1. REALITZACIÓ D’UN COET PROPULSAT PER AIGUA A PRESSIÓ

MATERIAL I EINES

- Dues empolles de plàstic de 1,.5 o 2 litres. Les empolles ha de ser idèntiques.

PRINCIPI TÈORIC

El científic Isaac Newton va dir que a cada acció li correspon una reacció igual i opusada. El motor d’un coet es basa en aixó, el nostre també. Omplim una empolla de plàstic amb 1/3 part d’aigua. Anem introduint aire gràcies a una manxa o a un compressor. L’aire interior es va comprimint. Arriba un moment que el tap de l’empolla sort disparar expulsant l’aigua en forma de xorro cap avall i creant una reacció oposada elevant el coet cap adalt.

PASSOS A SEGUIR

1. Agafar un empolla de plàstic i engantxar 3 alerons al seu voltant, li servirant per aguantar-la sobre el terra i per dirigir-lo. Pintar el coet al teu gust.
  2. Posar aigua 1/3 part del volum total.. si posem molta aigua pesaria massa, i si posem poca no impulsaria al coet.
  3. Posar l’empolla cap per vall i tapar l’entrada amb un tap de suro ( prèviament hem fet un orifici central i longitudinal que atravesa tot el tap de suro).
  4. Introduir una agulla per inflar pilotes pel tap i començar a inflar.
  5. Quan la pressió interior és suficientment elevada el coet surt disparat cap amunt.

NORMES DE SEGURETAT

DADES TÈCNIQUES

• La velocitat del coet varia desde 72 km/h en el moment de la sortida fins a 0 km/h quan comença a baixar. (Penseu que per sortir de la terrra hauria d’anar a 40.000 km/h)
  • L’altura que pot arribar varia de 20 a 100 metres. (Depenen de la pressió a la que estigui l’aire interior, així com de la quantitat d’aigua i de l’aerodinàmica del coet).

Material:

Nota. El taller està pensat per 20 alumnes. Els alumnes poden ser de qualsevol curs. Es pot fer a un aula ordinaria.

EDUARD GARCIA