|
Les
notres seles d'exposicions: Gòtic
|
Ferrer Bassa
L'adoració dels Mags
Pintura mural a l'oli; 1346
Monestir de Pedralbes, Barcelona, in situ
|
 |
Aquesta escena és una de
les 22 composicions i imatges que decoren les parets
de la capella de Sant Miquel, espai irregular entre
dos contraforts de l'església de Pedralbes,
al qual s'accedeix des del claustre del monestir.
La gran importància que hom atribueix a aquestes
pintures deriva del fet que introdueixen a Catalunya
l'estil dit italogòtic, segon període
de la pintura gòtica, que tindrà la
màxima difusió durant la segona meitat
del segle XIV. El nom d'italogòtic li ha
estat donat pel fet de ser el seu origen la pintura
dels artistes de Florència i de Siena, especialment
Giotto, Simone Martini i Ambroggio Lorenzetti, tots
ells impregnats per la nova sensibilitat religiosa
de sant Francesc d'Assís, que donava el nom
de "germans" a tots els éssers
vivents, i que per aquesta raó cridà
l'atenció dels pintors cap a l'espectacle
de la naturalesa.
Ferrer Bassa viatjà a Itàlia entre
els anys 1325 i 1332, on no hi ha dubte que conegué
l'obra de Giotto, i la seva tornada a Barcelona
va representar en la pintura catalana el trencament
amb l'esperit del gòtic lineal i la difusió
d'un naturalisme basat en la transcripció
de la realitat vista i no pensada com feien els
pintors romànics. També van influir
en l'adopció de l'estil italogòtic
els viatges de pintors italians, la circulació
de llibres amb il·lustracions italogòtiques,
la presència del pintor sienès Simone
Mardni a Avinyó i, evidentment, el prestigi
de Ferrer Bassa, que assolí el càrrec
de pintor del rei.
Aquesta Adoració dels Mags es caracteritza
per la prosternació simultània de
tots tres (en la pintura romànica i en la
gòtica lineal només un dels mags s'agenolla,
mentre que els altres encara estan caminant o conversen
entre ells). Aquí, la triple genuflexió
afegeix humanisme al gest de tendresa del primer,
que besa els peus de Jesús. Les muntanyes
nues i els tres arbres, que destaquen entre un cel
dramàtic de color blau nocturn, insinuen
una atmosfera tràgica que potser anuncia
el futur de la Passió. |
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura
catalana. Associació Conèixer Catalunya
|
|