifestar-se en el poeta una tuberculosi, 
  que el durà sis anys després a la mort. Santiago Segura li ofereix 
  casa a Sitges, on s'estableix la parella acabada de casar. Més tard fa 
  una cura de repòs en una masia de Matadepera. 
  El 1919, neix Salomé, la seva primera filla. Això el va animar 
  a escriure les proses infantils Els nens de la meva escala, editades a la revista 
  'La Mainada' (1921). 
Aviat torna a les Galeries Laietanes i comença un 
  període de gran activitat. Fa noves coneixences (Tomàs Garcés, 
  Xavier Nogués, Joaquim Sunyer, Josep Maria López-Picó) 
  i enceta un nou període com a llibreter i editor. Publica el seu primer 
  llibre Poemes en ondes hertzianes (1919), on és ben clara la fascinació 
  que van exercir en ell autors com Marinetti, els futuristes italians i, encara 
  més, Apollinaire. 
  L'any 1920 va fer una breu estada a París, fet que influeix en el llibre 
  L'irradiador del port i les gavines. Col·labora assíduament en 
  la pàgina de lletres d'El dia de Terrassa i publica com a pamflet "Contra 
  els poetes en minúscula. Primer manifest futurista català". 
  L'any 1921 edita la revista Proa, de la qual només sortiran dos 
  números i col·labora a La Publicitat. Apareix el seu segon 
  llibre de poemes L'irradiador del port i les gavines. 
  Al desembre d'aquell mateix any és internat al sanatori de La Fuenfría, 
  a Cercedilla, Madrid, des d'on escriurà els poemes plens d'exaltació 
  nostàlgica de Catalunya. Les conspiracions (1922). Aquell mateix 
  any neix Núria, la seva segona filla. Però la malaltia avança 
  i Salvat-Papasseit comença un pelegrinatge per diferents sanatoris d'Andorra 
  i la Catalunya Nord. Publica La gesta dels estels (1922) i El poema 
  de la rosa als llavis (1923). Tot i la malaltia, feia plans esperançadors 
  i la seva activitat no s'aturava. Va publicar un fragment més d'Els 
  nens de la meva escala; va prologar La batalla, del seu amic Daniel 
  Cardona, i va ser antologat per Tomàs Garcés a Els poetes d'Ara, 
  amb pròleg de Junoy. 
  El febrer de 1924, mor la seva filla Núria; la tuberculosi pulmonar de 
  Salvat-Papasseit entra en una fase crítica i el visiten els amics escriptors 
  i pintors, a alguns dels quals mostra poemes inèdits que guardava sota 
  el coixí. Mor el 7 d'agost de 1924, a casa seva, al carrer de l'Argenteria, 
  de Barcelona. 
  La ciutat de Barcelona recorda Joan Salvat-Papasseit amb un monument al Moll 
  de la Fusta, al peu del qual hi ha reproduït el poema "Nocturn per 
  a acordió" que fa referència a l'època en què 
  l'autor va fer-hi de vigilant nocturn. 
  La seva obra poètica ha estat profusament difosa al gran públic, 
  sobretot a partir de les musicacions i recitacions de Núria Espert, Celdoni 
  Fonoll, Lluís Llach, Ovidi Montllor, Guillermina Motta, Ramon Muntaner, 
  Teresa Rebull, Xavier Ribalta, Joan Manel Serrat i Rafael Subirachs, entre d'altres. 
  
(Extret d'http://www.escriptors.com/autors/salvatpapasseitj)