Memòria Explicativa

El treball que us fem a mans té com a grans objectius:
  1. La recuperació d’aquesta cultura popular, tramesa de generació en generació i que si no es recull hi ha el perill de la seva desaparició.
  2. Iniciar a l’alumne en la recerca d’aquestes tradicions que han format part de la vida dels catalans al llarg del temps (refranys, dites, cançons…)
  3. Emprar l’entrevista com a eina de motivació .
  4. Prendre consciència de la necessitat de conviure amb altres cultures, què ens poden aportar i com podem ajudar-los.

Cal dir que no és un treball acabat, sinó que és el fonament per a un futur i que pot ajudar a investigadors, filòlegs , historiadors… de la comarca i qui sap si algun d’aquests alumnes que han participat en el treball, decidirà continuar-lo.

Qui hi ha participat?

És un treball interdisciplinar en el qual hi ha participat els professors de CATALÀ, MÚSICA, INFORMÀTICA i un CRÈDIT VARIABLE de NATURALS (meteorologia).

Ha estat realitzat aquest primer trimestre del curs 1999/2000 i hem comptat amb la participació de l’alumnat de 1r. i 2n. d’E.S.O. de l’Institut.

Quina ha estat la manera de fer el treball?

Mitjançant les entrevistes a les persones de la 3ª. edat de La Bisbal d’Empordà i pobles del Baix Empordà.

L’aportació per part de la Roser Carol Roman (llicenciada en filologia catalana), en l’apartat de dites populars que fan referència a pobles de la comarca i que fa 7 anys que va investigant i recollint.

La col·laboració també dels mediadors culturals magrebins i una família filipina.

Hem acotat el treball centrant-nos en els refranys, dites i cançons que s’explicaven i encara s’expliquen a la comarca del B. Empordà. Moltes d’elles segurament ja publicades, altres que s’han recuperat i que hi havia el perill de la seva desaparició.

En ser un treball de transmissió oral hem respectat les variants lingüístiques, castellanismes… Si consulteu l’apartat d’exercicis hi ha tot un seguit d’activitats relacionades en aquest apartat (estudi del vocabulari, barbarismes…)

L’alumne Enric Galceran de 1r. d’E.S.O. ha elaborat un CD-ROM que fa més fàcil la consulta.

Com hem estructurat el treball?
El treball l’hem estructurat de la següent manera:

1. Una part teòrica elaborada pels professorat de català, música i naturals.
  2. Una part d’agrupament dels refranys, dites i cançons amb la següent classificació:

Pobles del Baix Empordà. Referència al temps i a la natura. Saviesa popular. Menjar i beure. Colors. Picaresca, amor. Religioses. Cançons de bressol . Joc. Cançons de festes senyalades. Cançons d’oficis. Religioses. Corrandes. Amoroses i de festeig. Narratives.

Al final del treball trobareu la relació de totes les persones que han col·laborat. A tots ells el nostre agraïment i molt especialment als avis del geriàtric Zoilo Feliu i als Jubilats de l’Esplai amb els quals vam passar unes tardes agradables.

Els professors de CATALÀ, MÚSICA I NATURALS

left.jpg (744 bytes)