El propòsit fonamental de l'àrea de Ciències Socials és fer conèixer els principals problemes del món actual, analitzar els fenòmens que tenen lloc en el territori com a resultat de la interacció dels agents humans i naturals, comprendre el funcionament bàsic de les societats humanes en el present i en el passat i copsar, en un nivell adequat, la causalitat múltiple dels fenòmens socials.
Els continguts de Geografia consisteixen fonamentalment en les interaccions de l'acció de les persones i el medi, en la interpretació de l'organització territorial de les societats humanes, les relacions que s'hi estableixen i els conflictes que s'hi presenten. Aquesta opció comporta emprar uns procediments específics com la percepció, l'orientació i situació a l'espai; la lectura, elaboració i comunicació cartogràfica i l'anàlisi del paisatge entre d'altres.
En quant a la Història, l'evolució de les societats a través del temps s'analitza amb tot un seguit d'estratègies cognoscitives centrades en la percepció del temps històric: la cronologia, l'ús de categories temporals, les tècniques de la seva traducció icònica, la continuïtat i el canvi dels fenòmens socials, la causalitat múltiple en el decurs temporal i l'ús de fonts primàries i secundàries.
El contingut de l'àrea ha d'estar en funció i al servei de la formació i maduració d'individus crítics, per potenciar-los capacitats, coneixements, habilitats i actituds que els siguin útils a la vida quotidiana i a las vida professional.
Es dóna una importància específica al relativisme cultural i a la necessitat de practicar el dubte en les nostres concepcions cojunturals, sense que això pressuposi l'absència de decisió i compromís.
Es fonamenta la igualtat, s'introdueixen qüestions relacionades amb el civisme, la tolerància, l'educació per la pau i, en general, amb l'educació per a la vida democràtica. D'una manera particular hi són presents aspectes relacionats amb l'equilibri precari del medi i la necessitat de la construcció d'una consciència col·lectiva per a la seva conservació des de l'actitud privada de cadascú fins a la formació d'opinió col·lectiva.