AGENDA 21
IES MAREMAR L’INSTITUT I LA
SOSTENIBILITAT CURS 2005-06
|
L’AGENDA
21,
UN CAMÍ CAP A LA SOSTENIBILITATQUÈ VOL DIR SOSTENIBILITAT? RESPECTE PEL
MEDI AMBIENT
+ ECONOMIA EQUILIBRADA
+ SOLIDARITAT I JUSTÍCIA SOCIAL
= SOSTENIBILITAT El ritme de consum i explotació de la
nostra societat ens condueix a l’esgotament dels recursos naturals del planeta.
Ens cal trobar la manera de continuar desenvolupant-nos sense posar en perill
el nostre futur.
El desenvolupament sostenible és aquell
que satisfà les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les
generacions futures per satisfer les seves pròpies
necessitats.
|
L’AGENDA 21
ÉS ... UN COMPROMÍS
AMB LA TERRA
UN
COMPROMÍS AMB EL
FUTUR UN COMPROMÍS AMB LESPERSONES L’Agenda 21 és el camí que hem
de seguir per solucionar els grans problemes ambientals del planeta. És una
guia global perquè només millorant el nostre entorn podrem arribar a salvar
el planeta. L’any 1992 va
tenir lloc a Rio de Janeiro la Conferència de les Nacions Unides sobre Medi
Ambient i Desenvolupament, coneguda com a Cimera de la Terra. Representants
de 179 estats es van reunir per debatre les estratègies a seguir per assolir
el desenvolupament sostenible del planeta. De la Cimera va sorgir un pla de
treball per el segle XXI: l’Agenda 21. Però per realitzar aquest projecte
planetari cal “pensar globalment i actuar localment”, tal com diu l’eslògan.
L’institut Maremar es proposa crear la seva propia agenda 21 AMB L’AGENDA 21
VOLEM FER ... UN MÓN
PRÒSPER
Desenvolupament amb criteris sostenibles UN MÓN JUST Societat estable i solidària UN MÓN HABITABLE Espais per a la població més humans UN
MÓN FÈRTIL Utilització eficient dels recursos naturals UN
MÓN COMPARTIT Igualtat de dret als recursos comuns globals UN MÓN NET Minimització dels productes contaminants i dels residus L’AGENDA 21 ESCOLAR ÉS ... UN PLA D’ACCIÓ PER APLICAR LA SOSTENIBILITAT A ESCALA DEL CENTRE
I DE L’ENTORN MÉS IMMEDIAT De la mateixa manera que les ciutats han de
prendre compromisos per fer possibles les solucions planetàries, les entitats
i associacions ciutadanes, les empreses i professionals, així com totes i
cadascuna de les persones que convivim a la ciutat, hem d’assumir la nostra
part de responsabilitat en el desenvolupament dels projectes de
sostenibilitat a escala local. El seu
èxit o fracàs també depèn de nosaltres. En aquest context, l’institut Maremar es vol
afegir al compromís. L’institut pot ser un bon lloc on imaginar i
experimentar estratègies per viure d’acord amb els principis de
sostenibilitat en la pràctica diària. I de retruc, la vivència d’aquesta mena
d’experiències tindrà un poder educatiu extraordinari. Entre altres raons, el centre és un lloc
idoni per aprendre a viure de manera més sostenible a partir de les
descobertes i propostes de tots els seus membres, perquè dóna la
possibilitat de participació real
necessària per a aquest procés. És perfectament possible, doncs, que
l’institut faci, a la seva escala, un procés idèntic al que fa la ciutat :
assumir la seva responsabilitat en els problemes socioambientals, analitzar
el seu estat i comprometre’s en actuacions de millora al seu abast. És a dir,
elabori la seva Agenda 21
Escolar. L’AGENDA 21, L’EDUCACIÓ
AMBIENTAL L’elaboració de l’Agenda 21 de
l’institut Maremar es relaciona estretament amb l’educació ambiental. No es tracta de comprende per
acceptar, sinó de comprendre per millorar. Sabem que no n’hi ha prou amb conèixer els símptomes per evitar
les causes, ni amb estar sensibilitzat per actuar en conseqüència. Cal saber
com fer-ho. I cal sertir-se capaç de
fer-ho. L’Agenda 21 de l’institut vol ser un instrument útil d’educació ambiental
en tant que és una eina per a l’aprenentatge sobre la realitat i destinat a
transformar la realitat. Especialment la realitat més propera, ja que convida
a la reflexió i la intervenció en el mateix
centre educatiu. |