ORGANITZACIÓ CURRICULAR
El currículum dels cicles formatius de formació professional específica s’estableix tenint present les necessitats generals de qualificació de cada àmbit professional detectades a Catalunya i les diverses mesures que permeten adequacions del currículum a les necessitats específiques de l’àmbit socioeconòmic dels centres docents.
L’autonomia pedagògica i organitzativa dels centres i el treball en equip del professorat permeten desenvolupar actuacions flexibles i possibiliten concrecions particulars del currículum en cada centre docent.
Les programacion
El currículum ha de ser desplegat en les programacions elaborades per l'equip docent, les quals han de potenciar les capacitats de l’alumnat.
El mòdul professional
El mòdul professionals (MP) és la unitat d'organització del currículum. Aquest es composa d’unitats formatives (UF) que, alhora es concreten amb nuclis formatius (NF)
El mòdul de formació pràctica en centres de treball (FCT) i el mòdul de Projecte presenten unes característiques diferenciades dels altres mòduls ateses les seves finalitats específiques.
El mòdul de formació pràctica en centres de treball ha de possibilitar a l’alumnat complementar la competència professional assolible en el centre educatiu amb la realització d’un conjunt d’activitats de formació identificades entre les activitats productives i/o de serveis del centre de treball.
El mòdul de Projecte ha de permetre culminar la integració dels continguts impartits al llarg del cicle.
Mòduls professionals que composen el cicle:
Mòdul 1: Intervenció amb famílies i atenció a menors en risc social.
Durada: 132 hores
Hores de lliure disposició: 12 hores
Unitats formatives que el componen:
UF 1: Intervenció socioeducativa en menors: 60 hores.
UF 2: Intervenció socioeducativa amb famílies: 60 hores
Mòdul 2: Didàctica de l’educació infantil
Durada: 231 hores
Hores de lliure disposició: 21 hores.
Unitats formatives que el componen:
UF 1: Contextualització de la intervenció educativa en infants de 0 a 6 anys: 60 hores.
UF 2: Planificació dels espais, el temps i els recursos en educació infantil: 30 hores.
Mòdul 3: Autonomia personal i salut infantil.
Durada: 132 hores
Hores de lliure disposició: 12 hores.
Unitats formatives que el componen:
UF 1: Atenció i cura de l’alimentació dels infants: 24 hores.
UF 2: Atenció i cura de l’activitat i el descans dels infants: 16 hores.
UF 3: Atenció i cura de la higiene dels infants: 20 hores.
UF 4: Programació i avaluació d’hàbits d’autonomia personal: 40 hores.
UF 5: Intervenció en situacions de salut d’especial dificultat: 20 hores.
Mòdul 4: El joc infantil i la seva metodologia
Durada: 198 hores
Hores de lliure disposició: 18 hores.
Unitats formatives que el componen:
UF 1: El joc i les joguines: 40 hores.
UF 2: Disseny de projectes d’intervenció d’oci i lleure educatiu: 70 hores.
UF 3: Implementació d’activitats d’oci i lleure: 70 hores.
Mòdul 5: Expressió i comunicació
Durada: 198 hores
Hores de lliure disposició en el mòdul: 18 hores.
Unitats formatives que el componen:
UF 1: Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió verbal: 40 hores.
UF 2: Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió rítmico-musical: 30 hores.
UF 3: Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió lògico-matemàtica: 25 hores.
UF 4: Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió gestual: 25 hores.
UF 5: Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió a través de les TAC: 20 hores.
UF 6: Intervenció en el desenvolupament de la comunicació i l’expressió plàstica: 40 hores.
Mòdul 6: Desenvolupament cognitiu i motriu
Durada: 165 hores.
Hores de lliure disposició en el mòdul: 15 hores.
Unitats formatives que el componen:
UF 1: Intervenció en el desenvolupament sensoperceptiu: 20 hores
UF 2: Intervenció en el desenvolupament motriu: 20 hores
UF 3: Intervenció en el desenvolupament cognitiu: 30 hores
UF 4: Intervenció primerenca: 25 hores.
UF 5: Pràctica psicomotriu: 55 hores.
Mòdul 7: Desenvolupament sòcioafectiu
Durada: 99 hores.
Hores de lliure disposició en el mòdul: 9 hores.
Unitats formatives que el componen:
UF 1: Intervenció en l’àmbit afectivo-sexual: 40 hores.
UF 2: Intervenció en l’àmbit social: 50 hores.
Mòdul 8: Habilitats socials
Durada: 132 hores.
Hores de lliure disposició en el mòdul: 12 hores.
Unitats formatives que el componen:
UF 1: Habilitats de comunicació en infants, famílies i professionals: 60 hores.
UF 2: Dinamització de grups: 60 hores.
Mòdul 9: Primers auxilis
Durada: 66 hores.
Hores de lliure disposició: No se n’assignen.
UF 1: Recursos i trasllat d’accidentat: 22 hores.
UF 2: Suport vital bàsic (SVB) i DEA: 22 hores.
UF 3: Atenció sanitària d’urgència: 22 hores.
Mòdul 10: Formació i orientació laboral
Durada: 99 hores
Hores de lliure disposició en el mòdul: No se n’assignen.
UF 1: Incorporació al treball: 66 hores.
UF 2: Prevenció de riscos laborals: 33 hores.
Mòdul 11: Empresa i iniciativa emprenedora
Durada: 66 hores
Hores de lliure disposició en el mòdul: No se n’assignen.
UF 1: Empresa i iniciativa emprenedora: 66 hores.
Mòdul 12: Projecte d’atenció a la infància.Durada: 82 hores
Hores de lliure disposició en el mòdul: No se n’assignen.
Mòdul 13: Formació en centres de treball
Durada: 400 hores
Aquest mòdul es realitza a empreses, serveis o institucions considerades adients tant per part dels tutors/es de pràctiques com per la Direcció General de Promoció Educativa. El centre educatiu (tutor/a de pràctiques) i la institució col·laboradora (Tutor/a de l’empresa, servei,…) fixaran les tasques i les activitats que l’alumnat haurà de desenvolupar.
Objectius terminals:
- Adaptar-se d’una manera responsables i participativa a les funcions pròpies de programació, organització i avaluació de les intervencions d’integració social.
- Afrontar amb progressiva autonomia, organització i iniciativa en el treball, les tasques de programació , organització i avaluació de les intervencions d’integració social.
- Valorar les tasques que es poden desenvolupar en el sector de la intervenció social.
El seguiment de l’alumnat en pràctiques el realitzarà el tutor/a del cicle formatiu mitjançant visites a les empreses on l’alumnat efectua les pràctiques. El pla de treball quedarà reflectit en el quadern de seguiment de pràctiques.
S’estableixen uns criteris per tal de resoldre l’exempció, total o parcial, de l’FCT per a l’alumnat que acrediti experiència laboral i/o experiència formativa.
L’avaluació del mòdul serà contínua, durant l’estada de l’alumnat a l’empresa. La valoració es farà conjuntament entre el tutor de pràctiques del centre i el tutor de l’empresa amb una qualificació d’APTE o NO APTE.
Les pràctiques en empresa es realitzaran de setembre a juny
Els objectius generals del cicle d’educació infantil són:
- Identificar i concretar els elements de la programació, relacionant-los amb les característiques del grup i del context per programar la intervenció educativa i d’atenció social a la infància.
- Identificar i seleccionar els recursos didàctics, descrivint-ne les seves característiques i aplicacions per organitzar-les d’acord amb l’activitat i els destinataris.
- Seleccionar i aplicar els recursos i estratègies metodològiques, relacionant-les amb les característiques dels nens i les nenes, en el context per realitzar les activitats programades.
- Seleccionar i aplicar dinàmiques de comunicació i participació, analitzant les variables del context i seguint el procediment establert i les estratègies d’intervenció amb les famílies.
- Identificar necessitats de les nenes i els nens, així com de les famílies, que requereixin de la participació d’altres professionals o serveis, concretant els recursos de diagnòstic i d’actuació, per donar una resposta adequada.
- Seleccionar i aplicar tècniques i instruments d’avaluació, relacionant-les amb les variables rellevants i comparant els resultats amb l’estàndard establert en el procés d’intervenció.
- Seleccionar i aplicar estratègies de transmissió d’informació relacionant-les amb els continguts a transmetre, la seva finalitat i els receptors per millorar la qualitat del servei.
- Reconèixer els diferents recursos i estratègies d’aprenentatge al llarg de la vida, relacionant-los amb els diferents aspectes de la seva competència professional per mantenir actualitzats els seus coneixements científics i tècnics.
- Identificar i avaluar la seva contribució als objectius de la Institució, valorant la seva activitat professional per a la seva consecució.
- Identificar les característiques del treball en equip, valorant la seva importància per a millorar la pràctica educativa i aconseguir una intervenció planificada, coherent i compartida.
- Aplicar dinàmiques de grup i tècniques de comunicació en l’equip de treball, intercanviant informació i experiències per facilitar la coherència en el projecte.
- Analitzar els espais i els materials per a la intervenció, actualitzant la legislació vigent en matèria de prevenció de riscos i de seguretat, per així, d’aquesta manera, preservar la salut i la integritat física dels nens i les nenes.
- Identificar i valorar les oportunitats d’aprenentatge i de feina, analitzant les ofertes i les demandes del mercat laboral per a millorar la possibilitat de ser contractat.
- Reconèixer els seus drets i deures com agent actiu de la societat per a l’exercici d’una ciutadania democràtica.
- Aplicar tècniques de primers auxilis, emprant els protocols establerts per donar resposta a situacions d’emergència i risc per la salut en el desenvolupament de la seva activitat professional.
Organització general del cicle
La distribució dels mòduls es realitza en dos cursos acadèmics
Cicle Formatiu de Grau Superior d’Educació Infantil |
Codi Mòdul |
Nom |
Hores |
Curs |
MP02 |
Didàctica
|
231 |
1r |
MP05 |
Expressió i comunicació
|
198 |
1r |
MP06 |
Desenvolupament cognitiu i motor
|
165 |
1r |
MP08 |
Habilitats socials
|
132 |
1r |
MP10 |
Formació i orientació laboral
|
99 |
1r |
MP01 |
Intervenció en família i en menors amb risc social
|
132 |
2n |
MP03 |
Autonomia personal i salut
|
132 |
2n |
MP04 |
El joc i la seva metodologia
|
198 |
2n |
MP07 |
Desenvolupament sòcioafectiu
|
99 |
2n |
MP09 |
Primers auxilis
|
66 |
2n |
MP11 |
Empresa i iniciativa emprenedora
|
66 |
2n |
MP12 |
Projecte d’atenció a la infància
|
82 |
2n |
Mp13 |
Formació en Centres de Treball
|
400 |
2n |
TOTAL CICLE |
2000 h |
1r i 2n |