L'IES FRANCESC FERRER I GUÀRDIA:

PREMI LEANDRE COLOMER D'HISTÒRIA DE CATALUNYA

El passat dia 9 de desembre del 2003 la Fundació Leandre Colomer i l'ICE de la Universitat Autònoma de Barcelona van lliurar els premis de la VII convocatòria pel foment de la Història de Catalunya. L'Institut Francesc Ferrer i Guàrdia, juntament amb d'altres sis instituts de Barcelona, l'Hospitalet i Baix Llobregat, van rebre el primer premi d'aquesta convocatòria per l'experiència "La història recent de Catalunya en la memòria".

Un grup de professores i professors de Geografia i Història vam decidir aplegar-nos per posar en comú experiències i projectes relacionats amb l'ús de les fonts orals en l'ensenyament d'aquestes matèries. Des del curs 2000-2001 hem estat realitzant aquesta experiència amb diferents nivells de l'ESO i del Batxillerat treballant temes com ara la immigració dels anys seixanta i setanta, la immigració estrangera a l'actualitat, la vida quotidiana i l'oposició política i sindical a la dictadura franquista. L'alumnat ha descobert la força dels testimonis orals per fer més significatiu l'aprenentatge de la història més recent o dels canvis que s'han produit en el nostre entorn. La història oral els ha permès descobrir tant, la trajectòria vital de molts dels nostres conciutadans que varen arribar d'altres indrets d'Espanya, com la dels nous immigrants. També han pogut conèixer directament el ric patrimoni d'aquesta comarca identificada amb les lluites obreres dels últims anys del franquisme. Per últim, la pràctica de la història oral ha permès als nois i noies del nostre Institut, descobrir el sector agrícola de la nostra població.

Aquesta experiència, ara reconeguda i premiada, ens confirma en la nostra convicció de que la història oral és una metodologia que aplicada a l'aula dóna excel·lents resultats. L'alumnat amb més dificultats descobreix una dimensió més propera de la història però alhora permet a l'alumnat amb més capacitat iniciar-se en el mètode científic. És una eina útil i engrescadora, fa significatius els aprenentatges, possibilita la relació de l'alumnat amb persones de diferents generacions i cultures i, com a consequència de tot això, facilita l'adquisició de valors cívics i democràtics. Aquests són els principis que han inspirat la trajectòria docent del nostre Institut, fent possible l'equilibri entre l'adquisició de coneixements acadèmics i l'assoliment de principis i valors de caràcter humanístic.

José Fernández Segura
Elionor Sellés i Vidal