Tarraco
és la ciutat originada des de l'anomenada Colonia Iulia
Urbs Triunfalis Tarraco establerta l'any 45 a J.C. i capital
de la Provincia Hispania Citerior Tarraconensis que havia
estat
creada
anteriorment a l'any 197 a J.C i constituïda per les terres
de la Vall de l'Ebre, el Llevant, la zona central i nord de la Península
ibèrica i posteriorment Galícia i Portugal.
A la
llarg de les guerres púniques Tarraco va ser una important
base d'operacions. A mitajans del segle III va ser arrasada per
una invasió dels francs.
Una
ciutat romana no estava formada únicament pel nucli urbà
sinó que disposava d'un territori més o menys ampli
segons els casos, que li servia per mantenir el proveïment
de productes de primera necessitat. Aquest territori es coneix com
ager.El territori pertanyent a cada una de les ciutats venia delimitat
generalment per accidents geogràfics, com podien ser rius
o muntanyes, encara que en alguns casos aquest límit podia
marcar-se mitjançant construccions. En el cas de Tarraco,
aquest és possiblement un dels papers que va desenvolupar
l'Arc de Berà.
Com
ja hem dit, el territori aportava a la ciutat materials per a la
construcció a través de les pedreres, proveïment
d'aigua mitjançant els aqüeductes i aliments, gràcies
una àmplia xarxa d'establiments rurals.
Les
vil·les o cases de camp d'època romana (villae) eren
estructures complexes articulades en diverses parts. La part urbana
de les vil·les era l'àrea residencial. Generalment,
eren espais luxosos on vivien els propietaris quan hi anaven.
Disposaven
d'habitacions, patis, jardins, atris o termes pròpies. La
tipologia d'aquests espais és molt variada per la qual cosa
és difícil generalitzar. D'altra banda, constaven
d'una part rústica consistent en magatzems, dipòsits,
àrees de producció agrària per a la manufactura
dels productes, etc. De vegades algunes d'aquestes vil·les
podien tenir fins i tot forns per a la producció d'àmfores
i altres recipients contenidors. Finalment, al voltant d'aquestes
àrees construïdes, es trobaven els camps de conreu.
Actualment disposem de diversos exemples d'aquestes explotacions
agràries entre els quals destaquen per la seva importància
les vil·les de Centcelles i dels Munts.
El
pretori
Originalment,
el Pretori va ser una de les quatre torres actualment conegudes
que van servir de caixa d'escala per comunicar els diversos nivells
dels edificis provincials.
A la
torre es conserven diferents portes, així com una sèrie
important de murs d'època romana. Amb la restauració
de la ciutat, a partir de 1129, la torre es va adequar com a residència,
primer del normand Robert Bordet i, a partir de 1171, com a Castell
del Rei. En ell s'hi van allotjar durant breus espais de temps alguns
membres de la reialesa catalanoaragonesa. En temps de Jaume II i
també de Pere III s'hi van dur a terme importants obres de
restauració.
Forum
Provincial
Cap
a l'any 73 dC, en època de l'emperador Vespasià, es
va construir el Fòrum provincial a la part alta de la ciutat.
Tenia la funció de dirigir la província des del punt
de vista polític i econòmic.
L'òrgan
rector de la nova xarxa administrativa va ser el Consilium Provinciae
Hispaniae Citerioris (Consell Provincial) del qual el governador
formava part activa.
El lloc escollit per establir les dependències governamentals
va ser la part més alta de la ciutat, un espai de propietat
estatal des d'època fundacional amb una extensió total
que es devia acostar a les 7,5 ha.
El
Fòrum provincial s'articulava en dues terrasses aprofitant
el desnivell del terreny. A la terrassa superior es va situar el
recinte de culte imperial i sota, la plaça de representació.
En una tercera terrassa es trobaria el circ que, construït
uns anys més tard, va completar el conjunt monumental.
La
plaça de representació era l'edifici des d'on es gestionava
tota la província. S'hi trobaven espais tan importants com
el tabularium (arxiu de l'Estat) o l'arca (caixa de l'Estat).
Per
facilitar l'accés als diversos sectors de l'edifici es van
habilitar una sèrie de torres laterals que van servir de
caixes d'escala. La Torre del Pretori en va ser una.
El complex provincial s'articulava d'una forma unitària a
través d'un eix de simetria que, en sentit nord-oest/sud-est,
enllaçava el temple de culte imperial, a la part més
alta, amb el pulvinar del Circ mitjançant una via processional
que creuava longitudinalment la terrassa intermèdia. A banda
i banda d'aquesta via es distribuïen tota una sèrie
d'estàtues de les quals només es conserven els pedestals.
L'estudi epigràfic ens mostra com la majoria d'aquestes estàtues
es van dedicar als flamines imperials (sacerdots encarregats del
culte imperial) després d'abandonar el seu càrrec
anual.
El
Fòrum provincial va deixar de funcionar estructuralment a
principis del segle V. A partir d'aquest moment, l'àrea administrativa
va quedar reduïda a uns espais molt menors que són,
ara com ara, desconeguts. Ple que fa a l'arquitectura, la major
part dels edificis altimperials van entrar en un procés continuat
de desmantellament de murs i materials que van ser reutilitzats
en la construcció dels edificis civils i religiosos de la
Tarraco tardoromana i medieval.
La
plaça de representació:
L'edifici
consistia en una gran plaça enjardinada delimitada en tres
dels costats per un porxat inferior i una sèrie de galeries
situades a diferents nivells. El porxat inferior tenia una amplada
de 14 m i el mur de fons estava decorat amb pilastres dòriques.
Estava
separat del nivell interior de plaça per un pòdium
de gairebé 3 m d'altura. Per darrere del porxat corrien tota
una sèrie de galeries internes que variaven en nombre segons
la part de l'edifici i les característiques del terreny.
El
Fòrum de la Colònia:
El
Fòrum va ser el centre neuràlgic de la ciutat romana
de Tarraco. Hi conduïen els carrers principals i s'hi concentrava
tota l'activitat pública de la ciutat, per la qual cosa es
va convertir en un punt de trobada i de reunió de les elits
locals.
A més,
s'hi va desenvolupar tota l'activitat administrativa. Va ser, en
definitiva, el centre de la vida social i política de la
colònia.
Tècnicament,
era una gran plaça porxada on es trobaven els principals
edificis administratius i religiosos de Tarraco, dividits en dues
àrees: d'una banda, l'àrea de culte, presidida per
un temple que se suposa que hauria estat dedicat a la Tríada
Capitolina -Júpiter, Juno i Minerva--, a Dea Roma o a l'emperador
deïficat -culte imperial-, en un moment més avançat;
i, d'una altra, l'àrea comercial i política, articulada
al voltant de diversos edificis entre els quals destaquen la cúria
-lloc de reunió de l'ordo decurionum (Consell de la Ciutat)-
i la basílica. En els porxos que circumdaven el recinte s'obrien
una sèrie de tabernae (botigues). També era freqüent
la presència en aquest espai de l'arxiu local, d'altres petits
temples, així com de pedestals i estàtues dedicades
als membres de la família imperial i altres dignitats de
la ciutat.
El
Fòrum local estava situat a la part baixa de la ciutat romana,
dins de l'àrea residencial a mig camí entre l'espai
administratiu provincial i el port. Està actualment delimitat
pels carrers Cardenal Cervantes, Lleida i Gasòmetre.
El primer fòrum de la ciutat data d'època republicana
(segle II aC) però és pràcticament desconegut.
Durant el mandat d'August (al voltant del canvi d'era) es va monumentalitzar
de manera important. La basílica data d'aquesta època.
Davant la basílica hi havia una plaça amb diverses
estàtues. Alguns carrers de la ciutat, que delimitaven illes
de cases (insulae), conduïen a aquesta plaça. A la planta
baixa d'aquestes illes s'obrien les botigues, els magatzems i els
tallers, mentre que als pisos superiors vivia la gent amuntegada
en petites habitacions. Només la gent més rica de
la ciutat podia permetre's viure en les domus.
La
basílica paleocristiana de l'Amfiteatre:
Es
tracta d'una basílica martirial del segle VI dC dedicada
al bisbe cristià Fructuós i als seus dos diaques,
Auguri i Eulogi, que van ser cremats vius a l'edifici l'any 259,
poc després d'iniciar-se les persecucions dictades per Valerià.
Arquitectònicament,
consisteix en un edifici de tres naus, amb santuari, presbiteri
d'absis exterior i una petita sala annexa. Té una llargada
de 22,75 m i una amplada de 13 m. Per construir-lo es van reutilitzar
una sèrie de materials pertanyents a diversos edificis de
la primigènia ciutat romana, ja desmantellats.
Els
carrers:
Encara
que són poques les dades que tenim sobre la xarxa viària
de la Tarraco romana, les característiques orogràfiques
del terreny ens permeten pensar en una ciutat dividida en
Aterrasses
que va fer factible una articulació de les illes de cases
connectada a una àmplia estructura de carrers principals
i secundaris.
Tarraco
va ser una ciutat viva, on la vida al carrer va ser una constant,
sobretot a causa de la benigna climatologia de la zona. S'hi barrejaven
tot tipus de gent i s'hi van obrir infinitat de negocis.
Els
carrers estaven pavimentats, amb voreres a ambdós costats
i passos de vianants que permetien creuar la via. Així mateix,
Tarraco va disposar d'una extensa xarxa de clavegueram, important
en tota aglomeració urbana.
Les
cases:
La
gent vivia en cases (domus) o edificis de pisos (insulae), segons
la seva posició social i els recursos econòmics de
què disposava. Les domus eren cases d'una o dues plantes
on residia la gent més adinerada.
Tenien
una tipologia molt variada però generalment s'articulaven
entorn d'un atrium o pati interior porxat al voltant del qual es
distribuïen les altres estances: triclinium habitacions, cuina,
àrees de serveis, zones d'esbarjo, etc.
Malgrat tot, la major part de la gent vivia en les insulae o blocs
de pisos de diverses plantes d'altura. Els pisos eren petits, generalment
d'una o dues habitacions escalfades amb brasers, i sense aigua corrent.
Les
conduccions Hidràuliques de Tarraco: Els aqüeductes:
Tarraco
va disposar d'almenys dos aqüeductes que van proveir d'aigua
la ciutat: un recollia l'aigua del riu Francolí a l'actual
localitat de Puigdelfí, és a dir, a uns 15 km de Tarragona;
l'altre
la
captava del riu Gaià a prop del Pont d'ArmenteraDes dels
punts de captació, que generalment era una presa, l'aigua
era transportada fins al nucli urbà per llargues tramades
de canalització que s'adequaven a la topografia del terreny.
Malgrat això, va ser necessària la construcció
de ponts hidràulics amb la finalitat de travessar canals
profunds o valls. Un exemple d'aquest tipus de ponts el trobem en
el Pont del Diable, també conegut com Aqüeducte de les
Ferreres. Una vegada l'aigua havia arribat al nucli urbà
era emmagatzemada en dipòsits i torres d'aigua (castellum
aquae) que servien per regular-ne la distribució.
És
molt possible que la construcció dels aqüeductes es
dugués a terme en època d'August, lligada al creixement
urbà. Així va ser possible proveir la població
i també molts dels edificis i serveis públics (manteniment
de jardins, fonts públiques, termes).
La construcció d'un aqüeducte era una obra molt complexa
que necessitava la participació d'un gran nombre de persones
entre enginyers, arquitectes, picapedrers, transportistes i mà
d'obra més o menys qualificada. En general, eren obres que
requerien una gran despesa econòmica. Per aquest fet, el
finançament corria a càrrec de les arques de l'Estat
o de la ciutat.
A més
de la construcció, els aqüeductes requerien un manteniment
constant que feien un equip de persones encarregades dels feines
de reparació i inspecció. Gràcies a això
va ser possible garantir-ne el bon funcionament.
Les
canalitzacions:
Les
canalitzacions s'adequaven a la topografia de la zona, per la qual
cosa en podem trobar diverses variants. En alguns casos, el canal
hi anava excavat a la roca; en d'altres circulava sota terra mitjançant
una conducció en obra i, en casos
excepcionals,
anava vist o sobre el pont.L'interior de canalitzacions estava revestit
amb un tipus de morter que en permetia la impermeabilització.
L'aqüeducte
de les Ferreres:
Construït
per salvar el desnivell del terreny, consisteix en dues línies
d'arcades superposades. L'alçada màxima era de 27
m i la llargada de 217 m. El nivell inferior està compost
per onze arcades i el superior el formen vint-i-cinc.
Les
dimensions de cada una d'aquestes arcades són de 6,30 m de
llum per 5,70 m d'altura. La distància entre els eixos dels
arcs és de 8 m.
El
Teatre
El
Teatre és un dels edificis més peculiars de la ciutat
no tant per les seves característiques sinó per les
vicissituds de la conservació fins a l'actualitat.
Les
primeres construccions documentades corresponen a un conjunt de
dipòsits relacionats amb el port republicà de la ciutat.
En època d'August aquests dipòsits van quedar amortitzats
gràcies a la construcció d'un gran magatzem portuari
format per una sèrie de naus separades per fileres de pilars.
Un dels laterals d'aquesta nau limitava amb un carrer on s'obrien
una sèrie de negocis (tabernae).
Pocs
anys després, també en època augustal, i en
relació amb la monumentalització del Fòrum
de la Colònia, s'hi va construir el Teatre. Per fer-lo es
va aprofitar el pendent natural del terreny per retallar una part
important de la grada. La resta de la grada es va establir sobre
criptopòrtics anulars. Actualment, es conserven únicament
les primeres cinc grades entorn de l'orchestra. També és
possible distingir dues de les tres escales radials. La població
es distribuïa a la grada segons un estricte ordre censatari
i social.
L'escena era l'espai destinat a les representacions teatrals. Es
tracta d'una plataforma elevada sobre un pòdium decorat amb
exedres. L'escenari estaria tancat per una façana monumental
ricament decorada (frons scenae). Durant les diferents fases d'excavació
que s'hi han realitzat, s'han documentat importants restes arqueològiques
pertanyents a aquesta façana i consistents en decoració
arquitectònica (capitells, columnes, frisos, etc.) i escultòrica.
Al costat del teatre es va construir un gran espai enjardinat annex.
L'evacuació
de les aigües es feia a través d'un complex sistema
de canals que recollien l'aigua de pluja i la conduïen cap
a una gran claveguera central.
L'edifici
es va utilitzar fins a finals del segle II, moment en què
va quedar abandonat. Ja al segle III, el sector monumental annex
va ser ocupat per tota una sèrie de nous edificis que van
reutilitzar molts dels materials de l'edifici d'espectacles.
L'orchestra:
L'orchestra
era l'hemicicle central semicircular on se situava l'ordo decurionum,
format pels notables de la ciutat. S'hi accedia per dos passadissos
radials situats a ambdós costats de l'escena.
La
torre dels Escipions
La
Torre dels Escipions és un monument funerari romà
de tipus turriforme, construït amb pedra calcària local
i datat al primer terç del segle I dC.
Aquest
monument es va situar al costat de la Via Augusta, des d'on podia
veure's la façana principal.
El monument té una planta pràcticament quadrada i
consta de tres cossos separats per motllures. Segurament estava
rematat per una coberta piramidal. La construcció es conserva
en una altura total de 9,17 m. El cos central presenta a la façana
principal dues representacions del déu funerari Atis.
La
torre de Minerva:
És
la torre més representativa de totes les conegudes fins a aquest
moment, tant per l'estat en què es conserva com per una sèrie
d'elements decoratius que li confereixen un caràcter especial.
El
fet d'estar situada pròxima a una via d'arribada al campament
n'explica la significació.
El nom de la torre prové de la presència d'un relleu
de la deessa, que es conserva a la part alta d'una de les seves
cares, així com de la menció que se'n fa en una inscripció
gravada en una de les troneres de defensa de la construcció
(M Vibio Menrva). En el basament es conserven, a més, una
sèrie de caps tallats esculpits als blocs megalítics
com a símbol dissuasiu.
La
Muralla:
La
Muralla va ser la primera gran construcció que els romans
van dur a terme, poc després d'establir-ne una guarnició
reduïda en un turó situat a mig camí entre Empúries
i el riu Ebre.
Aquest
assentament militar primigeni fou l'origen de la futura ciutat de
Tarraco. Cal suposar que la primera muralla devia consistir en una
simple estacada de fusta. El fet que ràpidament el nucli
es convertís en cap de pont per a l'arribada de reforços
des de Roma es va traduir, en l'àmbit urbanístic,
en la necessitat d'enfortir les defenses que hi havia fins llavors.
Així doncs, entre el 217 i el 197 aC es va aixecar la primera
muralla de pedra. Des d'un punt de vista arquitectònic, consisteix
en llenços ciclopis reforçats amb torres en els punts
més vulnerables. L'altura dels murs perimetrals era de 6
m i el gruix de 4,5 m. Les torres eren més altes: sobre la
base de 6 m de mur megalític es van alçar dos pisos
en construcció de carreus. Es conserven d'aquesta època
tres torres: Arquebisbe, Cabiscol i Minerva, encara que s'ha plantejat
la presència d'una quarta amortitzada al segle XVI amb la
construcció del Fortí Negre.
L'opinió més estesa és que entorn del 150/125
aC la Muralla es va transformar força, i va créixer
en extensió, altura i amplada. D'aquesta forma va passar
a englobar tota la ciutat fins al port. Cal pensar que, a partir
d'aquest moment, la Muralla ja no va complir una funció merament
defensiva sinó que es va convertir en l'element definidor
de l'espai urbà. Des d'un punt de vista constructiu, aquesta
segona fase és completament diferent a l'anterior. La muralla
presenta un basament megalític més baix, entre 1,5
i 2 m d'altura (una o dues de filades de pedres). Per sobre d'aquest,
la construcció s'aixeca mitjançant paraments de carreus
formant compartiments. L'interior es va omplir amb pedres a la part
baixa i, a partir de certa altura{alçària}, amb toves.
D'aquesta manera, la muralla va créixer fins als 12 m d'altura
i l'amplada es va ampliar a 6 m. Es conserven diversos accessos
pertanyents a aquesta fase: una porta d'accés rodat (Porta
dels Socors) i set portes de menors dimensions. La Muralla de la
segona fase no tindrà torres, excepte a les portes d'accés
a la ciutat. Pertanyents a aquest moment, fins a l'actualitat s'han
localitzat un total de quatre rampes que facilitaven l'accés
d'homes i material al pas de ronda. La muralla romana, així
com les seves torres, van ser reutilitzades en època tardoromana
i medieval.
Els
paraments de carreus
Encara
que la construcció amb carreus ja va ser utilitzada per aixecar
les torres de la primera fase, el seu ús es va multiplicar
de forma molt important amb l'ampliació de la Muralla. Aquest
fet va lligat necessàriament a l'inici de l'explotació
de diverses
pedreres
properes a la ciutat. Els carreus d'aquesta segona fase són
de menors dimensions que els de la fase anterior, estan encoixinats
i, en alguns casos, presenten signes inscrits, interpretats com
marques de picapedrer.
Accesos
Actualment
es conserven diversos accessos al recinte emmurallat d'època
tardorepublicana (segle II aC). D'una banda, set portes de petites
dimensions, que presenten una coberta adovellada formada per una
seriació de grans blocs megalítics.
L'única
porta coneguda és la Porta dels Socors, propera a la Torre
de Minerva. Es caracteritza perquè és d'arc de mig
punt. La seva funció era permetre l'accés del trànsit
rodat a la part més alta de la ciutat.
L'Amfiteatre
L'Amfiteatre
va completar la trilogia d'edificis d'espectacles (teatre, circ
i amfiteatre) distintius d'una ciutat romana de primer nivell, capital
d'una de les províncies imperials.
A partir
de la documentació procedent d'altres ciutats i de la iconografia
present en mosaics, relleus i terracotes aparegudes a tot el món
romà cal pensar que abans d'edificar-lo els espectacles de
gladiadors s'organitzaven al Fòrum o al Circ. La construcció
és el resultat de la donació evergètica d'un
flamen provincial (sacerdot imperial) el nom del qual es desconeix,
però se sap que va viure a principis del segle II dC.
L'Amfiteatre
es va situar fora del nucli urbà però molt a prop
de la ciutat. Aquest emplaçament no és ocasional,
ja que es trobava molt pròxim a la Via Augusta, poc abans
que aquesta s'endinsés a la ciutat, i a prop de la platja,
on es descarregaven els animals que havien de participar en els
espectacles. Aquesta proximitat a una via explica que durant la
construcció s'amortitzés una zona de necròpoli
del segle I dC
En aquest edifici es van organitzar dos tipus d'espectacles: les
lluites de gladiadors (munera) i les lluites o caceres de feres
(venationes). A més, també era l'edifici on s'ajusticiaven
els condemnats a mort.
De
la construcció original es conserva únicament una
mínima part, i l'estat actual és degut a una restauració
feta l'any 1964 i a finals dels setanta. L'edifici és de
planta el·líptica. La sorra o espai on es desenvolupava
l'espectacle té unes dimensions de 62,50 m per 38,50 m. Tallant
la sorra es trobarien les fossae. S'hi va descobrir una pintura
mural dedicada a Nèmesi. Així mateix la sorra està
separada de les grades per un pòdium de 3,25 m d'altura.
Les grades o cavea estaven dividides en tres sectors o maeniana.
Aquestes grades es van construir retallant la roca al costat nord
i recolzant-les sobre voltes a la resta de l'edifici. S'han localitzat
també la tribuna, les portes principals de sortida a la sorra
i una part molt petita de la façana.
L'any 221, durant el regnat d'Heliogàbal, es va reformar
l'Amfiteatre i, a la part alta del pòdium que separava la
sorra de la grada, es va col·locar una inscripció
commemorativa, la més llarga de les conservades fins a l'actualitat.
Anys
més tard, el 21 de gener del 259, el bisbe cristià
Fructuós i els seus dos diaques, Auguri i Eulogi, van ser
cremats vius a la sorra de l'Amfiteatre. Aquest fet va motivar al
segle VI la construcció d'una basílica de culte dedicada
a aquests màrtirs.
Durant el segle XII es va edificar l'església romànica
de Santa Maria del Miracle sobre la primitiva basílica paleocristiana.
Les
Fossae :
Les
fossae són uns espais subterranis que hi ha a la sorra coberts
amb bigues i amb el terra de taulons de fusta. Era el lloc reservat
per als gladiadors i els animals abans d'iniciar-se els espectacles.
Tant
els uns com els altres eren pujats a la sorra mitjançant
ascensors. Les fossae estaven comunicades amb l'exterior de l'edifici
per una galeria amb voltes que s'ha conservat fins a l'actualitat.
Nèmesis:
Nèmesi
era la deessa de la revenja divina i s'hi encomanaven els gladiadors
i els venatores (caçadors d'animals) abans de pujar a la
sorra. Durant l'excavació de les fossae es va trobar una
pintura mural, datada al segle III dC, en la qual es representa
l'esmentada
deessa ambun genius a la seva esquerra i un venator a la dreta.
Cal suposar que aquesta pintura formava part d'un espai destinat
a capella, ubicat a l'interior de les fossae.
La
basílica:
La
basílica era l'edificiseu del tribunal de justícia.
Des d'un punt de vista arquitectònic, és una construcció
de planta rectangular dividida en tres naus, separades per columnates
d'ordre corinti.
La
nau central és més alta que les dues laterals per
permetre la il·luminació de l'interior. En un dels
costats longitudinals s'obrien dotze petites dependències
d'ús divers de les quals es conserven nou. L'espai més
important de la basílica era l'aedes augusti o tribunal.
Es tracta d'una sala de grans dimensions (13 m per 11 m) situada
a l'eix transversal de la basílica on el magistrat impartia
justícia. Originàriament aquest espai estava pavimentat
amb lloses de marbre.
El
Circ Romà
El
circ va ser, sense cap mena dubte, l'espectacle de masses de més
popularitat al món romà. Tant és així
que Juvenal va arribar a descriure la política dels emperadors
amb
la famosa frase panem et circenses (pa i circ). En
aquest recinte es disputaven les curses de carros, tirats generalment
per dos o quatre cavalls (bigues o quadrigues) i guiats pels aurigues.
L'edifici
es va construir a finals del segle I dC, durant el regnat de Domicià,
i formava part del gran complex monumental provincial, del qual
ocupava la terrassa inferior. L'estat de conservació és
excepcional i una part important està integrada al museu.
El Circ tenia unes dimensions aproximades de 325 m de llargada i
una amplada d'entre 100 i 115 m. Es va construir damunt de potents
voltes, sobre les quals devien descansar la plataforma superior
de l'edifici i les grades, disposades al llarg de tres dels costats,
mentre que al quart se situaven les carceres o punt de sortida dels
carros.
La
grada estava separada de la sorra (l'espai on es desenvolupava l'espectacle)
per un mur de més de 2 m d'altura, el pòdium, que
tenia la funció de protegir els espectadors en el cas que
es produís algun tipus d'accident (naufragi) durant l'espectacle.
Aproximadament al centre d'un dels costats llargs del circ, el septentrional,
i unit als edificis que conformaven el Fòrum Provincial,
hi havia el pulvinar.
Un
dels costats curts de l'edifici estava ocupat per les carceres,
en les quals s'obrien generalment dotze boxos de sortida, sis a
cada costat d'una porta principal. Les carceres estaven flanquejades
per una torre. Tot el sector es coneixia amb el nom d'oppidum. L'organitzador
dels jocs (editor spectaculorum), que tenia l'honor de donar la
sortida, gaudia d'un lloc reservat a la terrassa sobre les carceres,
mentre que als magistrats que controlaven la cursa, el comportament
correcte dels aurigues i l'ordre d'arribada, se'ls hi reservava
una tribuna (Tribunal iudicum).
Les dades actuals insinuen que durant el segle V l'edifici va perdre,
almenys parcialment, la funció original. Algunes de les voltes
que el formaven van passar a ocupar-se com a espais d'habitació.
La
grada:
L'accés
a la grada es feia a través de corredors interns articulats
seguint el perímetre del Circ. En funció de les característiques
pròpies de l'edifici i de les necessitats hi havia a distàncies
regulars una sèrie d'escales que
permetien
distribuir els espectadors.La grada estava dividida en dos sectors
(maenianae) separats per un passadís (praecintio). És
possible que al costat llarg, que correspon a l'actual plaça
de la Font, hi hagués hagut una tercera maeniana. En general,
de la grada es conserva la base, construïda en opus caementicium.
Malgrat això, hem de tenir present que, en origen, estaria
completament revestida amb carreus, alguns dels quals són
visibles en les mitgeres entre casa i casa.
Les
Necròpolis
Tarraco, com tota ciutat romana, va disposar
de tota una sèrie d'àrees destinades a l'enterrament
dels seus morts. Generalment, aquestes necròpolis se situaven
pròximes a les
vies
principals i secundàries d'entrada a la ciutat.
De les
de l'època republicana hi ha poca informació. Les
dades arqueològiques ens les situen a prop de la Via Hercúlia,
la posterior Via Augusta. S'han conservat algunes inscripcions i
diverses escultures, així com alguns elements pertanyents
a monuments funeraris, com un altar d'incineració trobat
in situ.
Sobre
l'època altimperial, en canvi, es disposa de més informació.
Especialment interessants per a aquest moment són les dades
proporcionades per diversos monuments funeraris situats pròxims
al pas de la Via Augusta. Potser el més famós de tots
és la Torre dels Escipions, encara que al llarg d'aquest
segle passat s'ha documentat la presència d'altres de característiques
similars. En aquell moment, les necròpolis se situaven a
llevant i ponent de la ciutat. Es coneixen nombroses incineracions
senzilles amb urnes de vidre, bronze o ceràmica i, a més,
s'han documentat importants necròpolis d'inhumació
com la situada sota de l'Amfiteatre. També és fàcil
trobar inhumacions d'aquesta època a banda i banda de les
vies que arribaven a la ciutat. Els exemples són múltiples
(Parc Central, Necròpoli paleocristiana, etc.).
De
tota manera, el moment sobre el qual es tenen més dades correspon
a les èpoques baiximperial i visigòtica. D'aquestes
fases es coneixen importants necròpolis, algunes vegades
associades a basíliques martirials o a edificis de caràcter
religiós. És el cas de la Necròpoli paleocristiana
o de les construccions trobades en el PERI 6 (zona comercial del
Parc Central), en ambdós casos pròximes al riu Francolí.
En els últims anys han aparegut noves àrees funeràries
d'aquests períodes com a la parcel·la número
31 del PERI 2, al número 15 del carrer Pere Martell, al carrer
Prat de la Riba o a mas Rimbau.
La
necròpoli paleocristiana:
És
el conjunt funerari d'època tardana romana més important
del Mediterrani Occidental. Aquesta àrea d'enterraments es
va situar fora del nucli urbà ocupant una àmplia extensió.
Les inhumacions comprenen un ampli
ventall
cronològic que va des del segle III fins al V. El cementiri
va sorgir al voltant d'una basílica martirial dedicada a
Fructuós i als seus dos diaques, les restes de la qual es
troben sota de l'actual edifici de la Tabacalera.
La basílica documentada constava de tres naus i capçalera
amb absis exterior. Posteriorment s'hi afegiren algunes cambres
funeràries i un baptisteri.
La tipologia dels sepulcres és molt variada i va des d'enterraments
simples amb àmfora o teula (tegulae) fins als mausoleus,
passant per una gran diversitat de sarcòfags, alguns de procedència
nord-africana, o en taüts de fusta.
Les
construccions tardoromanas:
En
unes excavacions d'urgència dutes a terme l'any 1997 en una
àrea limítrofa a la Necròpoli paleocristiana
del Francolí, va sortir a la llum un gran conjunt d'estructures
d'època tardoromana consistents en una vila suburbana del
segle IV,
una
via i una àrea possiblementmonasterial formada per una basílica
amb atri i altres estructures destinades a emmagatzematge i tractament
de la producció agrària.
L'Arc
de Berà:
L'arc
honorífic es troba situat a l'actual poble de Berà,
a uns 20 km de Tarragona, sobre l'antic traçat de la Via
Augusta que arribava aquí procedent de Roma.Aquest arc consisteix
en un
cos
central sobre pòdium, decorat amb falses pilastres acanalades
que culminen amb capitells d'estil corinti. Va ser construït
amb carreus de pedra calcària local, procedents segurament
d'una pedrera propera al monument.
El monument respon a la disposició testamentària de
Luci Licini Sura i està datat en època d'August, segurament
poc abans del canvi d'era (15-5 aC).
La construcció va servir molt probablement per marcar el
límit territorial que depenia de la ciutat de Tarraco, també
conegut com ager tarraconensis.
Centcelles:
Malgrat
ser una vil·la fundada al segle II-I aC, el moment de màxima
esplendor se situa al segle IV dC. Va ser en aquelles dates quan
es va començar a aixecar una nova vil·la de planta
rectangular allargada.
Aquestes
construccions no van arribar mai a utilitzar-se per a la seva funció
original sinó que algunes es van convertir en tallers de
mosaics i una altra es va transformar en mausoleu.
Les
parets i la cúpula d'aquest mausoleu es van decorar amb pintures
murals i rics mosaics, que es divideixen en quatre zones decoratives
en què es representen, per aquest ordre: una escena de cacera;
setze escenes de temàtica bíblica; quatre escenes
amb personatges entronitzats separades per les quatre estacions,
i dues figures no identificades en el zenit.
Els
Munts:
Actualment
es desconeix el moment de fundació d'aquesta vil·la
romana, però tot sembla indicar que ja estava en funcionament
durant la primera meitat del segle I. El governador Gai Valeri Avit
hi va residir a mitjan segle II.
La
vil·la va ser destruïda al segle III. Els indicis semblen
demostrar que alguns sectors es van ocupar fins que es va abandonar
definitivament al segle VI o VII.
Les últimes excavacions han tret a la llum una part del sector
residencial que es conserva en molt bon estat. Estava decorat amb
pintura murals i mosaics de gran bellesa. També s'han recuperat
estàtues, decoració arquitectònica en marbre
i diversos emblemes de mosaic.