|
Les
notres seles d'exposicions: Romànic
|
Baldaquí de la vall
de Ribes (Ripollès)
Un àngel i un arcàngel
Pintura al tremp sobre fusta de pi; segon quart
del segle XII
Museu Episcopal de Vic (Osona)
|
 |
El Museu Episcopal de Vic conserva
un gran fragment (gairebé la meitat) del
baldaquí de l'església parroquial
de Ribes de Freser que feia de cobricel de la taula
de l'altar. Se suposa que al voltant de la màndorla
o aurèola ametllada que rodejava la figura
de la Majestat hi havia les representacions de vuit
figures angèliques. Nosaltres en reproduïm
dues: un àngel i un arcàngel. D'aquests
habitants del món celestial, en donen notícia
els llibres profètics de l'Antic Testament
(especialment Isaïes, Ezequiel i Daniel) i
l'Apocalipsi. Un escriptor dels temps del cristianisme
primitiu, conegut pel nom convencional de Pseudo-Dionís,
va classificar-los en tres nivells |
jeràrquics, cadascun
format per tres classes. Als més pròxims
al món dels humans els dóna els noms
d'àngels, arcàngels i principats,
i als més pròxims al tron de l'Omnipotent,
els de trons, querubins i serafins. L'àngel
que reproduïm es cobreix amb un mantell blau
i enarbora un estendard. L'arcàngel duu un
ceptre florit, porta un mantell blanc i té
a la mà dreta un rètol enrotllat,
com correspon al seu paper d'advocat defensor dels
humans davant el tribunal de Déu.
Les figures gràcils i el gran sentit de la
monumentalitat d'aquesta obra fan que hagi estat
considerada una de les cotes més altes de
la pintura sobre fusta del romànic català.
L'autor d'aquest baldaquí era un gran mestre
que dominava el tractament de la línia i
el color.
|
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura
catalana. Associació Conèixer Catalunya |
|