inici  

  Agenda    
  l'IES    
Oferta Educat.
  Com som      
  Activitats      
  Recursos      
 Curs 03-04    
  Enllaços      


Recursos
Les notres seles d'exposicions: Gòtic
 
Lluís Dalmau
Retaule de la Mare de Déu dels Consellers
Pintura mixta d'oli i tremp sobre fusta de roure; en 1443-45
Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona
L'últim període de la pintura gòtica, el gòtic flamenc, va ser introduït a Catalunya pel pintor valencià Lluís Dalmau, les primeres notícies del qual el 1428 ja el presenten com a pintor de la casa del rei Alfons el Magnànim. Consta que al final del 1431 viatjà a Flandes, on indiscutiblement va veure el Políptic de l'Anyell Místic, pintat per Jan van Eyck.
El 6 de juny de 1443 el Consell de Cent de Barcelona va decidir encarregar un retaule per a la capella de la Casa de la Ciutat
i per això nomenà una comissió de dotze prohoms que va decidir que el retaule fos pintat "per lo millor e pus apte pintor que encercar e trobar se pogués". L'elecció va recaure en Lluís Dalmau que així pogué realitzar el que devia ser el seu gran desig: introduir a Catalunya el miracle de la pintura mirall de la vida, amb l'espai real, profund, tal com havia après a Flandes del seu mestre Jan Van Eyck.
El centre del retaule és ocupat pel tron on seu la Mare de Déu amb l'Infant. Als costats estan representats, agenollats i en oració, els cinc consellers que van encarregar l'obra. Estan acompanyats de santa Eulàlia, patrona de Barcelona i de sant Andreu, car el 30 de novembre, diada de sant Andreu, se celebrava l'elecció anual dels consellers. Tots cinc van vestits amb gramalles vermelles, amb les voltes folrades de pell. Es tracta de veritables retrats autèntics, d'un realisme mai vist fins aleshores.
La Mare de Déu, amb llarga cabellera, es cobreix amb un ampli mantell blau, i sosté 1 Infant, que du una petita branca de corall vermell penjada del coll com a amulet contra l'encanteri maligne del "mal d'ull". Al fons, s'obren quatre grans finestrals a través dels quals es veuen dos grups de noies que canten. Més enllà, el cel blau i la llunyania tendra d'un paisatge sembrat d'arquitectures flamenques han substituït el fons d'or tradicional dels retaules catalans, malgrat que també aquí ho exigia el contracte. Però afortunadament Dalmau era un artista rebel i no es va sotmetre a aquesta exigència. El nostre pintor devia haver treballat al taller de Van Eyck a Bruges, car les posicions de la Mare de Déu i del Nen són gairebé idèntiques a les de la "Verge del Canonge Van der Paele" signada per Van Eyck el 1436 (avui al Museu de Bruges) i les noies cantaires tenen la mateixa expressió enèrgica i les mateixes mirades que els àngels del Políptic de l'Anyell Místic.
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura catalana. Associació Conèixer Catalunya