Xavi Domeño

Jan Amos Komenský. Nascut un segle abans de la il·lustració en territori que avui és la república txeca, Johann Amos Comènius (1592-1670), teòleg, filòsof i pedagog, estava convençut que tan sols per mitjà de l'educació l'ésser humà pot desenvolupar-se plenament i viure una vida plenament harmònica. Comènius és considerat un dels fundadors de l'educació moderna, fou u8n cosmopolita i un universalista compromès en la defensa del drets humans, la pau entre les nacions, l'harmonia social i la unitat de la humanitat. Comènius propugnà l'ensenyament en llengua materna, afirmava que l'estudi havia de ser "completament pràctic, plaent, a fi de que l'escola fos una autèntica diversió, és a dir, un agradable preludi de la nostra vida" ("Didàctica magna").
El projecte iniciat (04-07) sobre els moviments migratoris dins l'àmbit escolar europeu, vol, com a objectiu terminal, portar a la pràctica l'ideari de J.A.Komenský.

Les activitats portades a terme a inicis de novembre al nostre institut, al febrer al liceu Della Rovere a Savona i Mossotti a Novara han permès "aprendre qüestions de la vida, que no es poden aprendre a l'escola" (Katia G. Samper). I queda encara el simposi de Cracòvia (maig-juny 05).

 

Al costat de les activitats paral·leles per donar a conèixer la nostra identitat a les delegacions italianes i poloneses, la participació de l'alumnat (locals i hostes), ha estat molt significativa en les sessions de treball, reunits en grups i en el plenari, on tothom ha pogut dir la seva, de les que s'ha fet ressò la nostra web. També mereix un esment especial les activitats fetes a Savona i Novara. A la primera, rere unes escenificacions dels savonesos sobre el tema central del projecte: un joc de rol és va unir a tots com una teranyina de corda molt gran que significava la unió de tots. O a Novara, on rere els parlaments protocol·laris (una mica feixucs) van intervenir airosament els nostres comènius pujant a la tribuna de l'excel·lent auditori de la Banca Popolare de Novara.

Les altres activitats complementàries, com la visita al museu Dalí de Figueres, a Montserrat i a la seva Escolania, a les coves de Toirano, a les ciutats costeres de Albissola Marina (amb molts terrissaires), Vado Ligure... i la mateixa visita a Novara portada a terme per les "Miniguide girl del Mossotti", van arrodonir les trobades i van aconseguir portar a terme els ideals propugnats per Komenský. No hi ha dubte que el més valorat pels nostres joves comènius, són les reunions, tertúlies, esbarjos, discoteques... En cap cas podríem oblidar els nostres patrocinadors, als quuals vam retre compliment al temps que rebíem el suport dels consistoris respectius: l'ajuntament de Ripollet, on es va acollir el seu Alcalde, l'ajuntament de Savona, on es va donar la benvinguda a un Assessor municipal i a l'Auditirium de Novara, on vam ser alliçonats per representats de la Província i del Municipi.
Tot plegat el que val és l'acceptació i l'aprofitament que els nostres participants tenen del projecte. I si no, demaneu-lo a ells, en cas contrari relata refero (allò que m'ha arribat, us he explicat).