Introducció |
El
primer objectiu a lhora de plantejar un treball col.lectiu a lalumnat de
primer cicle dESO ha estat que hi pogués participar tothom; que no requerís, per
tant, habilitats especials i que estigués a labast dels alumnes de tots els
nivells.
El treball proposat als alumnes pretén una recollida i una sistematització de la cultura popular de la zona on viuen. Cultura popular dampli aspectre. Per això dentrada hi ha tingut cabuda materials molt heterogenis. El punt de partida és recopilar materials diversos que responguin a les característiques distintives de la cultura popular:
Oralitat: sha procurat recollir els materials a partir daquelles persones que recordaven les tradicions, refranys, cançons... De totes maneres això sha contrastat amb els reculls escrits existents, si era possible. Anonimat: shan deixat de banda aquelles narracions que, tot i ser molt popularitzades, són dautor conegut. El ventall de referències de la cultura popular és tan divers com la vida mateixa: des del temps atmosfèric al galanteig, des de la cuina a la vida i la mort. A part de lobjectiu explícit daconseguir un gruix de material de cultura popular, hi ha també dues finalitats col.laterals:
Làmbit geogràfic: sha partit del fet que els alumnes són de la Bisbal i rodalies. Es tractava de recollir mostres de cultura popular encara vives en aquest territori, més que no pas mostres exclusives. Limitar-se a les formes exclusives restringia dràsticament el recull i comportava moltes dificultats a lhora destablir els criteris de la tria. I tampoc sadeia amb el caràcter com més participatiu millor que es volia que tingués el treball. A fi que tots els alumnes que hi ha participat se sentissin seu el resultat final, sha procurat que la sistematització final pequés més per excés que no pas per defecte. Per això davant del dubte de si alguna mostra savenia prou amb el que es considera cultura popular, sha acordat fer servir uns paràmetres com més amplis millor. També ha interessat des del seu plantejament que aquesta activitat no quedés circumscrita a làrea de llengua. En la mesura de les possibilitats sha intentat fer un treball interdisciplinar. Per això sha buscat la col.laboració i suport de tot lequip docent i molt especialment daquelles àrees que podien enriquir i arrodonir la tasca. |