VIATGE A READING, ANGLATERRA.
LA BRITISH ASSOCIATION PREMIA SIS CENTRES DE TOT EUROPA.
 L’ IES L’OLIVERA DE LA GRANADELLA ENTRE ELLS.
Els sis alumnes premiats
i les professores de 
ciències i anglès.
 
 

Heathrow Airport.
 
 

L'enginy a prova. Construcció
d'un pont amb diaris.
 
 

Grups internacionals en un 
concurs de Cultura General.
 
 

Exposició de  conclusions sobre
el Canvi Climàtic davant dels
experts.
 
 

Visita a Windsor Castle.
 
 

Ens hem de dir ADÉU!
    A finals del curs passat el CPR de Llengües Estrangeres de Barcelona ens va comunicar via e-mail la possibilitat de participar en un concurs científic d’abast europeu. La qüestió era elaborar un article periodístic en anglès sobre el canvi climàtic.

   El projecte es limitava a 6 alumnes d’entre 16 i 18 anys de 6 països europeus i l’organitzava la BRITISH ASSOCIATION, una associació científica Britànica.

   De seguida ens vam posar “mans a l’obra” . Els alumnes, dirigits per les professores de ciències i d’anglès del centre, van començar la recerca d’informació sobre el tema en qüestió: el Canvi Climàtic. Van cercar informació en llibres de text, enciclopèdies, internet, via telefònica,... Un cop assimilada tota la informació, ells mateixos es dividiren en grups i escolliren el terreny d’investigació en el qual aprofundirien la seva recerca. El pas següent era estructurar tota aquesta informació per tal de que el resultat final fos un article periodístic en anglès. Després de revisar i tornar a modificar el text diverses vegades, en va sortir un muntatge força atraient.

  L’article resultant constava d’una introducció, d’un bloc de continguts que incloïa els motius causants del canvi climàtic (tant científics, econòmics com polítics), les conseqüències, les actuacions dels diferents governs per paliar-ho, les accions personals que cada individu pot dur a terme per reduir-lo. Finalment, extreieren unes conclusions i feren un esquema molt il.lustratiu amb imatges i dibuixos escanejats o elaborats amb l’ordinador.

   Un cop tot enllestit, s’envià a Anglaterra, a la BA. I a finals de juliol, rebem la notícia de que els alumnes de 3r d’ESO han estat el grup Espanyol seleccionat. Així doncs, a principi de novembre estàvem convidats a passar 4 dies a l’estació metereològica de Reading.

   A Reading, no tot va  ser fer el turista. Ja que es dugué un planning força apretat entre conferències ofertes per científics britànics, tallers de debats amb els altres participants i exposicions orals (entre altres). I on la llengua vehicular era principalment l’anglès, però sense desmerèixer cap altra de les llengües dels països participants ( Àustria, Polònia, Itàlia, França, la Gran Bretanya i Espanya). Tot i això, també hi va haver temps per l’oci i la vida social. Se’ns va oferir un sopar de gala la primera nit, jocs de cultura general, una visita al Castell de Windsor i una altra al Centre metereològic de Bracknell (“la cuina de la metereologia” en paraules textuals d’en Toni Nadal de TV3).

   Pel que fa als aspectes pedagògicsd’aquest projecte, ens vam fixar uns objectius ben concrets.
      @ Es pretenia que els alumnes treballessin interdisciplinàriament un tema d’actualitat i d’interès mundial.
      @ Estructurar correctament un article periodístic.
      @ Treballar en grup.
      @ Analitzar fets i les seves causes.
      @ Elaborar hipòtesis sobre uns fets determinats.
      @ Entrar en contacte amb la cultura anglo-saxona i altres cultures europees.
      @ Augmentar la motivació vers l’estudi de la llengua estrangera i les ciències.
      @ Utilitzar les noves tecnologies per a fins qüotidians.

 Tots aquests objectius es veieren més que assolits.  I, sobretot, la motivació i interès dels alumnes ha augmentat molt després d’aquesta experiència.


 
PROJECTE ORATOR: OUR ONLINE MAGAZINE

            Introducció
    OUR ONLINE MAGAZINE és un crèdit variable d'ampliacióper al 2n curs del 2n cicle de l'Ensenyament Secundari Obligatori. 

    Aquest crèdit pretén que els/les alumnes, ampliïn els seus coneixements lingüístics d'anglès, desenvolupin l'autonomia en el treball,  treballin cooperativament, controlin el seu procés d'aprenentatge, augmentin els seus coneixements informàtics i ,a més, que es motivin per a la recerca mitjançant recursos informàtics i telemàtics. 

     El crèdit s'ha fonamentat en l’elaboració d’una revista informàtica a partir dels articles escrits pels propis alumnes, i en funció del seus interessos.  Les seccions de la revista són les següents: Presentació de l’equip de redacció, cinema, música, esports, jocs d’ordinador, horòscops, entrevista i un xic d'història. 

            Estructuració del crèdit
     S'ha estructurat a partir de set unitats temàtiques corresponents a les diverses seccions de la revista. A més, però, també es dediquen les primeres sessions a la familiarització amb l’ordinador, amb internet, el correu electrònic,... i les darreres sessions es dediquen a l’elaboració de pàgines web.

      La seqüenciació dels continguts  ha estat determinada en funció de les preferències i necessitats dels alumnes. És a dir que, en les primeres sessions, els alumnes mateixos decideixen per consens la naturalesa i l’ordre dels continguts de la seva revista a partir de l’anàlisi d’altres revistes i de les seccions proposades per la professora, a més de les que proposaren ells mateixos. 

     Les tasques que es proposen a cada unitat temàtica es comuniquen als alumnes mitjançant un correu electrònic enviat a la seva adreça facilitada pel Departament d’Ensenyament. I es basen en cercar informació sobre cadascuna de les seccions a internet o en altres mitjans, per tal d’elaborar un text explicatiu sobre l’aspecte escollit per cada alumne. Per exemple, en el cas de la secció sobre música es proposava cercar informació sobre un estil musical, un grup, un/a cantant, una cançó,... Els alumnes trien doncs l’aspecte que més els interessa i duen a terme la tasca encomanada.

     El pas següent és la supervisió dels textos per part de la professora i la posterior correcció per part de cada alumne. Un cop elaborats tots els articles, es procedeix al disseny de pàgines web, incloent el processament de textos, d’imatge i de so. 

     Tot el procés es duu a terme en anglès permetent una major immersió en l’estudi d’aquesta llengua estrangera.
     És pretén un llenguatge significatiu, relacionat amb l’entorn propi de l’alumne/a i que ell/a mateix/a vagi construint a partir de models reals o adaptats, si cal. D’aquesta manera, cada alumne/a segueix el seu propi ritme de treball, expressa unes necessitats pròpies i se’l pot encarar cap a un aprenentatge més autònom. Aquest aprenentatge es planteja a través d’unes tasques comunicatives que condueixen a un projecte final: la revista electrònica.
     Es proposen diverses formes d’agrupació depenent de la tasca: ja sigui treball individual, per parelles, grups o grup-classe; potenciant així tant el treball individual com la cooperació entre companys.
    El paper de l’alumne/a és molt actiu en tot moment i, fins i tot, els alumnes més avantatjats ajuden els companys menys destres.
    Tot i que les destreses en que més s’incideix són la lectura i l’escriptura, també s’incorporen la destresa auditiva i l’expressió oral. Tal integració de les quatre destreses possibilita que l’alumne s’adoni de que la lectura i l’escriptura no són activitats aïllades i que sempre poden anar relacionades amb altres aspectes potser més presents en la vida qüotidiana.

   El crèdit conclou amb la realització d'un projecte que consisteix en l’elaboració, el disseny i la publicació de la revista a internet.
 

            Recursos
   La realització del crèdit requereix l'ús de recursos informàtics i telemàtics. Aquests recursos faciliten molts dels objectius dels enfocaments pedagògics més actuals com poden ser el desenvolupament de l'autonomia de l'aprenent, el treball cooperatiu, la interactivitat, l'accés a la diversitat d'informació (so, text, imatge...), el desenvolupament d'estratègies de recerca o el tractament de la diversitat, i, alhora, tenen un efecte motivador molt alt. 

            Mitjans informàtics
   L’explorador permet crear carpetes per organitzar la informació. 
   El processador de textos ( tria de fonts, tamany de les fonts, organització dels paràgrafs, corrector ortogràfic, retallar, enganxar, fer taules, eliminar, afegir, columnar, etc.) estimula, facilita i millora la producció escrita. 
    Recursos telemàtics: Internet facilita la cerca d'informació i ajuda a desenvolupar estratègies de recerca, emmagatzemament, selecció i manipulació de la informació de tot tipus. També permet la comunicació entre persones molt diverses. 

           Objectius
   Els objectius del crèdit són: 

1. Reconèixer diverses tipologies de texts.
2. Llegir i comprendre texts adaptats al seu nivell.
3. Desenvolupar estratègies per comprendre texts reals, no adaptats.
4. Elaborar texts propis utilitzant les estructures pertinents, un vocabulari adequat, elements gramaticals i connectors adients.
5. Dur a terme una entrevista oral i plasmar-la per escrit.
6. Conèixer i utilitzar correctament el tractament de text, imatge i so.
7. Utilitzar els recursos impresos i tecnològics al seu abast per elaborar una revista electrònica
           Avaluació
   L'avaluació es basa en els set objectius del crèdit.