I) Notes d'identitat de l'Institut

1. Valors.

2. Llengua d’instrucció-aprenentatge.

3. L’educació  com a procés integral.

4. Opcions metodològiques.

 

II. Objectius del Centre

1. Àmbit pedagògic.

2. Àmbit de gestió del centre.

3. Àmbit administratiu.

4. Àmbit humà i de participació.

 

 

 

 

I) Notes d'identitat de l'Institut Joanot Martorell

 

1. Pluralisme, valors democràtics i laïcitat.

 

Com a centre educatiu cal fer-se responsable que l’alumnat es formi en un marc democràtic i que sigui conscient de la necessitat de col·laborar a construir una societat plural. Aquest objectiu no es pot separar de cap de les activitats que l’alumne realitza dintre del Centre. Es tracta, per tant, d’intentar d’oferir una educació integral, en què tant la vida estrictament acadèmica, com la relació entre els companys, professorat i tots els membres de la comunitat educativa es basi en la llibertat, la tolerància i el respecte mutus.

Com a centre públic, i en un estat aconfessional, el centre és laic, per definició i per tradició. Tot i que hi ha altres institucions dedicades a aquestes tasques, la normativa actual preveu que els alumnes que així ho desitgin cursin l’assignatura de religió, i el Centre ofereix, per tant, aquesta assignatura.

Es parteix de la base que  tota  la vida del Centre ha d’estar emmarcada en una visió plural i en un respecte, per part de tothom, de les diverses opcions ideològiques.

 

1.1. Valors generals.

 

Tot i que els valors generals del Centre ja es dedueixen tant del preceptes legals en què es basa com del punt anterior, es podrien concretar en:

a) Respecte a la diversitat en tots els aspectes: sòcio-cultural, ideològic, lingüístic, etc. tenint en compte, però, que aquesta diversitat no pot interferir els valors anteriors.

b) Respecte per la igualtat de drets i deures de tots els components de la comunitat educativa.

c) Respecte a les llibertats d’expressió, reunió i participació en la vida del Centre, sempre que es respectin aquestes mateixes llibertats en els altres.

d) Respecte a l’entorn i als béns públics i privats.

e) Respecte al medi ambient.

f) Rebuig de tot tipus de violència (ideològica o de comportament), així com del dogmatisme i el fanatisme.

g) Rebuig de l’educació i els comportaments sexistes.

h) Intent de dur a terme una educació respectuosa amb les diversitats culturals.

i) Rebuig de tot tipus d’actuació que no permeti el normal desenvolupament de les activitats acadèmiques o extraescolars.

j) Desenvolupament de la personalitat de l’alumnat en tots els seus aspectes, conscienciant-los que la seva progressiva maduresa afavorirà el seu futur en els sentits personal, professional i social.

k) Consciència que tot alumne pot ajudar al desenvolupament personal dels seus companys.

 

 

1.2 Actituds generals.

 

Les normes generals que han de regir la vida de l’alumnat de l’Institut seran aquestes:

a) Assistència regular a classe.

b) Puntualitat.

c) Respecte i correcció en el tracte amb tots els membres de la comunitat escolar.

d) Integració i assistència a les activitats organitzades pel Centre.

e) Interès i participació en les decisions que puguin afectar la vida del Centre.

f) Respecte per les dependències del Centre i el seu material.

g) Respecte per l’ambient d’estudi i treball.

 

Convé que aquestes normes no siguin vistes com a una imposició, sinó com a conseqüència natural de les actituds adquirides que haurien de ser:

a) Envers el mateix alumne:

 b) Envers els altres:

 

c)  Envers el seu propi treball: 

 

 

1.3. Coeducació

 

S’intenta que ni el llenguatge ni les actituds a l’aula i fora d’ella per part dels membres de la comunitat educativa siguin sexistes, així com el material complementari. De la mateixa manera, hi ha una especial atenció per a afavorir la convivència entre nois i noies, sobretot en els primers cursos, on, de manera espontània es segreguen.

D’altra banda, es donen les mateixes oportunitats i  informacions a tot l’alumnat per tal que puguin integrar aquesta igualtat de cara al futur fora del centre.

 

1.4    Interculturalitat

 

El fet que es tinguin com a principis bàsics dels centre l’educació en el pluralisme i els principis democràtics, ens porta a intentar, paulatinament, construir un centre intercultural en un doble sentit: l’acollida dels alumnes provinents d’altres cultures de tal manera que s’integrin sense problemes a la vida del centre i que es respecti també la seva cultura per part de tota la comunitat educativa, i educar la resta de l’alumnat en el respecte i el coneixement  de les cultures que conviuen amb la seva, fent-los adonar de l’enriquiment personal que això suposa.

 

2. Llengua d’instrucció-aprenentatge.

 

El Centre depèn del Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya i, per tant, té com a llengua pròpia la catalana, i, com a tal, és la que cal emprar a la majoria de les classes, reunions, comunicats als pares, etc.

D’altra banda, el fet que gairebé tots els alumnes siguin castellanoparlants fa que s’intenti que aquests dominin la llengua catalana, oral i escrita, al final dels seus estudis, de la mateixa manera que la llengua castellana.

El Projecte de Normalització Lingüística del Centre detalla aquests aspectes.

 

3. L’educació  com a procés integral.

 

L’ educació integral de l’alumnat és als fonaments de la tasca educativa. En aquest sentit tenen un paper primordial les tutories (vegeu Pla d’Acció Tutorial), d’entre les quals es dóna una importància especial a les dels quatre cursos de  l’ESO. A part d’això, la relació amb els pares i mares de l’alumnat, la relació amb l’EAP, amb els educadors de carrer, l’orientació acadèmica i professional i la participació en les activitats extraescolars, col·laboren a assolir aquest objectiu.

 

4. Opcions metodològiques.

 

Cada grup, cada individu té unes necessitats i un ritme d’aprenentatge diferents que en les circumstàncies actuals és molt difícil d’atendre. S’intenta però, que hi hagi una integració entre la metodologia de les diverses matèries, sobretot les afins, i que els acords presos siguin consensuats i aplicats per tot el professorat.

El fet que el currículum educatiu i la realitat social estiguin, sovint, dissociades,  porta a adaptar programes i a intentar cercar mètodes i recursos diferents que no creïn en el futur un xoc entre els dos móns, sinó que proporcionin a l’alumnat la confiança i seguretat necessàries per a enfrontar-se al món universitari o laboral.

El Centre ofereix totes les optatives i variacions possibles i legals per tal que l’alumne pugui obtenir el currículum més útil de cara al seu futur (optatives amb continuïtat i relació amb assignatures posteriors, crèdits variables d’ampliació, reforç, iniciació, segones llengües: francès, alemany i italià, etc.)

Amb aquest mateix objectiu cal plantejar els crèdits variables: hauran de ser útils per a la formació bàsica de l’alumne i per a la seva formació posterior, d’aquí que la tutoria i la coordinació pedagògica, així com les observacions fetes a les juntes d’avaluacions, guiïn d’una manera important l’assignació de crèdits.

Al mateix temps, es dóna prioritat a les tècniques d’estudi per tal de dotar d’autonomia de treball un alumnat que després pugui completar les mancances que hagi pogut tenir el sistema educatiu.

És per això que la metodologia “de classe” va acompanyada de tota una sèrie d’actituds, valors i normes per tal que l’alumnat valori, per sobre de tot, l’autonomia, l’esperit crític, el treball en equip, la participació en projectes comuns i la solidaritat amb conflictes propers i llunyans al propi alumne.

 

 

II. OBJECTIUS DEL CENTRE

 

1. Àmbit pedagògic.

 

L’objectiu bàsic del Centre és l’exercici de la tasca educativa que persegueix proporcionar una formació integral a l’alumnat.

 

1.1 Objectius de la programació educativa.

 

a) Elaboració de la programació de qualsevol activitat educativa, dur-la a terme i fer-ne l’avaluació final (i d’altres, si calgués). Aquesta programació s’ha de fer col·lectivament a través de les àrees, equips docents, tutories, coordinacions, o de qualsevol equip de professorat que endegui una iniciativa.

b) Coordinació de les programacions: amb aquest objectiu en l’horari que s’elabora a principi de curs hi haurà reservades les hores adients per reunions d’elaboració de coordinació de la programació.

c) Comunicació als alumnes les programacions: continguts, objectius, metodologia i criteris d’avaluació, per tal que puguin organitzar i fer més autònom el seu procés d’aprenentatge.

d) Estimulació de la programació d’activitats extraescolars i les de recerca i innovació.

 

 

1.2. Objectius formatius.

 

a) Assimilació de manera crítica dels elements bàsics de la nostra cultura i comprendre progressivament els deures i els drets que ha d’anar assumint en una societat democràtica.

b) Intent que l’alumnat desenvolupi dintre de les seves possibilitats la pròpia maduresa, tant intel·lectual com humana, i pugui preparar-se per a exercir funcions diverses i complexes.

c) Adquisició de les tècniques necessàries per a afrontar de manera adequada els seus estudis posteriors o la seva inserció en el món laboral.

 

1.3. Objectius de les activitats complementàries.

 

a) Afavoriment de  la integració i participació  de l’alumnat en la vida del Centre.

b) Promoció d’ actituds, valors i normes que afavoreixin la convivència dintre del Centre i, per extensió, en tots els aspectes de la vida de l’alumnat.

 

 

2. Àmbit de gestió del centre.

 

2.1. Objectius relatius a l’organització i gestió internes.

 

a) Afavoriment de les reunions i coordinació del professorat, pares i mares, alumnat, delegats, com a via d’intercanvi d’opinions per tal de millorar l’acció educativa del Centre.

b) Aplicació dels mecanismes democràtics en qualsevol decisió i actuació del Centre.

c) Perfeccionament i fluïdesa de la informació al professorat, alumnat i pares i mares.

d) Garantia que la programació educativa dels seminaris i àrees, l’acció tutorial i qualsevol altra activitat que realitzi el Centre segueixin els principis recollits en les notes d’identitat del Centre.

e) Cura perquè les condicions materials i ambientals de totes les persones que formen la comunitat educativa siguin les més adequades i els permetin extreure el millor rendiment del seu treball per tal d’assolir els objectius del Centre.

 

2.2 Objectius relatius a la projecció del Centre.

 

a) Assegurar la coordinació i col·laboració del Centre amb el Departament d’Ensenyament, l’Ajuntament, l’ICE, el CRP, l’EAP i altres centres educatius del municipi o d’altres municipis.

b) Obertura determinades activitats del Centre a altres centres, així com participar en aquelles que s’organitzin des d’altres institucions.

c) Promoció de  la participació de l’alumnat i el professorat en activitats organitzades per institucions de l’entorn.

d) Promoció d’intercanvis culturals, sortides i viatges de l’alumnat.

e) Participació en programes europeus, com ara el Lingua o el Comenius.

f) Oferta de la utilització de les instal·lacions del Centre perquè, a través d’acords amb diverses institucions, pugui ser rendibilitzat al màxim, sempre que aquestes activitats s’adaptin al projecte educatiu.

 

 

3. Àmbit administratiu.

 

3.1. Objectius relacionats amb l’àmbit econòmic

 

a) Execució d’una gestió econòmica clara i transparent, atorgant al consell Escolar el paper que li pertoca.

b) Cura de l’edifici i del material que hi conté, pel que fa a l’inventari, la neteja, manteniment, reparació, modificació o noves adquisicions

 

3.2. Objectius relacionats amb l’àmbit administratiu

 

Confecció i custòdia de l’arxiu del Centre i les actes del Claustre i del Consell Escolar.

En aquest àmbit el Cos Auxiliar d’Administració de la Generalitat desenvoluparà les tasques de caràcter auxiliar en matèries administratives, de gestió, d’inspecció, de control o similars adients amb el nivell i especialització que es requereix. L’Escala Auxiliar Administrativa desenvoluparà les tasques de mecanografia i despatx de correspondència, de transcripció i còpia literal de documents, d’arxius, de fitxers i de classificació de documents, de manipulació bàsica de màquines i equips d’oficina, de registre i similars.

El Cos Subaltern d’Administració de la Generalitat complirà les funcions de vigilància dels locals, de control de les persones que accedeixen a les oficines públiques, tot informant-les de la situació dels locals; de custòdia de material, del mobiliari i de les instal·lacions, d’utilització de màquines reproductores, fotocopiadores i similars, i, en general, li correspondrà l’atenció a l’alumnat.

 

4. Àmbit humà i de participació.

 

Tots els sectors de la comunitat educativa han de participar en la vida del Centre. Aquesta participació es pot fer de manera individual o a través d’òrgans reconeguts i dels seus representants.

En aquest sentit, seran molt importants l’Associació de pares i mares de l’alumnat i el Consell de Delegats.

 

4.1. L’AMPA

 

Funcionarà d’acord amb els seus estatuts i, en qualsevol cas, aquests no podran contravenir les disposicions legals que regulen aquests organismes.

Els objectius de l’AMPA són els següents:

a) Participar en els òrgans del Centre en què legalment estigui reconeguda la seva presència.

b) Promoure la participació en les activitats organitzades des del Centre.

c) Informar els pares i mares sobre les activitats del Centre.

d) Vehicular les propostes i inquietuds que els  pares i mares facin arribar a l’Associació.

e) Col·laborar en la sensibilització dels pares i mares pel que fa a la importància de l’educació de l’alumnat.

f) Millorar la comunicació entre professorat, alumnat i pares i mares de l’alumnat.

g) Col·laborar en tot el que pugui amb la Direcció del Centre.

 

4.2. El Consell de Delegats.

 

Funcionarà d’acord amb els seus estatuts i, en qualsevol cas, aquests no podran contravenir les disposicions legals que regulen aquests organismes.

El Consell de Delegats té com a objectius:

a) Participar en els òrgans del Centre en què legalment estigui reconeguda la seva presència.

b) Afavorir la participació de l’alumnat en la vida del Centre, ja sigui en activitats complementàries o en comissions per dur a terme una tasca específica.

c) Fomentar l’associacionisme, la solidaritat i l’esperit cooperatiu entre l’alumnat.

d) Afavorir la realització d’activitats proposades per l’alumnat o el mateix Centre.

e) Fer de portaveu de l’alumnat en la relació amb el professorat i la Direcció del Centre.