Matèries del Seminari d'Economia
Matèria de modalitat de batxillerat de Ciències Socials
El curriculum que es proposa
preten defugir tant d'un enfocament formalista que proporciona
molts conceptes, però amb dèbil capacitat explicativa dels problemes
reals, com també d'un enfocament merament descriptiu que
proporciona gran quantitat d'informació però amb un escàs
poders explicatiu de les causes dels problemes econòmics.
Per poder assolir els objectius és fonamental, que l'alumnat disposi
d'un marc conceptual per interpretar la realitat. Un marc conceptual
que no ha de ser necessàriament exhaustiu, però sí ric
pel que fa a les relacions que és capaç d'establir entre els seus
elements.
Però, també, és fonamental que sigui capaç d'aplicar
aquest conjunt de conceptes a l'anàlisi de problemes econòmics
concrets. Per tant, cal iniciar a l'alumnat en la utilització d'una certa
capacitat de raonament econòmic, és a dir, en aquell tipus
de raonament expert que utilitzem els economistes: anàlisi de dades i
anàlisi d'oferta i demanda.
Finalment, no es pot oblidar que tots els problemes econòmics tenen una
important vessant social amb diversos punts de vista que impliquen judicis
de valor. Cal que l'alumne/a els conegui i construeixi el seu propi criteri.
Pel que fa als procediments
tenim dos grans apartats relacionats amb la comunicació i expressió:
la lectura i el comentari de textos i procediments relacionats amb el
tractament, anàlisi i representació gràfica de dades.
L'aplicació d'aquests procediments a l'estudi dels temes econòmics
ha de servir no sols com a mitjà de coneixement econòmic sinó
també per a consolidar i aprofundir en el seu propi domini.
El conjunt de procediments específics es pot resumir amb el terme de
raonament econòmic. Per raonament econòmic entenem aquell conjunt
d'habilitats i procediments caracteritzats per l'aplicació dels principis
i conceptes econòmics a l'anàlisi de casos i problemes reals.
Aquesta capacitat de raonament requereix un coneixement real, significatiu,
dels conceptes i una saber relacionar-los i seleccionar els més adients
en cada cas.
Un adecuat tractament dels
valors, normes i actituds és fonamental perquè la matèria
d'economia serveixi, no només de cara a una formació posterior,
sinó també per a ajudar a persones capaces d'afrontar,
amb coneixement i responsabilitat, els problemes econòmics i socials
de la vida adulta.
Economia i organització d'empresa
Matèria de Modalitat de Batxillerat
L'EOE ha estat dissenyada
amb dues finalitats principals. D'una banda, contemplar l'estudi global
i de les seves principals àrees de l'empresa i, d'altra, ajudar a
l'alumne en el seu procés de desenvolupament personal.
L'empresa és, avui dia, una realitat bàsica i fonamental en el
nostre sistema econòmic. L'alumne que en un futur s'incorporarà
a aquest món, ha de conèixer la realitat empresarial i
preparar-se per esdevenir una persona multifuncional, adaptable, efectiva, que
sap treballar en equip i que té clar que forma part intrínseca
d'aquesta organització.
Els continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals estàn organitzats
en 6 apartats. Els tres primers corresponen a 1r de Batxillerat i els altres
a segon.
Matèria Optativa de Batxillerat
L'Estada a l'empresa és
una matèria optativa tipificada que té com a objectiu fer
conèixer a l'alumnat la realitat del món laboral. Aquesta
matèria consisteix, bàsicament, en un període de permanència
i activitat de l'alumnat en una empresa, entesa com a unitat de producció,
distribució i de serveis. Durant l'estada, l'alumnat pren contacte
amb un camp professional vers el qual se sent motivat, i pot, així,
enfocar millor el seu projecte de futur acadèmic i professional.
L'estada a l'empresa té una funció bàsicament orientadora
i, per tant, no s'ha de confondre amb unes pràctiques laborals
o amb l'aprenentatge d'un ofici. Ofereix a l'alumnat la possibilitat de conèixer
l'estructura organitzativa d'una empresa, així com la gestió
dels seus recursos humans, materials i energètics. Al mateix temps,
li permet posar en pràctica un seguit de procediments i d'actituds generals
que són indispensables per a la bona adaptació al món laboral
(assistència, puntualitat, curiositat, creativitat, afany de superació,
capacitat de treball individual i en grup
).
Aquesta matèria tindrà una durada de 70 hores i a efectes
d'avaluació equival a 2 crèdits. Al nostre institut, els
alumnes que realitzen l'estada a l'empresa també inclouen alguns continguts
bàsics de formació i orientació laboral (equivalents
a 1 crèdit). D'aquesta manera, completen la seva formació en qüestions
laborals i comprenen millor l'entramat del món de l'empresa.
Crèdit variable de 4t. d'ESO
EI nucli temàtic
d'aquest crèdit variable és la inserció professional.
Inclou, per tant, des de la localització i la interpretació de
les ofertes de treball fins a la integració en l'estructura organitzativa
i productiva de l'empresa.
EI primer pas és, lògicament, que l'alumne sigui capaç
de descobrir els seus interessos i determinar les accions necessàries
per complementar el seu currículum amb el que pot necessitar en
el món laboral. Són, bàsicament, tècniques d'autoconeixement
que s'afegeixen a l'inici del crèdit (perfils professionals, possibilitats
formatives de l'entorn, valoració de les capacitats pròpies i
punts febles del currículum...)
A partir de la valoració d'aquestes capacitats i interessos, l'alumne
ha de planificar la forma d'accedir a la feina que l'interessa, realitzant un
projecte d'ocupació.
EI mercat de treball, els diversos tipus de feina, les respostes
a les ofertes de treball (simulació telefònica, entrevista,
comunicacions escrites, currículums...), localització i interpretació
de les ofertes de treball seran els principals blocs de continguts que es treballaran.
L'altre vessant d'aquest punt seria explorar l'alternativa de constituirse com
a treballador per compte propi.
En la tercera part, l'empresa, l'alumne analitza la seva ubicació en
l'estructura de l'empresa, funcions que es realitzen dintre d'ella
i les relacions que s'estableixen. AI finalitzar la unitat, ha de ser
capaç de situar-se en una estructura empresarial i establir les relacions
oportunes.
Per últim, en la unitat Mercat, producció i consum es valora la
seva activitat en l'empresa i del paper que juga aquesta en el món econòmic.
Així mateix s'introdueixen unes nocions bàsiques sobre
el mercat.