MECANISMES ARTICULATS 

Els mecanismes articulats estan formats per baules que fan la funció de maneta, biela, palnaca, etc., unides amb parells ciemàtics giratoris orectilinis lliscants.

 L’objectiu d’aquests mecanismes és d’obtenit un moviment giratori, oscil·lant o lineal alternatiu. La majoria de vegades es tracta de convertir el moviment el moviment giratori en oscil·lant o lineal alternatiu.

 Els principals mecanismes que s’inclouen dins d’aquest grup són: mecanismes de 4 barres i mecanismes biela-maneta.

 Mecanismes de 4 barres

 Aquest mecanisme aparentment té sols tres barres. La majoria de vegades, la quarta barra és la bancada de la màquina. 

Les barres d’aquest mecanisme es comporten de maneres diferents depenent de la seva llargada. Quan la barra gira completament s’anomena maneta, i quan només oscil·la s’anomena balancí . La barra que no està unida a cap punt fix s’anomena biela.

 Sigui el cas que sigui, cal sempre definir les trajectòries de les barres i dels principals punts, com també el lloc on es troben els punts extrems quan alguna de les barres és balancí.

 Quan es tracta d’un mecanisme de doble maneta, hi ha dos punts anomenats punts morts, en els quals s’ha de trobar un sistema perquè el mecanisme els pugui superar.

 Mecanisme biela-maneta

És la simplificaió d’u cas especial del mecanisme biela i balancí. És format per una baula-maneta, una biela i un mòbil que es desplaça per sobre d’una guia.

  
 

 

UNIONS FLEXIBLES: TRANSMISSIÓ

PER CORRETJA I PER CADENA 

Hi ha diferents mecanismes que permeten transmetre el m0oviment entre dos eixos. Les transmissions per cooretge i les transmissions per cadenes, són unes de les usuals, i s’anomenen unions flexibles.

 Les unions flexibles tenen l’avantatge de poder transmetre la força i el moviment entre eixos relativament llunyans amb un cost relativament baix. En distàncies petites entre eixos és més pràctic fer servir engranatges, els quals donen molta precisió als moviments i asseguren la transmissió dels esforços grans. En distàncies grans s’empren bàsicament corretges o cadenes.

 Hi ha diferents tipus de corretges: planes, trapezials, dentades, etc. Les més emprades actualment són les trapezials, les quals transmetre grans esforços gràcies a la seva composició i la seva secció cònica. Si també es vol una gran precisió en la transmisió del moviment, es pot optar per una corretja dentada, la qual ha anat substituint les cadenes dentades en algunes màquines, ja que la velocitat a la qual pot treballar és més gran i fa molt menys soroll.

 

CÀLCUL DE VELOCITATS. RELACIÓ DE TRANSMISSIÓ 

Si considerem dos punts de la perifèria en cadascuna de les dues politges d’una transmissió per corretja i considerem que aquesta última noi patina gens, aleshorres les velocitats lineals d’aquests dos punts són iguals.

             v1 =v 2                             

i com que v1 = w1 r1     i      v2 = w2 r2

                        w1 r1 = w2 r2

 La relació de transmissió (i) entre dues politges indica el nombre de voltes que donarà l’eix sortida per cada volta que donarà el d’entrada. És un nombre adimensional.

                         I1®2= w1 / w2 = d1 / d2

 Resulta molt important remarcar que la relació de transmissió està en relació amb els parells de forces o moments que actuen en les rodes. Així tenim que: 

                        I1®2= w1 / w2 = M1 / M2 

A partir de la relació de moviments podem afirmar que com més petita sigui la relació de transmissió o més gran sigui la reducció, més gran serà el moment de sortida.

 En el cas de corretges trapezials, els diàmentres de les politges s’han de calcular segons les prescripcions tècniques del fabricant. En les transmissions per corretges dentades i en les transmissions per pinyó i cadena s’han de substitur els diàmetres de les politges pel nombre de dents de cadascunsa:

 

                        I1®2= w2 / w1 = M1 / M2 = Z1 / Z2

 

on Z1 i  Z2 són el nombre de dents de les rodes dentades d’entrada i de sortida respectivament.

 Les cadenes permeten trransmetre grans esforços ( com els engranatges ) en distàncies entre eixos molt grans ( com les corretges ). La limitació d’aquest sistema és la velocitat de transmissió que no pot ser molt elevada.

 El tipus de transmissió escollit per transmetre el moviment i la força en una màquina depèn de factors com ara: la distància entre eixos, la precisió en la transmissió del moviment, el cost i el tipus de moviment del sistema. Així doncs podem trobar diferents tipus de transmissió en una mateixa aplicació, com és el cas de la conexió entre el cigonyal i l’arbre de lleves d’un motor de cotxe.  

 

TRANSMISSIÓ PER ENGRANATGES

Els engrantges normalment són cilindres que tenen dents a la part exterior. Són la millor opció per transmetre moviment i parell entre dos eixos relativament propers. La transmissió de moviment és molt fiable ja que les rodes estan en contacte i quan una gira, ho fan també les altres.

 Tipus d’engranatge

 *Engranatges rectes: transmeten moviment rotatori entre eixos paral·lels situats a poca distància. Les dents són paral·leles als eixos. S’utilitzen quan es treballa a poca velocitat de gir i els esforços que es tansmeten són relativament petits.

 *Engranatges helicoïdals: S’utilitzen per miviments giratori entre eixos paral·lels. També tenen la possibilitat de transmetre el moviment entre eixos perpendiculars que es creuen o que es tallen. Les dents formen un angle amb l’eix.

A diferència dels rectes, tenen en contacte més d’una dent alhora. Això fa que es puguin transmetre esforços més grans. Per contra, per estar inclinades les dents es produeix una força axial que carrega sobre els coixinets de l’eix. Cal dir també que les velocitats de gir poden ser més grans  i amb un nivell sonor inferior.

 *Engranatges cònics: Transmeten el moviment entre dos eixos que es tallen. Els més usuals són els que tenen les dents rectes. S’obtenen a partir d’un con, en el qual s’hi generen les dents. La secció de les dents és més gran a mesura que augmenta el diàmetre del con. En una transmissió, els vèrtexs imaginaris dels cons han de coincidir en un punt. D’aquesta manera s’assegura que els pas de les dents és igual. Cal dir que també existeixen engranatges cònics helicoïdals.

 *Engranatges interiors: Tenen les dents a l’inerior en contacte amb l’altre engranatge. Per tant, els dos eixos es troben situats al mateix costat, i giren en el mateix sentit.

 *Cremallera: ës un engranatge generat sobre una base recta. Les seves dents tenen les cares rectes. Amb les cremalleres es passa d’un moviment circular a un rectilini, o a l’inrevés.

 

Característiques geomètriques dels engranatges rectes

 En una transmissió per engranatge es defineix les següents mesures característiques:

 *Circumferència primitiva (dp): És una circumferència teòrica que coincidiria amb el diàmetre de la roda de transmissió si no hi haguèssin dents als engranatges. Per aquest motiu són tangents les circumferències primitives dels dos engranatges.

 *Nombre de dents (z): Exceptuant les cremalleres i els engranatges cònics rectes, les dentstenen forma d’evolvent. Els perfils de les dents d’evolvent són, teóricament, molt fàcils de generar, només cal fixar u fil a l’exterior de la circumferència amb un llapis a l’altre extrem del fil. A mesura que se separa el llapis, es genera el perfil de la dent. 

*Mòdul (m): És la relació que hi ha entre el diàmetre primitiu i el nombre de dents:

                        m= dp/z                         dp= mz 

*Pas (p): És la llargada de l’arc que hi ha entre dos punts homòlegs de dues dents consecutives, mesurat sobre la circumferència primitiva.

                        P z= p dp                   p= p m

 *Altura de la dent (h 1): És igual al valor del màdul en mm.

 *Altura del peu de la dent(h2 ). És igual a 1,25 vegades el valor del mòdul en mm.

 *Gruix de la dent: És igual a la meitat del valor del pas en m (1/2R)

 *Distància entre eixos (C): Distància entre els dos centres dels engranatges:

                        C= ½ ( dp1 + dp2 )      

*Circumferència exterior (de): Circumferència màxima que abasta fins al cap de les dents.

                        de=dp+2m

 *Circumferència interior o de fons (di): Circumferència que passa pel fons de les dents.

                        di=dp-2,5m  

 *Circumferència base (db): Circumferència a partir de la qual es generen els perfils de les dents.

  

Càlcul de velocitats. Relació de transmissió

 En les transmissions per engranatges, les velocitats entre l’entrada i la sortida es relacionen, com en el cas de la transmissió per corretja dentada o per cadena, segons l’expressió:

                         Si   i = w2 /w1 = z1 /z2 ,  aleshores     w1 z1 = w2 z2

on w2 i w1  són les velocitats angulars dels engranatges d’entrada i sortida, z1  i  z2

els nombres de dents respectius.

De la mateixa manera que en el cas de la transmissió per cadena o corretges dentades, la relació de transmissió (i) és la relació que hi ha entre la velocitat de sortida i la d’entrada. Coincideix amb la inversa de la relació del nombre de dents i amb la relació dels moments transmesos.

                         I1®2= w2 / w1 = M1 / M2 = Z1 / Z2

 

 

EXERCICIS

 

1.- Un nen pesa 50 kp vol pujar un pendent del 20% amb una transmissió formada per un plat de 25 dents i un pinyó de 28 dents. La biela uneix el pedal amb el pedalier té una llargada de 20 cm. El radi de la roda del darrere és de 50cm. Es refia de la màxima força que pot fer al pedal és fruit de recolzar-se completament amb el seu pes a sobre d’un pedal. Pujarà o no?

 

2.- Construim una transmissió amb dos engranatges de 20 i 60 dents de mòdul 2. Determina les característiques geomètriques de la transmissió.   (calcular el diàmetre primitiu, diàmetre exterior i la distància entre eixos).

 

SOLUCIONS:

 1.-

i = Z1 / Z2 = 18/22 = 0,8181                          M1 = F l = 500x 0,2 = 100Nm

 

i = M1 / M2              0,8181= 100/ M2              M2 = 122,23 Nm

 

M2 = F d          122,23 = F 0,5                      F= 244,46 N

 

Tg a = 15/100                      a = 8,53

 

Sin 8,53= F/500                   F= 74,16 N

                    

                                              

2.-

 

i = Z1 / Z2                  i = 0,333

 

dp = mz          dp = 2 20       dp = 40mm

 

de = dp+2m               de = 40 + 2x2            de = 44mm

 

C = ½ ( dp1 + dp2 )                C = ½ ( 40 + 44 )      C = 42mm