inici  

  Agenda    
  l'IES    
Oferta Educat.
  Com som      
  Activitats      
  Recursos      
 Curs 03-04    
  Enllaços      


Recursos
Les notres seles d'exposicions: Romànic
 
Pintura de l'absis de Sant Climent de Taüll (Alta Ribagorça)
Pantocràtor i Tetramorf
Pintura mural; vers el 1123
Museu Nacional d'Art de Catalunya, Barcelona
La volta de l'absis de Sant Climent de Taüll és una de les pintures murals més importants de tot l'art romànic europeu. Representa el Pantocràtor (en grec, 'Totpoderós') dins de la màndorla (aurèola mística en forma d'ametlla), assegut en l'arc del cel i amb la Terra com a escambell dels seus peus. Es tracta d'una figura ambigua, car representa alhora el Pare i el Fill, com a Creador, Salvador i Jutge. Les lletres gregues alfa i omega al costat del cap signifiquen el principi i la fi de tot (són la primera i l'última lletra de l'alfabet grec). Al seu voltant, quatre àngels presenten els quatre animals simbòlics de l'Apocalipsi anomenats Tetramorf ('quatre formes', en grec), que ja apareixen en antiquíssimes iconografies orientals, com és el cas dels guardians del palau del rei assiri Sargon, a Khorsabad (Iraq, segle VIII aC), que tenen cap humà, les potes del davant de lleó, les del darrere de brau i ales d'àliga. En la tradició cristiana, l'home, el lleó, el brau i l'àliga van passar a simbolitzar els quatre evangelistes.
El Pantocràtor sorgeix d'un fons blau, trencant les tres faixes negra, groga i blava de l'entorn; amb la mà dreta beneeix i amb la mà esquerra sosté un llibre on llegim, en llatí, "jo sóc la llum del món". Es una figura de dimensions sobrehumanes que sorgeix amenaçadora de la concavitat de l'absis. El rostre, que significa l'eternitat, és una estilització refinadíssima que recorda el liniarisme d'una carta de joc francesa. La seva rígida simetria bilateral fa que sembli que la impressionant mirada coneix els pensaments dels qui el contemplen.
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura catalana. Associació Conèixer Catalunya