-->
Dia a Dia




Destaquem

El divendres dia 22 d’abril a les 12h del migdia, vam fer una enlairament de globus a l’entrada del nostre centre en motiu de la setmana Mundial de les Immunodeficiències primàries. L’objectiu és contribuir a sensibilitzar sobre la necessitat d’avançar en la recerca, el tractament i la cura de les persones i famílies afectades per aquestes malalties.

Cada any la revista Cavall Fort celebra un concurs de portades. Aquest any ha estat la 32ena edició i tres alumnes del nostre centre han estat entre els deu finalistes. Aquestes obres, junt a la portada guanyadora, formen part d'una exposició que recorrerà diverses biblioteques públiques.

Dins del Marc per al Plurilingüisme, i amb l’ objectiu de millorar la comunicació en llengua francesa, l’ INS Miquel Martí i Pol ha realitzat un intercanvi amb el Collège Auguste Mailloux de Le Louroux-Bottereau, localitat propera a Nantes.
Del 14 al 18 de març, 26 alumnes procedents de França han estan allotjats a Roda de Ter i a l’Esquirol en famílies del nostre institut. En la seva estada a Osona han tingut la possibilitat d'assistir a algunes classes, de realitzar activitats al centre i de fer visites culturals i d'entorn (Vic, St. Pere de Casserres, Rupit i Pruït,... ), acompanyats en tot moment pels alumnes amb qui han estat acollits.
Sembla que l'experiència els ha resultat molt positiva. La darrera setmana del mes d'abril, els nostres alumnes els tornaran la visita i coneixeran Le Louroux-Bottereau i els seus voltants. Esperem que també en puguin gaudir al màxim!!!

Els alumnes de 3r d'ESO i 1r de batxillerat van anar d'esquiada, vegeu que bé s'ho van passar!


El 12 de febrer varem celebrar el carnestoltes al centre. Mireu quin èxit!

La classe amb més participació va ser el 2n de batxillerat amb un 100%!!
Vegeu més imatges aquí .

El passat dimarts 23 de febrer en Dani i en David, professors de l'escola de música "El faristol", van venir al nostre centre a fer un taller de percussió i veu. Els nois i noies, tots en rotllana i seguint les indicacions dels joves professors, poc a poc van anar aprenent Bring me little water Silvy, una worksong dels esclaus negres a Amèrica. Cantar i fer percussió al mateix temps va ser un repte interessant pels nostres alumnes que van aprofitar molt i molt bé aquesta col·laboració amb l'escola de música.


Podeu veure els vídeos aquí.

Des de tota la comunitat educativa de l’INS Miquel Martí i Pol volem donar l’enhorabona als alumnes: Marc Lara, Aina Gutiérrez i Jordi Aymerich, de 4t d’ESO, que han participat diumenge passat al concurs de ràdio Taradell “S’acaba el temps” i han quedat classificats per a quarts de finals. El proper programa on hauran de participar s’emetrà el proper 1 de maig. Esperem que tinguin molt sort!

El dilluns 1 de febrer el rodenc Santi Serratosa va venir al centre per fer diversos tallers de percussió corporal amb els alumnes de 1r d'ESO i de 4t d'ESO. En els tallers, d'una hora de durada cadascun, els alumnes van tenir l'oportunitat de viure l'experiència de fer música amb el propi cos. En la percussió corporal fonamentalment es treballa amb el ritme, però al mateix temps es desenvolupen altres destreses com la coordinació, la lateralitat, l'atenció, la memòria i el treball en equip. Amb patrons ben senzills en Santi els va ensenyar breus coreografies que llavors els alumnes interpretaven damunt d'una base rítmica. Serratosa, amb una notable carrera com a percussionista, sap liderar de manera tranquil·la i intel·ligent les sessions de percussió corporal i les propostes musicals que concep són interessants i belles.

El passat dimecres 13 de gener de 2016 els alumnes de 3r d'ESO van fer una sortida a Barcelona per anar a escoltar el concert Somnis de músic, que forma part de la programació educativa de l'Auditori de Barcelona. Asseguts a platea, ben a prop de l'escenari, van poder veure i escoltar els joves de la Jove Orquestra Nacional de Catalunya i els del cor infantil Amics de la Unió de Granollers. Van interpretar la música que Felix Mendelssohn va compondre sota el títol de Somni d'una nit d'estiu.
Els joves artistes van moure's pràcticament durant tot l'espectacle per l'escenari i, per tant, tocaven i cantaven de memòria. Tot i que no hi havia director dalt de l'escenari, els músics havien assajat moltes hores amb ell, i havien après a tocar ben sincronitzats.
L'espectacle va durar uns cinquanta minuts i molts alumnes van quedar contents amb l'experiència.

Els passat dimecres 3 de febrer, els alumnes d'Història contemporània de 1r de Bat van fer una sortida al Parlament. A més de visitar l'edifici, els nois i noies van participar en el taller “Sóc diputat/ Sóc diputada” en el qual, mitjançant la tècnica del joc de rol, van poder exercir aquest càrrec i escollir el seu president/a de la Generalitat. Vegeu-los a la imatge; no us sembla que el nou ofici els escau d'allò més?.

Del 25 al 29 de gener, els alumnes de 1r d'ESO van treballar el tema de l'alimentació des de totes les àrees.
Aquest any, la setmana de l'Alimentació va començar amb una xerrada a càrrec de Maria Lidón, tècnica del grup “Justícia Alimentària Global”. A més d'incidir en la patologia que es pot derivar d'un consum excessiu de sucre (sobrepès, obesitat, diabetis), la Maria també va parlar de les repercussions socials i ambientals de l'explotació de la canya de sucre, a través de videos sobre diverses regions d'Amèrica central.
L'endemà, els alumnes van fer una caminada per visitar el Serradet de Barneres, una petita granja d'ovelles que a la mateixa finca disposa d'un obrador per fabricar productes artesanals a partir de la llet fresca. Els alumnes van ser informats de tot el projecte: els camps, la granja, els parts, el procés de munyir... En Sergi els va ensenyar el procés d'elaboració del mató i la Maria es va encarregar de la visita a la granja.
La setmana es va cloure el divendres 29, al porxo d'entrada de l'institut, amb un esmorzar saludable preparat pels mateixos alumnes.




Podeu veure més fotografies aquí.

El Departament d'Ensenyament i la Generalitat de Catalunya, a través de l'institut Miquel Martí i Pol, i l'Ajuntament de l'Esquirol han signat un conveni en relació al projecte de Servei Comunitari.

Servei Comunitari és una nova matèria que s'imparteix a 3r d'ESO amb la finalitat de garantir que els estudiants, al llarg de la seva trajectòria escolar, experimentin i protagonitzin accions de compromís cívic.

Durant el passat mes de desembre alguns alumnes del centre van actuar com a agents cívics per informar del mal estacionament dels vehicles i de la tinença d'animals de companyia, en els nuclis de l'Esquirol i Cantonigròs, i van donar suport a la catalogació de llibres a la biblioteca del Punt jove de l'Esquirol
A Roda de Ter, la col·laboració es va centrar en El Gran Recapte d'aliments.

El passat 26 de desembre una colla d'alumnes de l'institut van participar a la representació teatral "Nadal versus Noel" dirigida per la professora del centre Petra Martin-Pero. En podeu veure més imatges aquí.

Argó és el nom d'un programa de transició entre la secundària i la universitat que l'Autònoma va començar el curs 2003-2004. Des de llavors, aquest programa dóna suport a estudiants de batxillerat en l'elaboració del seu treball de recerca.

L'alumna de 1r de batxillerat Georgina del Puerto, gràcies a l'excel·lent mitjana de notes obtingudes a l'ESO, ha estat admesa per rebre assessorament en el tema de Malalties inflamatòries intestinals.

El professorat de la UAB es compromet a revisar l'enfocament i la metodologia de treball, la bibliografia, els recursos i l'accés a la infraestructura de la universitat (en cas que sigui necessari).

Enhorabona, Georgina !!! Desitgem que l'experiència sigui molt positiva; per a tu i per al teu treball de recerca.

El passat dimarts 15 de desembre els alumnes de 4 d'ESO que fan l'optativa de música van fer una visita a la Residència d'avis de Roda de Ter.
L'objectiu de la trobada era tocar les cançons apreses durant el trimestre i fer cantar a les persones que hi viuen i treballen cançons de Nadal. Els alumnes van assistir-hi acompanyats per la professora de música Montse Cañellas.
L'actuació va començar a les 11 del matí i va tenir una durada aproximada de mitja hora. Tant els alumnes com els residents van valorar molt positivament l'experiència. És per aquest motiu que esperem que es pugui repetir en els propers cursos.
Des del Miquel Martí i Pol, a tots els avis de la Residència, als seus familiars i a les persones que els atenen, els volem desitjar BON NADAL i FELIÇ 2016!!!

Els alumnes de francès que fan l’intercanvi amb Le Collège Auguste Mailloux, de Le Louroux-Bottéreau, un poble prop de Nantes, van decidir anar al mercat del trasto per poder abaratir les despeses del viatge.
Amb l’ajut dels alumnes i professors de l’Institut van recollir trastos vells i andròmines diverses per muntar la parada el dia 6 de desembre.
Després d’un llarg matí de molt fred van aconseguir guanyar 210€.

El programa Bojos per la Natura és una proposta de l'Institut de Ciència i Tecnologia Ambientals de la Universitat Autònoma de Barcelona (ICTA-UAB), que té com a objectiu promoure el coneixement del medi natural i de les tècniques d'estudi més actuals i entrar en contacte amb els principals investigadors en la matèria.

El curs s'adreça a alumnes de primer de Batxillerat interessats en l'estudi i la conservació de la natura.
L'alumne del nostre centre Roc Vilarasau ha estat un dels candidats seleccionats que ha pogut entrar al programa, que es desenvoluparà entre el febrer i el novembre del 2016 i que comptarà amb 8 sessions formatives i 2 sortides de camp.
Esperem que el curs et sigui de profit i que en gaudeixis molt, Roc.
Moltes felicitats!!!

La setmana del 16 al 20 de novembre, des de la Coordinació Lingüística i en el marc del programa Joves Guies de l'institut MMPol, es va fer una sessió de tutoria a tots els alumnes de 1r d'ESO, en la qual es van tractar valors com la solidaritat, el respecte, la diversitat...
El drama dels refugiats va tenir un especial protagonisme i es va analitzar des de les veus polièdriques de la poetessa Joana Raspall (amb el poema Podries) i del cantant i lletrista Gerard Quintana, del grup musical Sopa de Cabra, amb el tema Exilis.
Hi haurà més sessions al llarg del curs que, com aquesta, aniran a càrrec de la coordinadora lingüística Judit Juvanteny.
Us deixem l'enllaç del material treballat, per si hi voleu fer un cop d'ull aquí.
Sigues tu el canvi que vols veure en el món !

Com fa uns quants anys ja, els alumnes de 4rt d'ESO del nostre centre participen a la campanya de sensibilització de la Marató de TV3 amb el concurs "Pinta la Marató". Aquests son els cartells que hem enviat.

Per a més informació cliqueu aquí

David Gallardo, professor de ciències socials del nostre centre, ha participat a la jornada "La dansa a l'escola" exposant el treball que està realitzant amb els nostres alumnes.
Podeu trobar més informació aquí i veure el programa aquí .

Aquesta tardor, sota la supervisió del professor Basili Martínez, els alumnes de 4t d'ESO de l'aula oberta han començat a fer un hort a l'institut. Malgrat que en Basili és tot un expert en la matèria, hem comptat amb l'assessorament de l'Ester Comes en temes de formació i gestió de l'hort.
L'Ester és una treballadora de la cooperativa Sambucus, una empresa de Manlleu que porta a terme activitats entorn de la terra, l'horta i la cuina.
Ja hem començat a plantar escaroles, raves, cebes i julivert i esperem que el seu creixement sigui un èxit. Atencions no els faltaran a aquestes verdures que, a més dels alumnes de l'aula oberta, durant el segon pati de dimecres i de dijous comptaran amb la col·laboració de tot un seguit de voluntaris que han mostrat el seu interès per participar en aquest projecte.
Bon hort... i bona cuina!

Vegeu-ne més imatges aquí.

Com totes les de la xarxa municipal, la biblioteca Bac de Roda dóna accés a una enorme quantitat de documents: llibres, DVD, CD, revistes, diaris... als seus habitants.
El passat mes d'octubre, en el marc de col·laboració amb la biblioteca del poble, l'institut Miquel Martí i Pol va organitzar unes visites guiades amb els alumnes de 3r d'ESO.
Assessorats per la Gabriela Arderiu, els joves van aprendre com fer consultes i accedir a la informació que busquen, on estan ubicats els llibres que més els interessen, com funciona el servei de préstec, quines recomanacions poden trobar en aquest espai, etc. També se'ls van donar pistes d'on es troben les guies de viatge i com interpretar-les, de cara a la preparació del treball de síntesi que faran a final de curs.
Així, doncs, les visites van ser de profit; en un espai curt de temps, els alumnes van rebre un munt d'informació pràctica que els pot resultar molt útil, tant a nivell personal com laboral.

Vegeu-ne més imatges aquí.

El passat dimecres 04-11-15, els alumnes de biologia de 4t d'ESO van tenir la possibilitat de conèixer l'Institut Català d'Oncologia, a l'Hospital Duran i Reynals, de l'Hospitalet de Llobregat.
Després de veure un petit video sobre què és l'ICO i què s'hi fa, els alumnes es van repartir en tres grups petits (de 5 alumnes cadascun).
Al primer grup, la Natàlia ens va ensenyar com es cultiven en càpsules de Petri els fibroblasts procedents de malalts afectats per càncer de còlon. També ens va explicar i mostrar com es congelen amb nitrogen líquid les mostres resultants de les biòpsies que es fan als pacients i com es preparen i renoven els medis de cultiu en les quals creixen les cèl·lules. Va insistir molt en la importància de mantenir les mesures higièniques en aquests laboratoris i, per aquest motiu, els alumnes es van haver de posar peücs i bata.
Al segon grup, l'Èric ens va parlar dels seus estudis amb uns cucs molt petits, d'aproximadament 1 mm de longitud, anomenats Caenorhabditis elegans. Aquests organismes tenen una organització corporal molt simple. En tres dies poden pondre fins a 300 embrions. Això els converteix en un material molt adequat per estudiar l'efecte de les mutacions o per fer transgènesi. A través de la lupa, vam poder veure organismes mutants i altres de transgènics, als quals se'ls havia transferit el gen que codifica per una proteïna bioluminiscent procedent d'una medusa.
Finalment, la Maria ens va ensenyar com s'aïlla el DNA i vam poder fer una mica de pràctica, micropipetejant-lo i fent-lo centrifugar. També ens va mostrar la seqüència real d'un gen implicat en un procés cancerós i les diferències en la seqüència de nucleòtids entre aquest gen i el normal.
Tots els alumnes van passar pels tres grups. Els investigadors ens van atendre la mar de bé, explicant-los amb tot detall en què consisteix la seva feina diària. El comiat va ser una posta en comú, on els alumnes van tenir la possibilitat de fer preguntes i on se'ns va recordar la importància d'invertir en investigació, per avançar en la lluita contra el càncer i poder donar més qualitat de vida a les persones afectades.
A la Natàlia, l'Èric, la Maria i totes les persones que van fer possible la nostra visita, un milió de gràcies. Ens va agradar una barbaritat i vam aprendre moltíssim!!!
Vegeu-ne més imatges aquí.

El nostre centre ha estat seleccionat per acollir un auxiliar de conversa durant tot el curs 2015-2016. Es diu Danny Morris, té 24 anys i és nadiu de Northampton, Anglaterra. Ja va fer d’auxiliar de conversa en un centre de primària el 2010-11 i ha volgut repetir l’experiència.
La seva tasca principal és ajudar l’alumnat a millorar la seva competència comunicativa en llengua anglesa i també ampliar els seus coneixements culturals. En Danny ajudarà tant al professorat que forma part del GEP (en les matèries de música, socials i matemàtiques) com a les professores de llengua anglesa.

Our high-school has been selected to host a Language Assistant for the whole course 2015-2016. His name is Danny Morris, he’s 24 years old and he was born in Northampton, England. He worked as a Language assistant in a primary school in 2010-11; it was such an interesting experience for him that he decided to try in a secondary school.
His main task is to help the students improve their communicative competence in English and also broaden their cultural background. Danny will assist both the teachers who are taking part in the GEP project (in Music, Social Sciencies and Maths) and the English teachers.

Aquest és en Danny amb els alumnes de 1r d’ESO, treballant continguts de música i de socials.
This is Danny helping 1st of ESO students in a Music and Social Science lesson.

Fa uns dies van visitar el nostre institut la Juliette i en Bayiha, dues de les persones vinculades amb el projecte d'agermanament de Roda de Ter amb el poble camerunès de Bobog. Ens van parlar de la recent escola maternal que s'hi ha construït, de la que ja en gaudeixen plenament els seus habitants. Es tracta d'una llar d'infants que dóna atenció a 25 nens i els garanteix escolarització, un àpat al dia i autonomia per a les seves mares (que així no es veuen obligades a endur-se els infants amb elles al camp o al mercat, quan són a treballar).
Dues mestres imparteixen les classes i programen les activitats al llarg del curs, però el centre també disposa d'una cuinera, d'una persona que s'encarrega de la neteja i d'una infermera que, quinzenalment, realitza un control mèdic als nens i nenes. A través de l'oficina tècnica d'Agermanament els diners ingressats pel projecte arriben al destinatari de Camerún. El cost de manteniment és d'uns 900€ trimestrals.
Els beneficiaris més directes són els infants, que reben formació, alimentació i benestar sanitari, però també les seves famílies, que poden dedicar-se a les seves tasques amb més tranquil·litat.
La Juliette i en Bayiha ens van passar fotografies del poble i dels infants. Els alumnes de 2n d'ESO que estan fent l'optativa de francès van tenir l'oportunitat de conversar amb ells i fer-los preguntes i la professora, Gemma Castaño, feia la traducció. Els agraïm la visita i esperem que aquesta col·laboració del poble de Roda amb Bobog continuï endavant amb molt d'èxit.

Un any més, encetem el curs escolar comptant amb la col·laboració de la biblioteca de Roda de Ter, que ens ha cedit en préstec una bona pila de llibres de lectura per a tots els cursos.
Els alumnes podran disposar d'aquest material fins al juny, que és quan en farem el retorn.
El nostre agraïment, doncs, a la biblioteca Bac de Roda, que ens ajuda a ampliar i actualitzar el fons d'armari de les aules i contribueix positivament al fet que prenguem gust per la lectura.