|
Les
notres seles d'exposicions: Romànic
|
Frontal d'Espinelves (Osona)
Els tres Mags d'Orient
Pintura al tremp sobre fusta d'àlber; (vers
el 1187)
Museu Episcopal de Vic (Osona)
|
 |
El centre d'aquest frontal és
ocupat per la Mare de Déu asseguda amb Jesús
infant. El fragment que reproduïm és
el compartiment superior esquerre del frontal, on,
sota una arquitectura simbòlica de tres arcades
sostingudes per columnes sense base, apareixen els
tres Mags. Cadascun d'ells expressa les diverses
fases del viatge i representa les tres edats de
l'home. Melcior ja ha arribat sota l'estel de vuit
puntes i inicia la genuflexió per fer l'ofrena.
Cal remarcar que, en inclinar el cap amb reverència,
la seva corona |
queda flotant enlaire, i
les seves mans amb la copa d'or traspassen el marc
arquitectònic del frontal i penetren en la
zona de l'estel i de la màndorla que envolta
la Verge Maria. Essent el més vell, Melcior
és el primer que ha de retre comptes a Déu.
Baltasar, representat com un home madur, sembla
que es deté en el camí per assenyalar
l'estel al company que el segueix. Gaspar, representat
com un adolescent que encara no té barba,
està en actitud de caminar. Els tres noms
dels Mags, inscrits al costat de cadascun d'ells,
no figuren en l'Evangeli de sant Mateu, l'únic
que refereix l'episodi de l'Epifania, i procedeixen
de diversos evangelis apòcrifs que el concili
de Trento va treure del cànon. Té
particular interès la indumentària
dels Mags, els seus pentinats, les seves actituds
i les copes i corones que duen. El mantell nuat
sobre l'espatlla dreta i la túnica curta,
de viatge, permet veure, en els casos de Melcior
i Gaspar, la forma de subjectar les mitges calces
amb una mena de portalligues que té, per
a nosaltres, un aire tot femení. |
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura
catalana. Associació Conèixer Catalunya |
|