|
Les
notres seles d'exposicions: Art del segle XX
|
Joan Miró:
L'estel matinal
Tremp, guaix, oli i pastel sobre paper; 1940
Fundació Miró, Barcelona.
|
 |
Nascut a Barcelona l'any 1893, però
vinculat al Camp de Tarragona, Miró |\| va
estudiar a l'escola de Llotja, on Modest Urgell
va preveure el seu geni, l X i, després,
a l'acadèmia de Francesc Galí, on
va arribar molt ràpidament a allò
que Jacques Dupin, el gran estudiós de la
pintura mironiana, ha anomenat un fauvisme català.
L'exposició d'aquestes pintures fauves, que
va presentar el 1918 a les Galeries Dalmau, no interessà
gairebé a ningú i determinà
la seva deci- sió d'anar-se'n a París
i esdevenir "un català internacional".
A la capital francesa va estar en contacte, des
del 1920, amb els poetes i pintors que, al cap d'uns
quants anys, crearen el surrealisme. |
Aquesta primera etapa parisenca, amb vingudes a
Catalunya cada estiu, el va portar a un realisme
màgic, d'un detallisme minuciós, l'obra
més important del qual és La masia
(1921-22), adquirida ales- hores per Hemingway (avui
a la Nadonal Gallery de Washmgton). L'estiu del
1923, a Mont-roig, Miró va pintar Terra llaurada
i Paisatge català, on descobrí un
nou vocabulari formal per a descnure el paisatge
del Camp de Tarragona i, per evolució, sense
influències alienes, va desenvolupar el seu
estil propi. Va ser un dels participants del naixement
del surrealisme amb els escriptors Breton, Eluard
i Aragon i els pintors Max Ernst, Masson i Magritte,
i en la primera exposició d'aquest nou gènere
(1925) exhibí la seva obra El carnaval d'Arlequí
(1924). Durant els anys trenta, la seva personalitat,
profundament arrelada en la realitat catalana, es
va afermar com una de les més originals de
l'art contemporani.
L'estel matinal que reproduïm és una
de les 23 pintures sobre paper titula- des Constel·lacions,
realitzades els anys 1940-42 entre Normandia i Mallorca.
Miró no representa objectes i tampoc no fa
pintura abstracta: és una confusió
contínua entre l'element real i l'element
meravellós dels somnis. Sobre fons matisats
i tacats, elaborats pacientment, se situen formes
ben delimitades de vius colors roig, blau, negre.
Abunden els signes astrals (lluna, estrelles) i
morfologies humanes (pits que pengen, sexes en negre
i vermell, ulls). Per a Miró, l'existència
biopsíquica només es revela per mitjà
de signes. 206 o 100 obres de pintura catalana
|
Francesc Vicens.- 100 obres de pintura
catalana. Associació Conèixer Catalunya
|
|