|
Les
notres seles d'exposicions: Art del segle XX
|
Joan Miró
Dona en la nit, 1973,
acrílic damunt tela, 195 x 130,
Fundació Joan Miró, Barcelona
|
 |
Nascut a Barcelona l'any
1893, però vinculat al Camp de Tarragona,
Miró |\| va estudiar a l'escola de Llotja,
on Modest Urgell va preveure el seu geni, l X i,
després, a l'acadèmia de Francesc
Galí, on va arribar molt ràpidament
a allò que Jacques Dupin, el gran estudiós
de la pintura mironiana, ha anomenat un fauvisme
català. L'exposició d'aquestes pintures
fauves, que va presentar el 1918 a les Galeries
Dalmau, no interessà gairebé a ningú
i determinà la seva deci- sió d'anar-se'n
a París i esdevenir "un català
internacional". A la capital francesa va estar
en contacte, des del 1920, amb els poetes i pintors
que, al cap d'uns quants anys, crearen el surrealisme.
Durant els anys trenta, la seva personalitat, profundament
arrelada en la realitat catalana, es va afermar
com una de les més originals de l'art contemporani.
|
"A Varengeville-sur-Mer,
el 1939, vaig iniciar una nova fase de la meva obra,
que tenia els orígens en la música
i en la natura. Era pel temps en què va esclatar
la guerra. Tenia moltes ganes descapar. Em
vaig tancar expressament en mi mateix. La nit, la
música i les estrelles van començar
a jugar un paper important a lhora de suggerir-me
les pintures. La música sempre mhavia
atret i, ara, en aquesta època, començava
a tenir el paper que la poesia havia jugat al començament
dels anys vint- especialment Bach i Mozart, quan
vaig tornar a Mallorca en caure França."
Miró no representa objectes i tampoc no fa
pintura abstracta: és una confusió
contínua entre l'element real i l'element
meravellós dels somnis. Sobre fons matisats
i tacats, elaborats pacientment, se situen formes
ben delimitades de vius colors roig, blau, negre.
Abunden els signes astrals (lluna, estrelles) i
morfologies humanes (pits que pengen, sexes en negre
i vermell, ulls). Per a Miró, l'existència
biopsíquica només es revela per mitjà
de signes. 206 o 100 obres de pintura catalana |
|
|