AGENDA 21

IES MAREMAR

 

L’INSTITUT I LA SOSTENIBILITAT

 

 

CURS 2005-06

 

 

 

 

 

L’AGENDA 21,

 

UN CAMÍ CAP A LA SOSTENIBILITAT

 

QUÈ  VOL  DIR  SOSTENIBILITAT?

 

RESPECTE  PEL  MEDI  AMBIENT

 

+

 

ECONOMIA EQUILIBRADA

 

+

 

SOLIDARITAT  I  JUSTÍCIA  SOCIAL

                                                                                                                             

=

 

SOSTENIBILITAT

 

El ritme de consum i explotació de la nostra societat ens condueix a l’esgotament dels recursos naturals del planeta. Ens cal trobar la manera de continuar desenvolupant-nos sense posar en perill el nostre futur.

 

 

El desenvolupament sostenible és aquell que satisfà les necessitats del present sense comprometre la capacitat de les generacions futures per satisfer les seves pròpies necessitats.

 

 

 

L’AGENDA  21  ÉS ...

 

UN  COMPROMÍS  AMB  LA  TERRA

 

 

UN  COMPROMÍS  AMB  EL  FUTUR 

 

 

      UN  COMPROMÍS  AMB  LESPERSONES

 

 

 

L’Agenda 21 és el camí que  hem de seguir per solucionar els grans problemes ambientals del planeta. És una guia global perquè només millorant el nostre entorn podrem arribar a salvar el planeta.

 

L’any 1992 va tenir lloc a Rio de Janeiro la Conferència de les Nacions Unides sobre Medi Ambient i Desenvolupament, coneguda com a Cimera de la Terra. Representants de 179 estats es van reunir per debatre les estratègies a seguir per assolir el desenvolupament sostenible del planeta. De la Cimera va sorgir un pla de treball per el segle XXI: l’Agenda 21.

 

Però per realitzar aquest projecte planetari cal “pensar globalment i actuar localment”, tal com diu l’eslògan. L’institut Maremar es proposa crear la seva propia agenda 21

 

 

 

 

 

 

AMB  L’AGENDA  21  VOLEM  FER ...

 

UN  MÓN  PRÒSPER

Desenvolupament amb criteris sostenibles

UN  MÓN  JUST

       Societat estable i solidària

UN  MÓN  HABITABLE

       Espais per a la població més humans

UN  MÓN  FÈRTIL

         Utilització eficient dels recursos naturals

UN  MÓN COMPARTIT

Igualtat de dret als recursos comuns globals

UN  MÓN  NET

Minimització dels productes contaminants i dels residus

 

 

 

 

 

L’AGENDA 21 ESCOLAR ÉS ...

 

UN PLA D’ACCIÓ PER   APLICAR LA SOSTENIBILITAT A ESCALA DEL CENTRE I DE L’ENTORN MÉS IMMEDIAT

 

De la mateixa manera que les ciutats han de prendre compromisos per fer possibles les solucions planetàries, les entitats i associacions ciutadanes, les empreses i professionals, així com totes i cadascuna de les persones que convivim a la ciutat, hem d’assumir la nostra part de responsabilitat en el desenvolupament dels projectes de sostenibilitat a escala local.  El seu èxit o fracàs també depèn de nosaltres.

 

En aquest context, l’institut Maremar es vol afegir al compromís. L’institut pot ser un bon lloc on imaginar i experimentar estratègies per viure d’acord amb els principis de sostenibilitat en la pràctica diària. I de retruc, la vivència d’aquesta mena d’experiències tindrà un poder educatiu extraordinari.

 

Entre altres raons, el centre és un lloc idoni per aprendre a viure de manera més sostenible a partir de les descobertes i propostes de tots els seus membres, perquè dóna la possibilitat  de participació real necessària per a aquest procés.

 

És perfectament possible, doncs, que l’institut faci, a la seva escala, un procés idèntic al que fa la ciutat : assumir la seva responsabilitat en els problemes socioambientals, analitzar el seu estat i comprometre’s en actuacions de millora al seu abast. És a dir, elabori la seva Agenda 21 Escolar.

 

 

 

 

 

 

 

L’AGENDA 21,

 

L’EDUCACIÓ AMBIENTAL

 

L’elaboració de l’Agenda 21 de l’institut Maremar es relaciona estretament amb l’educació ambiental.

 

No es tracta de comprende per acceptar, sinó de comprendre per millorar.  Sabem que no n’hi ha prou amb conèixer els símptomes per evitar les causes, ni amb estar sensibilitzat per actuar en conseqüència. Cal saber com fer-ho.  I cal sertir-se capaç de fer-ho.

 

L’Agenda 21 de l’institut vol ser un instrument útil d’educació ambiental en tant que és una eina per a l’aprenentatge sobre la realitat i destinat a transformar la realitat. Especialment la realitat més propera, ja que convida a la reflexió i la intervenció en el mateix  centre educatiu.

 

Tornar