PROJECTE EDUCATIU DE CENTRE
IES PAU CASALS – BADALONA
1. INTRODUCCIÓN
1.1. L’ENTRON
L’IES PAU CASALS es situa al barri de Lloreda (Badalona). És un barri predominantement obrer, la població del qual prové majoritàriament de les diferents onades immigratòries que es van situar als voltants de Barcelona des de l’any 1920. Inicialment, doncs, la població és no catalanoparlant i el seu nivell d’estudis baix. Actualment, el barri acull una creixent immigració magrabí i asiàtica.1.2. ELS RECURSOS
L’IES PAU CASALS compta amb espais propis per l’Administració, Direcció i Cap d’estudis, així com de Departaments i Seminaris didàctics, un local de l’AMPA i despatx per les reunions tutors-pares.
Dins de la distribució dels espais destinats a docència, l’IES PAU CASALS disposa de diferents aules-classe, aules de desdoblament i d’aules específiques d’idiomes, audiovisual i música, una aula de dibuix, una aula d’informàtica, un gimnàs, un pati, dos tallers de tecnologia i tres laboratoris de ciències experimentals.
La dotació del centre en quant a equipaments docents abasta des del material propi dels laboratoris de ciències experimentals, ordinadors, un forn per traballar fang, instruments musicals, equips de vídeo i DVD, etc.2. TRETS D’IDENTITAT
L’IES PAIS CASALS és un centre docent de titularitat pública, laic i pluralista. Aquesta declaració es fonamenta no només en el marc legal en el qual ens movem, també en la voluntat dels membres de la comunitat educativa del centre de ser respectuosos amb les diverses maneres de pensament, tant polític com religiós. D'aquí es deriva que ningú pot ser discriminat per raó de la seva confessionalitat o aconfessionalitat religiosa i/o pensament polític, però també que es vetllarà per no permetre actituds d'intransigèngia o fanatisme que puguin ser ofensives per a alguna part de la comunitat educativa.
En el desenvolupament de la seva funció educativa, l'IES PAU CASALS no discrimina entre nois i noies, oposant-se a aquelles actituds sexistes que tendeixen a diferenciar-los i separar-los.
La llengua vehicular del centre és el català.3. NIVELLS EDUCATIUS
L'oferta educativa de l'IES PAU CASALS es concreta en tres línies d'ESO (3-4-3-4) i dues de Batxillerat (amb les modalitats de científico-tecnològic, ciències de la salut i humanistic i social). Aquesta oferta pot variar en funció de les decisions del Departament d'Ensenyament, que pot aprovar un augment o disminució dels grups autoritzats.4. ORGANITZACIÓ DEL CENTRE
L'organitazació de l'IES PAU CASALS deriva de l'aplicació del Reglament Orgànic de Centre (ROC), aprovat pel Departament d'Ensenyament. Aquesta organització diferencia entre òrgans col·legiats i unipersonals, de govern i de coordinació. En el nostre centre, la composició d'aquests òrgans es concreta en:a) Òrgans col·legiats:
i) Consell Escolar.
ii) Claustre
iii) Reunions de caps de Departament i Seminari
iv) Equips docentsb) Òrgans unipersonals
i) Director
ii) Cap d'Estudis
iii) Secretari
iv) Coordinador Pedagògic
v) Coordinador d'ESO
vi) Coordinador d'Orientació Acadèmico-Laboral
vii) Coordinador d'Activitats Complementàries
viii) Coordinador d'Informàtica
ix) Coordinador de la Pàgina Web del Centre
x) Coordinador de Seguiment de l'Absentisme dels Alumnes
xi) Coordinador de Manteniment de Laboratoris i Tallers
xii) Coordinador de Riscos Laborals
xiii) Tutor d'Estada a Empresa
xiv) Cap de Departament i Seminari
xv) TutorL'alumnat estructura la seva participació en el centre a partir dels seus representants al Consell Escolar i al Consell de Delegats/des de curs.
La mares i pares de l'alumnat estruturen la seva organització al voltant de l'AMPA i dels seus representants al Consell Escolar.
Les funcions i composició d'aquests òrgans són regulades pel ROC i pel Reglament de Règim Intern del Centre.
Tots el membres de la comunitat escolar poden intervenir en les decisions que els afectin mitjançant els seus representants lliurement elegits pels òrgans col·legiats de control i gestió, dins de la capacitat d'incidència que permeti el marc legal.5. OBJECTIUS DEL CENTRE
L'IES PAU CASALS considera tant importants l'adquisició de coneixements com l'adquisició d'uns hàbits de relacions personals basades en el respecte, per tal de generar un ambient de treball i d'estudi beneficiós per tothom. És en aquest sentit que es planteja els seus objectius en tres àmbits diferens, el pedagògic, el relacional i el participatiu.a) Àmbit pedagògic
Com a centre docent, els objectius pedagògics es centren en l'assoliment per part de l'alumnat dels objectius generals de cada etapa, ja sigui per obtenir el Títol de Graduat en Secundària com el de Batxillerat.
És funció del Claustre, dels Departaments i Seminaris i del professorat en general el dotar-se d'una línia pedagògica que motivi l'alumnat i que permeti l'atenció individualitzada o en grups petits d'aquells que presentin dificultats d'aprenentatge. Com a mesures concretes es contempla la creació a 1r i 2n d'ESO de grups d'atenció individualitzada per les matèries instrumentals i la creació d'un grup a 3r d'ESO i un altre a 4t d'ESO d'alumnes amb grans dificultats d'aprenentatge.
Dins d'aquest àmbit es situa el treball amb les diferents escoles adcrites al centre, amb l'objectiu de facilitar la transició dels estudis primaris als secundaris dels nostres alumnes.b) Àmbit personal
Per tal de generar un ambient de treball i estudi, que permeti l'assoliment dels objectius pedagògics, el centre potenciarà el varlor del respecte, la comunicació i la responsabilitat individual envers els actes. De la mateixa manera exigim puntualitat, ordre, atenció i actitud de treball a les classes i respecte en les relacions entre tots els membres de la comunitat educativa. La resolució dels confictes que es puguin plantejar en la vida del centre es basarà en el consens, l'acord i el diàleg, dins del marc d'actuació del Decret de Drets i Deures dels alumnes de centres no universitaris de Catalunya.c)Àmbit participatiu
Per tal que les decisions preses siguin compartides i assumides pe la totalitat de la comunitat educativa, cal potenciar la participació activa de tothom dins dels diferents òrgans del centre. La comunicació entre els diferents estaments i la valoració del mateix fet sota diferents punts de vista farà que la decisió presa sigui més encertada.
Menció especial merix el treball que fa l'AMPA, en representació de totes les mares i pares del centre, tant organitzant activitats extraescolars com aportant ajuda en diferents aspectes del centre