LES FORMES
DE VIDA DE LA COMUNITAT CAMPEROLA
Trobem una societat variada i heterogènia. El camperol és protagonista
de la petita explotació, de l'empresa agrària de dimensions i
gestió familiar.
Moltes vegades certes tasques primordials exigien un nombre de
braços superior al que podia aportar l'estricte família conjugal.
Feines com la sega o la verema necessitaven jornalers, llogats
en colla o bé individualment. Les solidaritats veïnals les trobem
en els pagesos benestants. El grup de pagesos acomodats s'unien
en comunitats rurals protagonitzades per la resistència enfront
el senyor o del patriciat urbà. En aquestes comunitats es proposaven
algunes formes col·lectives d'activitat econòmica, una solidaritat
veïnal que no contradiu el caràcter fonamentalment individual
o familiar. Els lligams de la pagesia estaven més centrats cap
al lloc de culte que cap el castell. Per tant la parròquia produí
moviments de solidaritat que generà vincles entre els pagesos.
La mentalitat de la pagesia era respectuosa amb els capellans
i esglésies locals. L'església estava al seu costat: defensava
la vida a pagès, celebrava les festes quan el calendari agrícola....
Als pobles catalans el rector era ben bé l'element principal
de la comunitat. Ell sabia llegir, predicava, ensenyava als escolars
i també era el notari. Prenia cura de pobres, rodamóns... Per
sobre d'ells hi havia una gran massa de camperols i al seu costat
trobem un exèrcit de mossos, criats, jornalers, esclaus... El
rector prenia cura als pagesos rics per l'obligació de llegar
sempre diners per la candela dels infants. L'església sovint acollia
miserables, captaires.... Durant la Baixa Edat Mitjana el rector
va tenir molta influència ja que continuava exercint de notari.
L'horari de pagès era de sol a sol. Alguns treballaven a les
terres més properes a la parròquia. En alguns casos es perdia
molt de temps en els desplaçaments. Els animals vaguen pels carrers,
un signe que caracteritza les viles rurals és la brutícia i la
poca higiene. El centre de la parròquia la trobem a la plaça:
nucli d'intercanvis, on hi ha el forn públic per coure pa, hi
ha el batlle o el rector i és on hi acut el veïnat en moments
extraordinaris o solemnes.
En el poble fins al migdia només s'hi trobaven les dones, els
infants i les persones que desenvolupaven oficis com fuster, ferrer...
també el batlle.
El treball del matí acabava a mig matí que tornaven a casa a
dinar. Fins que el capvespre es reiniciaven les tasques agrícoles.
Molts d'ells completaven la seva pobre economia amb la instal·lació
de telers.
Amb la posta de sol s'omplien els carrers. Era l'hora de sopar
i desprès calia sortir pels volts del poble a segar uns feixos
d'herba per als animals. Arribada la nit la gent es reunia en
plàcides vetllades a la vora del foc (durant les pluges i el fred)
i en el pati o carrer quan venia el bon temps. Aquestes vetllades
eren l'ocasió propícia per a la transmissió cultural que era essencialment
oral.
En la Catalunya Vella hi trobem l'església i en terres conquerides
per musulmans la mesquita.
LES FORMES DE VIDA DELS PAGESOS La vida del pagès era regida
pel ritme de les estacions agrícoles. La producció del pa era
la gran preocupació ja que era la base de l'alimentació. Utilitzaven
el calendari agrícola per saber les èpoques de sembra i s'iniciava
a la tardor amb la sembra dels grans d'hivern, fins a la collita
del blat, al començament de l'estiu. A l'hivern es dedicaven a
pasturar els porcs i fer llenya, els treballs de la viticultura,
junt amb els cereals. A l'estiu es dedicaven a la collita. En
aquesta època era on hi havia mes treball. Els segadors netejaven
els boscos, marges per portar-les a l'era. El temps que sobrava,
que era poc, s'utilitzava en altres conreus: els tèxtils, o els
provinents dels horts. A la primavera i a l'estiu eren on hi havia
més aliments: faves, pèsols, alls, llenties, cogombres, fruites...
Les eines d'agricultura eres rastells, sedassos, garbells, ganxos,
pales, destrals, abassos l'espart o de palma, cistells, cistelles,
coves, sàrries, semals, civeres, carretells, podadores, falçs
de segar blat, sogues i dogals.
Un dels animals mes importants era el porc, la cura i la matança
d'ell que es feia al novembre, desembre i gener. Un lloc important
l'ocupava l'aviram, sobretot les gallines, obtenien ous, element
fonamental de la dieta alimentària de l'home. A les comarques
litorals, sumaven al règim alimentari del peix. A les comarques
ramaderes, l'ofici del pastor era important. La seva alimentació
es suposa que era cansalada, pa sec, peix salat i botifarra seca...
i la llet d'ovella i els seus derivats. Com a beguda l'aigua de
les fonts i el vi.
A muntanya trobem dones incorporades a la ramaderia, ja que el
propietari d'algunes vaques la contracta i ella s'encarrega de
pentinar i filar la llana, fa el formatge, prepara cansalada...
La família rural té com a objectius bàsics assegurar les necessitats
essencials, la supervivència i l'autoabastament, podríem dir que
actua com una empresa familiar. Moltes de famílies que no tenien
casa pròpia i amb poques peces de terra cohabitaven amb els pares
i també s'han d'incloure servidors i auxiliars en el cas de pagesos
benestants. L'hereu de la família podia viure amb els seus pares
i mentre que els germans solters no arribessin a la seva independència
econòmica o marxessin, es quedaven a la llar de l'hereu, contribuint
a la tasca comuna.
L'hereu serà el cap d'aquesta estructura que perpetua l'essència
bàsica i majoritària de la societat rural, i l'encarregat de ser
responsable quan el pare mori i es faci amo. S'inclouen tasques
agràries i també familiars ja que la tutela dels germans arribava
fins a la seva independència econòmica.
S'ha de destacar el paper de la dona, ja que era considerada
com l'encarnació del perill, el vehicle del pecat, l'aliada de
la mort, l'amiga del luxe, deshonesta en el vestir i enredosa,
un ésser dèbil, canviant i maliciós. Val el valor del marit, pare
o germà. El protagonisme de la figura masculina era inqüestionable
a l'aristocràcia; en canvi al món rural no hi havia gaire distinció
en el treball. La casa era portada per ella, segaven, filaven,
prenien cura dels animals i de l'hort, pujaven els fills, donaven
el pit, cuinaven, cosien i arreglaven la casa. També tenia un
lloc al conreu. S'ha d'esmentar que els senyors també la pagaven
com a dida, ja que eren molt apreciades. El matrimoni amb dot
és la via normal que s'ofereix a les dones per tal d'obtenir prestigi
social en la seva vida adulta, per evitar la marginació que acompanya
la prostitució, una activitat que no es necessita dot. El dot
afectà a totes les dones, al marge de la classe social, era un
requisit indispensable per contraure matrimoni o ingressar en
un monestir. El matrimoni regulava la cèl·lula bàsica de la societat
i era l'ampliació del patrimoni, ja que l'economia era doble i
la institució de l'hereu salvaguardava la indivisibilitat del
mas. Quan no hi havia fills mascles, la pubilla heretava el mas
i en casar-se gaudia de protagonisme jurídic. Es considerava que
sense un home una hisenda camperola no podia subsistir. La dona,
així com els fills, estava sotmesa al marit, i també al càstig
corporal. I en el cas de la dona pagesa, també subjecta al senyor
feudal i als mals usos. Cap camperol no podia casar-se sense permís
del senyor i sense pagar el dret d'esponsalici. El senyor tenia
l'obligació de redimir les filles dels seus homes propis sempre
que aquestes fossin verges i que quedés un hereu al mas. Les més
durament castigades eren les vídues, ja que no tenien casa i havien
de viure amb algun gendre.
Les cases, en general, hi trobàvem diverses habitacions, de
dues a sis, corral, la cort, etc. Hi ha planta i pis, a vegades
dos pisos i la distribució varia segons les comarques. A la uina
hi ha la llar, el forn i el pastador, on si la casa es més gran,
la pastera pot estar a part, una cambreta al costat de la cuina
de magatzem i per picar la sal. Però la cuina, que era un lloc
important de la casa ja que si desenvolupaven la major part de
les activitats i sobretot a l'hivern, queda desplaçada per la
sala. Com que el forn, el molí i la ferreria eren drets o monopolis
del senyor feudal, que cobrava un tant per la seva utilització,
n'hi havia pocs. El pa es feia a la pastera, i a la cuina es trobava
olles, calderes i peroles d'aram, paelles de ferro, morters de
diversos materials, piques per picar...
El menjador és la part de la casa que es va formar i evoluciona
més ràpidament, és la que es troba entrant a la casa, o al primer
pis al costat de la cuina. Podia ser el centre de la vida quotidiana
en alguns casos. No hi mancava la taula amb estovalles, tovallons,
escudelles, talladors, gots, ampolles...
Les cambres o habitacions estaven situades en relació amb el
menjador, o amb la cuina. Algunes estaven destinades a l'emmagatzematge,
sense llits per dormir. El més freqüent era trobar llits en qualsevol
lloc de la casa. Els elements característics eren el llits i les
caixes. El llit format per una colga, matalàs o borrassa i llençols
i les caixes foren el moble més important, ja que els armaris
no hi van fer presència. En elles es podien guardar la majoria
d'objectes.