Mostra de projectes i models organitzatius (Aula Oberta)

Barcelona, 17 de maig de 2007

Que s'està fent:

1 .- L'objectiu primordial de l'activitat a l'aula oberta és la millora de les expectatives dels alumnes que hi participen, tant sigui amb la possibilitat d'obtenir el graduat ESO, com la realització posterior d'estudis no reglats o la inserció al món laboral.

2 .- Els alumnes tenen en comú el fet de tenir grans dificultats per portar endavant la seva escolaritat, encara que no tots són conductuals (hi tenen cabuda els que tenen prous limitacions intel·lectuals i aquells amb no gaires habilitats socials).

3 .- Els alumnes i les seves famílies signen un contracte pedagògic, del qual es fa un seguiment, tant pel que fa al comportament com a l'aprofitament. En alguns casos especials el no compliment d'aquest contracte pot comportar la sortida de l'alumne del grup d'aula oberta.

4 .- En alguns casos, es fa una preparació prèvia, el curs anterior, dels alumnes que hi aniran a l'aula oberta.

5 .- Es treballa amb grups reduïts de fins a 12 alumnes.

6 .- Com a mitjana, entre els alumnes hi ha un 70% de nois i un 30% de noies.

7 .- Repartiment del seu temps escolar en tres blocs:

a) A l'aula normal 1/3, fent Música, Visual i Plàstica, Educació Física i Tecnologia.
b) A l'aula oberta 1/3, fent la resta de matèries adaptades i tallers.
c) Fora del centre 1/3, fent activitats relacionades amb el món laboral.

8 .- Pel que fa a l'espai, l'aula oberta ha d'ocupar un espai concret i ben definit, dotat d'ordinadors i els estris necessaris per fer els diferents tallers.

9 .- Es dona molta importància a la tutoria i es recomana començar el dia amb una petita sessió de la mateixa.

10 .- Es considera important l'ús de les TICs amb aquests alumnes. De fet disposen d'un portal específic per l'aula oberta: (http://phobos.xtec.cat/aulesobertes/campus/)

11 .- A part del tutor, es recomana, que els alumnes d'aula oberta tinguin uns altres tres o quatre professors/es més.

12 .- Aquests professors han de disposar d'una hora de coordinació setmanal, ja que d'aquests alumnes s'ha de fer un seguiment més de prop.

13 .- Per poder realitzar les activitats a fora del centre cal la col·laboració de l'Ajuntament, que té la possibilitat d'establir contactes amb les empreses del municipi amb disposició per acollir els alumnes de l'aula oberta.

14 .- Habitualment es signa un conveni entre el Departament d'Educació, l'Ajuntament i les empreses col·laboradores.

15 .- Aquest conveni, moltes vegades, es pot incloure al Pla d'Entorn.

17 .- Entre els tallers que es fan són habituals els de teatre, radio, revista escolar, fusteria, manteniment del institut, cuina, hort i jardineria.

18 .- El resultat de tot això és un 53% d'alumnes que obtenen el graduat ESO abans d'anar-se del institut.