Aula d'acollida

Materials didàctics
Sortides
Treballs dels alumnes
Noves tecnologies
 

Aquesta pàgina de l'aula d'acollida de l'IES Joanot Martorell actualment està en construcció. No obstant això, ja hi ha continguts relacionats amb activitats d'aquesta aula.

 

 

PRESENTACIÓ

L'Aula d'Acollida és una eina de treball adreçada a l'atenció a la diversitat que s'ha creat a l'IES Joanot Martorell el curs 2004-2005 a l'ampar del Pla per la Llengua i la Cohesió Social posat en marxa pel Departament d'Educació de la Generalitat de Catalunya.

L'objectiu principal de l'Aula és l'acollida de l'alumnat nouvingut, tant pel que fa a l'aprenentatge de la llengua vehicular, el català, com a aspectes de caràcter pedagògic i d'integració social i cultural.

Curs 2005-2006

 

Irina i Ivan 

 

A) OBJECTIUS:

Els objectius concrets de l'Aula d'Acollida són, doncs, els següents:

1.- L'aprenentatge de la Llengua Nivell Llindar. Es tracta que els alumnes que assisteixen a l'aula puguin assolir un nivell bàsic de comprensió i expressió en llengua catalana (Basic Interpersonal Comunicative Skill, BICS) per tal de poder seguir les classes amb normalitat.

2.- Reforç pedagògic. Es tracta que els alumnes desenvolupin capacitats cognitives que van més enllà de l'ús qüotidià de la llengua. Per tant un dels objectius de l'Aula és l'adquisició d'aquestes capacitats cognitives a través del reforç de matèries tals com socials, matemàtiques i naturals, amb l'objetctiu d'adquirir una competència cognitiva i acadèmica de la llengua (Cognitive Academic Language Proficiency, CALP).

3.- Cohesió social.  Un objectiu important de l'Aula és facilitar el coneixement de l'entorn social i educatiu en el que els alumnes s'integren. Aquesta tasca d'integració té tant un caràcter preventiu com positiu ja que els alumnes arriben a sentir-se part integrant de la comunitat educativa.

 

Irakli i Erica

B) ORGANITZACIÓ:

Els horaris de l'Aula d'Acollida es combinen amb l'aula ordinària. Això vol dir que, depenent de les necessitats lingüístiques i educatives dels alumnes, aquests surten de 3 a 11 hores de l'aula ordinària per assistir a les classes d'acollida. Preferentment, les matèries a les que deixen d'assistir són les de català, castellà (si provenen de llengües no romàniques) i anglès. Per contra, s'afavoreix l'assistència a totes aquelles matèries en les que puguin desenvolupar competències pràctiques (tecnologia, educació física, matemàtiques) i que afavoreixin la integració al grup ordinari.

Pel que fa a l'organització pròpia de l'aula els alumnes s'agrupen en tres nivells de competència lingüística, independentment del curs de l'ESO que estiguin cursant:

Nivell 0: Alumnes nouvinguts que no tenen cap coneixement de català.

Nivell 1: Alumnes que barregen el català amb la seva llengua materna, normalment el castellà.

Nivell 2: Alumnes que tenint un coneixement bàsic del català i una comprensió oral satisfactòria, han de perfeccionar alguns aspectes lingüístics i adquirir terminologia pròpia del llenguatge acadèmic.

Aquesta estructuració per nivells de competència no significa, però que els alumnes s'agrupin per nivells en l'horari lectiu, sino que durant una mateixa hora a l'Aula d'Acollida poden assistir alumnes de diferents nivells. D'aquesta manera el que es fa és adaptar l'activitat que s'està treballant a l'aula a cadascun dels nivells o bé proposar activitats diverses a cadascun dels grups esmentats.

 

Edwin i Yen

 

c) METODOLOGIA:

La metodologia a l'Aula és força activa. Es tracta d'evitar que les classes a l'Aula es converteixin en classes de gramàtica i vocabulari amb exercicis escrits. Ans el contrari, s'intenta que cada hora a l'aula desenvolupi les quatre competències de la llengua (comprensió oral, comprensió escrita, expressió oral i expressió escrita). Per tal que això sigui possible la classe s'organitza entorn una activitat, que pot durar una o més hores, que permeti exercir les quatre competències esmentades. Sovint les activitats es reforcen mitjantçant jocs que permeten consolidar els coneixaments adquirits d'una manera lúdica.

 

d) PROGRAMACIÓ:

La programació dels continguts curriculars és la que consta a la pàgina d'acollida www.xtec.es/lic/ . Tot i així els continguts curriculars s'adapten a les necessitats dels alumnes depenent, especialment, de la seva llengua de procedència.

 

                                                

                                                                                  

Yahya

 

e) Bibliografia comentada i materials didàctics:

A l'aula s'utilitza material molt divers, tant d'elaboració pròpia, com llibres i material publicat per aquesta finalitat. A continuació oferim un llistat del material publicat que utilitzem regularment:

- Nexe. Català inicial per a estrangers, Ed. Casals, Barcelona, 2002.

Es divideix en tres sèries. La sèrie blava està constituida per 6 llibrets que treballen essencialment l'adquisició de vocabulari bàsic organitzat en camps semàntics (l'escola, la roba, els colors, el cos, etc.). La segona sèrie (sèrie groga), de tres volums, treballa aspectes de gramàtica (el nom, l'adjectiu i el verb), i és també de gran utilitat per l'inici de l'aprenentatge.

- Comencem. Programa d'educació compensatòria, Comarques Gironines.

Es tracta d'un material semblant al Nexe pel que fa a l'adquisició de vocabulari, tot i que incideix una mica més en qüestions sintàctiques que serveixen per l'aprenentatge de les estructures lingüístiques del català. A més ofereix fulls d'avaluació de l'alumnat.

- Badia, Dolors, Llengua Catalana. Nivell Llindar 1/2/3., Edicions l'Àlber, Barcelona, 2001.

És un llibre d'exercicis de gramàtica molt útil per afermar coneixements lingüístics, tot i que cal evitar que es converteixi en la única activitat de les classes. És bó convinar-ho amb exercicis més lúdics i de pràctica oral.

- Casajuana, M.J., Martínez, J., Parra, I., On és l'Ona?, Ed. L'Àlber, Barcelona, 2004.

A partir de la història d'una cantant de rock, l'Ona, el llibre desenvolupa gran diversitat d'activitats, tant de lectura com d'exercicis escrits i orals, individuals i participatius. És una bona eina de treball per practicar tots els aspectes de la llengua.

- Badia, D.; Sal.lari, C., Llengua catalana Nivell Inicial, Ed. L'Àlber, Barcelona, 2004.

És un llibre d'exercicis que té la particularitat de contextualitzar-los en les tradicions i patrimoni cultural dels països de parla catalana. És una bona eine d'autoaprenentatge pels alumnes que tenen més dificultat.

= Torres, M.; Alkuwaifi, A., Hola, Nur, Punt d'Intercanvi-Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2004.

Aquesta obra serveix bàsicament per l'adquisició de vocabulari per a parlants d'àrab. L'acompanya un glossari.

-Torres, M.; Alkuwaifi, A., La Nur aprèn, Punt d'Intercanvi-Generalitat de Catalunya, Barcelona, 2004.

Aquesta obra serveix bàsicament per l'adquisició de vocabulari per a parlants d'àrab. L'acompanya un glossari.