inici  

  Agenda    
  l'IES    
Oferta Educat.
  Com som      
  Activitats      
  Recursos      
 Curs 03-04    
  Enllaços      


Recursos
  Les notres seles d'exposicions: Art del segle XX
Joan Miró:
L'estel matinal
Tremp, guaix, oli i pastel sobre paper; 1940
Fundació Miró, Barcelona.
Nascut a Barcelona l'any 1893, però vinculat al Camp de Tarragona, Miró |\| va estudiar a l'escola de Llotja, on Modest Urgell va preveure el seu geni, l X i, després, a l'acadèmia de Francesc Galí, on va arribar molt ràpidament a allò que Jacques Dupin, el gran estudiós de la pintura mironiana, ha anomenat un fauvisme català. L'exposició d'aquestes pintures fauves, que va presentar el 1918 a les Galeries Dalmau, no interessà gairebé a ningú i determinà la seva deci- sió d'anar-se'n a París i esdevenir "un català internacional". A la capital francesa va estar en contacte, des del 1920, amb els poetes i pintors que, al cap d'uns quants anys, crearen el surrealisme.
Aquesta primera etapa parisenca, amb vingudes a Catalunya cada estiu, el va portar a un realisme màgic, d'un detallisme minuciós, l'obra més important del qual és La masia (1921-22), adquirida ales- hores per Hemingway (avui a la Nadonal Gallery de Washmgton). L'estiu del 1923, a Mont-roig, Miró va pintar Terra llaurada i Paisatge català, on descobrí un nou vocabulari formal per a descnure el paisatge del Camp de Tarragona i, per evolució, sense influències alienes, va desenvolupar el seu estil propi. Va ser un dels participants del naixement del surrealisme amb els escriptors Breton, Eluard i Aragon i els pintors Max Ernst, Masson i Magritte, i en la primera exposició d'aquest nou gènere (1925) exhibí la seva obra El carnaval d'Arlequí (1924). Durant els anys trenta, la seva personalitat, profundament arrelada en la realitat catalana, es va afermar com una de les més originals de l'art contemporani.
L'estel matinal que reproduïm és una de les 23 pintures sobre paper titula- des Constel·lacions, realitzades els anys 1940-42 entre Normandia i Mallorca. Miró no representa objectes i tampoc no fa pintura abstracta: és una confusió contínua entre l'element real i l'element meravellós dels somnis. Sobre fons matisats i tacats, elaborats pacientment, se situen formes ben delimitades de vius colors roig, blau, negre. Abunden els signes astrals (lluna, estrelles) i morfologies humanes (pits que pengen, sexes en negre i vermell, ulls). Per a Miró, l'existència biopsíquica només es revela per mitjà de signes. 206 o 100 obres de pintura catalana
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura catalana. Associació Conèixer Catalunya