Matèries del Seminari d'Economia

Economia
Economia i organització
Estada a l'empresa
Cap a la feina

pàgina inicial economia

Pàgina inicial departament


Economia

Matèria de modalitat de batxillerat de Ciències Socials

 


La diversitat de situacions i problemes econòmics que ha d'afrontar qualsevol persona al llarg de la seva vida, ha esdevingut, en les societats occidentals, cada vegada més complexa. Al llarg de la seva vida, l'individu ha de prendre multitud de decisions amb components econòmics com a consumidor, inversor, estalviador, treballador o empresari. Moltes d'aquestes decisions tindran una gran influència a la seva vida.
A més d'aquesta dimensió personal, hi ha també una dimensió social. La inflació, l'atur o el dèficit públic són temes de debat a la societat actual i objecte de diferents propostes polítiques i socials. Aquestes propostes, si volem una democràcia avançada democràticament, demanen dels ciutadans una valoració raonada i un posicionament personal.
Les consideracions anteriors justificarien per si soles la necessitat d'una formació econòmica bàsica per a tothom. Però, a més a més, hi ha raons de caràcter propedèutic ja que l'economia contribueix a preparar i orientar a l'alumne per a un ampli ventall d'estudis superiors universitaris i cicles formatius de grau superior. Aquests estudis, d'altra banda constitueixen un dels grups amb més demanda dins el conjunt d'estudis superiors.

El curriculum que es proposa preten defugir tant d'un enfocament formalista que proporciona molts conceptes, però amb dèbil capacitat explicativa dels problemes reals, com també d'un enfocament merament descriptiu que proporciona gran quantitat d'informació però amb un escàs poders explicatiu de les causes dels problemes econòmics.
Per poder assolir els objectius és fonamental, que l'alumnat disposi d'un marc conceptual per interpretar la realitat. Un marc conceptual que no ha de ser necessàriament exhaustiu, però sí ric pel que fa a les relacions que és capaç d'establir entre els seus elements.
Però, també, és fonamental que sigui capaç d'aplicar aquest conjunt de conceptes a l'anàlisi de problemes econòmics concrets. Per tant, cal iniciar a l'alumnat en la utilització d'una certa capacitat de raonament econòmic, és a dir, en aquell tipus de raonament expert que utilitzem els economistes: anàlisi de dades i anàlisi d'oferta i demanda.
Finalment, no es pot oblidar que tots els problemes econòmics tenen una important vessant social amb diversos punts de vista que impliquen judicis de valor. Cal que l'alumne/a els conegui i construeixi el seu propi criteri.

Pel que fa als procediments tenim dos grans apartats relacionats amb la comunicació i expressió: la lectura i el comentari de textos i procediments relacionats amb el tractament, anàlisi i representació gràfica de dades. L'aplicació d'aquests procediments a l'estudi dels temes econòmics ha de servir no sols com a mitjà de coneixement econòmic sinó també per a consolidar i aprofundir en el seu propi domini.
El conjunt de procediments específics es pot resumir amb el terme de raonament econòmic. Per raonament econòmic entenem aquell conjunt d'habilitats i procediments caracteritzats per l'aplicació dels principis i conceptes econòmics a l'anàlisi de casos i problemes reals. Aquesta capacitat de raonament requereix un coneixement real, significatiu, dels conceptes i una saber relacionar-los i seleccionar els més adients en cada cas.

Un adecuat tractament dels valors, normes i actituds és fonamental perquè la matèria d'economia serveixi, no només de cara a una formació posterior, sinó també per a ajudar a persones capaces d'afrontar, amb coneixement i responsabilitat, els problemes econòmics i socials de la vida adulta.

inici pàgina


Economia i organització d'empresa

Matèria de Modalitat de Batxillerat


L'EOE ha estat dissenyada amb dues finalitats principals. D'una banda, contemplar l'estudi global i de les seves principals àrees de l'empresa i, d'altra, ajudar a l'alumne en el seu procés de desenvolupament personal.
L'empresa és, avui dia, una realitat bàsica i fonamental en el nostre sistema econòmic. L'alumne que en un futur s'incorporarà a aquest món, ha de conèixer la realitat empresarial i preparar-se per esdevenir una persona multifuncional, adaptable, efectiva, que sap treballar en equip i que té clar que forma part intrínseca d'aquesta organització.
Els continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals estàn organitzats en 6 apartats. Els tres primers corresponen a 1r de Batxillerat i els altres a segon.

inici pàgina


Estada a l'empresa

Matèria Optativa de Batxillerat


L'Estada a l'empresa és una matèria optativa tipificada que té com a objectiu fer conèixer a l'alumnat la realitat del món laboral. Aquesta matèria consisteix, bàsicament, en un període de permanència i activitat de l'alumnat en una empresa, entesa com a unitat de producció, distribució i de serveis. Durant l'estada, l'alumnat pren contacte amb un camp professional vers el qual se sent motivat, i pot, així, enfocar millor el seu projecte de futur acadèmic i professional. L'estada a l'empresa té una funció bàsicament orientadora i, per tant, no s'ha de confondre amb unes pràctiques laborals o amb l'aprenentatge d'un ofici. Ofereix a l'alumnat la possibilitat de conèixer l'estructura organitzativa d'una empresa, així com la gestió dels seus recursos humans, materials i energètics. Al mateix temps, li permet posar en pràctica un seguit de procediments i d'actituds generals que són indispensables per a la bona adaptació al món laboral (assistència, puntualitat, curiositat, creativitat, afany de superació, capacitat de treball individual i en grup…).
Aquesta matèria tindrà una durada de 70 hores i a efectes d'avaluació equival a 2 crèdits. Al nostre institut, els alumnes que realitzen l'estada a l'empresa també inclouen alguns continguts bàsics de formació i orientació laboral (equivalents a 1 crèdit). D'aquesta manera, completen la seva formació en qüestions laborals i comprenen millor l'entramat del món de l'empresa.

inici pàgina


Cap a la feina

Crèdit variable de 4t. d'ESO


EI nucli temàtic d'aquest crèdit variable és la inserció professional. Inclou, per tant, des de la localització i la interpretació de les ofertes de treball fins a la integració en l'estructura organitzativa i productiva de l'empresa.
EI primer pas és, lògicament, que l'alumne sigui capaç de descobrir els seus interessos i determinar les accions necessàries per complementar el seu currículum amb el que pot necessitar en el món laboral. Són, bàsicament, tècniques d'autoconeixement que s'afegeixen a l'inici del crèdit (perfils professionals, possibilitats formatives de l'entorn, valoració de les capacitats pròpies i punts febles del currículum...)
A partir de la valoració d'aquestes capacitats i interessos, l'alumne ha de planificar la forma d'accedir a la feina que l'interessa, realitzant un projecte d'ocupació.
EI mercat de treball, els diversos tipus de feina, les respostes a les ofertes de treball (simulació telefònica, entrevista, comunicacions escrites, currículums...), localització i interpretació de les ofertes de treball seran els principals blocs de continguts que es treballaran. L'altre vessant d'aquest punt seria explorar l'alternativa de constituirse com a treballador per compte propi.
En la tercera part, l'empresa, l'alumne analitza la seva ubicació en l'estructura de l'empresa, funcions que es realitzen dintre d'ella i les relacions que s'estableixen. AI finalitzar la unitat, ha de ser capaç de situar-se en una estructura empresarial i establir les relacions oportunes.
Per últim, en la unitat Mercat, producció i consum es valora la seva activitat en l'empresa i del paper que juga aquesta en el món econòmic. Així mateix s'introdueixen unes nocions bàsiques sobre el mercat.

inici pàgina