inici  

  Agenda    
  l'IES    
Oferta Educat.
  Com som      
  Activitats      
  Recursos      
 Curs 03-04    
  Enllaços      


Recursos
  Les notres seles d'exposicions: Gòtic
 
Jaume Huguet
Taula de Sant Jordi i la Princesa
Pintura al tremp sobre fusta de pi; vers el 1460
Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona
Jaume Huguet, fill del pintor Pere Huguet, va néixer a Valls cap a l'any 1412. La documentació de l'època permet suposar que inicià la seva formació a Tarragona, al taller de Mateu Ortoneda, i que s'instal·là a Barcelona cap al 1448. Tenim notícia documental que al llarg de la seva vida va pintar dotze retaules, dels quals a nosaltres només ens han arribat cinc, sencers o fragmentats. Altres tres retaules li són atribuïts amb seguretat, encara que no hi ha cap document que els esmenti.
La famosa taula de Sant Jordi, avui mutilada per dalt i per baix, probablement formava part d'un tríptic (o potser d'un políptic), amb dues taules on hi havia els retrats dels donants i que fins al final de la Segona Guerra Mundial es conservaven al Kaiser Friedench Museum de Beriín. Avui es donen per perdudes.
Sant Jordi apareix vestit amb l'arnès de cavaller, amb atxa i espasa i amb el bonet de feltre que es portava sota el casc per amortir la violència dels cops, però -cosa insòlita- al seu costat hi ha una figura femenina, de la qual només es representa el cap i una part del cos, que porta l'escut i l'elm del cavaller. Al fons un paisatge nu, de cel blau i de xiprers suaument moguts pel vent, constitueix una expressió típica de la malenconia quatrecentista que ha estat qualificada de "tardor de l'Edat Mitjana". L'encant de l'obra és evident, però resulta inexplicable l'anomalia iconogràfica de la figura femenina, car no hi ha cap representació de sant Jordi on la princesa aparegui com ho fa en aquesta mena de diàleg cortesà amb el cavaller. Els maltractes soferts per aquesta obra han fet perdre l'esplendor metàl·lica, de l'argent que va recobrir l'arnès del cavaller, però, desproveïda d'aquesta falsa riquesa, encara destaquen amb major intensitat la mirada reflexiva del rostre malenconiós i tota la figura de sant Jordi, esvelta i plena de distinció. L'encant dels dos rostres aparellats, en íntima conversa, justifica l'aguda i perfecta definició que Duran i Sanpere va fer de Jaume Huguet: "pintor de la confidència".
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura catalana. Associació Conèixer Catalunya