 |
La figura de l'Arlequí, molt repetida
a l'obra de Picasso s' associa amb una representació
simbòlica d'ell mateix pero també
disfressa amics o membres de la seva família,
com el seu fil Paul. És la figura emblemàtica
amb la que s'identifica en la època de
l'avantguarda. mostra el gust por la disfressa
i la posta en escena. la existència de
la gent de l'espectacle, els disfressa per a millor
dissimular i pintar la seva essència fràgil.
Pertany a l'època rosa, una vegada supera
la trista etapa blava. Sembla que l'optimisme
d'aquest període, comença a vendre
quadres i s'inicia la seva relació amb
Fernande Olivier és una de les raons personals
que expliquen la identificació amb l'arlequí.
Picasso freqüentava el circ Medrano, instal·lat
als carrers de Montmartre. Jean-Paul Crespelle
explica que Picasso anunciava els espectacles
en tots els idiomes. Se sentia adoptat pels artistes
la seva pintura representa una nostàlgia
discreta però alegre, simbolitzada per
bufons, acròbates i bojos.
La pintura rosa es més pròxima al
simbolisme. Entre totes les seves representacions,
destaca el estàtic silenci de la figura
de l'arlequí. L'acte de travestir-se suposa
en la pintura l'elaboració d'una imatge
hiperbòlica i voluntàriament deformada
de sí mateix.
Paradoxalment, per a evocar aquest soledat es
transvesteix. A més, l'arlequí de
Picasso està sovint desesperat, absort
en una existència dedicada a l'art oposat
a la societat, per que és un pallasso.
S'arriba a la constatació de que quan es
pinta amb el rostre de l'arlequí, Picasso
es posa paradoxalment la màscara de la
sinceritat i de la confessió. Totes les
màscares són confessions. No obstant,
la disfressa i la màscara apareixen en
la pintura com a elements lúdics I dramàtics.
Picasso es val d'aquests procediments per a representar
el rostre humà, el seu propi rostre com
a una màscara, sense arrugues ni petjades
del temps que passa
|