En aquesta unitat
  - es desenvolupen les competències comunicatives i discursives i es practiquen les destreses lingüístiques, utilitzant com a tema la descripció de persones de diverses nacionalitats, races i cultures.
- es reforça l’aprenentatge del vocabulari (significat, ús, pronunciació i grafia) relacionat amb la descripció de pobles i persones de diverses parts del món.
- es revisen i practiquen els següents punts gramaticals:
    El passat del verb to be
There was/There were
Comparatius de superioritat en adjectius
Superlatiu dels adjectius
May

  - es proposa la reflexió sobre la immigració i sobre les característiques i els valors positius que tenen els pobles en general i les persones en particular.
- es facilita la utilització dels recursos d’Internet perquè els alumnes trobin una informació concreta i puguin resoldre un enigma a partir de certes pistes.

 

 


La unitat presenta diverses activitats sobre la descripció de pobles i persones, les seves característiques, la seva història, etc.
Aquestes activitats es poden fer individualment o per parelles.
Com a la resta d’unitats, es pot utilitzar el material seguint la seqüència proposada: comprensió oral (Listen), expressió oral (Speak), comprensió escrita (Read) i expressió escrita (Write); o bé es poden seleccionar determinats exercicis i accedir-hi directament.
La secció d’avaluació es pot utilitzar abans d’iniciar la unitat, com a pre-avaluació, o al final, com a avaluació. És possible comparar les puntuacions obtingudes en les dues modalitats.
La secció del Diccionari il·lustrat pot servir de reforç o introducció del vocabulari que s’utilitzarà a la unitat.




 

 

Les activitats d’aquesta secció tenen com a objectiu desenvolupar la comprensió oral dels alumnes d’una manera progressiva.
Es comença amb uns senzills exercicis de presentació i reconeixement del vocabulari bàsic de la unitat, que associen imatge, so i grafia. Després, un vídeo ajuda a contextualitzar el llenguatge i en facilita la comprensió. Els exercicis sobre el vídeo, a més de servir per comprovar que s’ha entès el seu contingut, ajuden a centrar l’atenció de l’alumne en la informació específica.


Exercicis 1 i 2

Mitjançant aquests dos exercicis es presenta als alumnes el vocabulari bàsic de la unitat. Es tracta de dues pràctiques de reconeixement de vocabulari que associen imatge, so i grafia. El primer es un “memory game”, i el segon, un “joc del penjat” en el qual els alumnes han d’escriure els noms de les nacionalitats que escolten escollint les lletres apropiades. Els dos exercicis es presenten en forma de joc. Així, comencen la unitat aprenent d’una manera divertida i estimulant.
Poden fer aquests exercicis per parelles, a fi d'intentar completar-los el més ràpid possible.

Text exercici 1
   

British, French, Italian, Russian, Chinese, Japanese, Indian, Australian, Egyptian, Nigerian, Peruvian, Spanish, Mexican, American, Aborigines, Eskimos, Bedouins, Tibetans, German, Swiss, Polish, Portuguese, Dutch, Belgian, Norwegian, Swedish, South African, Finnish, Irish, Ethiopian, Greek, Turkish, Pygmies, Romanian, Austrian, Hungarian.

 

Text exercici 2

    English, French, Italian, Russian, Chinese, Japanese, Indian, Australian, Egyptian, Nigerian, Peruvian, Mexican, American.



Exercici 3

Es demana als alumnes que escoltin atentament unes descripcions per tal d’emparellar-les amb cadascun dels noms dels pobles que descriuen.

 
 


Nomadic Arab people who live in the desert. (BEDOUINS)
Small people who live in Africa. (PYGMIES)
People who live in the Arctic regions. (ESKIMOS)
People who live in Tibet. (TIBETANS)
The first people to live in Australia. (ABORIGINES)



Exercicis 4 i 5. Vídeo

Aquests dos exercicis de comprensió oral estan basats en un vídeo en el qual dos personatges parlen sobre les diferents maneres de saludar-se en diferents cultures.
A l’exercici 4, els alumnes han de contestar unes preguntes sobre el contingut del vídeo.
A l'exercici 5, han de tornar a veure el vídeo i després arrossegar uns botons d’àudio cap als espais corresponents, per tal de relacionar quatre cultures amb les seves maneres de saludar-se.

Si els alumnes treballen individualment, faran els exercicis després de veure el vídeo. Podran parar-lo i tornar enrere totes les vegades que vulguin fins que comprenguin el millor possible la conversa. Si treballen per parelles, després de fer els exercicis poden també memoritzar el diàleg i representar-lo.

 

 
Elizabeth: Hello, Tom.
Tom: Hello, Elizabeth.
Elizabeth: Hey, hey, Tom! What are you doing!
Tom: I’m kissing you three times.
Elizabeth: Why?
Tom: It’s the Belgian way of saying “hello”.
Elizabeth: Oh! I see.
Tom: Hey! Hey! Hey! Why are you rubbing my nose?
Elizabeth: You see, is the Eskimo way of greeting somebody.
Tom: Not bad! Do you know any other ways of saying hello?
Elizabeth: Yes, I think the Japanese people bow their heads.
Tom: Like this?
Elizabeth: No! That’s the Malaysian way of greeting somebody. Now to respond to your greeting I have to put my right hand on my heart.
Tom: Well, that’s fun!
Elizabeth: Yes!

 

 

L'objectiu final d'aquesta secció és que l’alumne aprengui a donar i demanar opinions sobre les professions o sobre allò que fan algunes persones.
En tots els exercicis d'aquesta secció és recomanable que els alumnes treballin per parelles per gravar els diàlegs. D'aquesta manera, les gravacions seran més "reals", els alumnes estaran més motivats i s'ho passaran millor.

Utilitzant uns models de diàleg, es va guiant l’alumne perquè es comuniqui oralment. Al començament només se li demana que recordi el vocabulari i observi les formes lingüístiques que li permetran expressar-se lliurement en anglès. Després se’l convida a repetir amb poques variacions i, en l'última activitat, se li demana que inventi diàlegs amb certa autonomia. Així, les primeres activitats serviran de warm-up i de preparació progressiva per realitzar amb èxit aquesta última activitat.

Quan els alumnes facin clic en cadascun dels exercicis d’aquesta secció s’obrirà una finestra amb dues opcions. N’hauran de triar una tenint en compte les especificacions tècniques dels seus ordinadors:


Versió per baixar
Per activar automàticament el programa de gravació del teu PC. Només és possible si el teu ordinador no està protegit i et permet baixar arxius d’Internet.

Versió en línia
Per activar manualment el teu programa de gravació preferit. Per a ordinadors o sistemes protegits que no permeten baixar arxius de la xarxa.


Exercici 6

En aquest exercici els alumnes han d’escoltar unes preguntes i identificar les respostes. Abans de fer l’exercici, escoltaran el diàleg sencer. Després els alumnes tenen la possibilitat de comprovar si han senyalat les respostes correctes i de tornar a intentar-ho tantes vegades com ho desitgin.

 
 
Peter: What do you think, Mary? Are reporters more popular than explorers?
Mary: No, I think explorers are more popular.
Peter: But don’t you think reporters are more important than explorers?
Mary: Perhaps, I don’t really know.
Peter: What about singers and football players? Do you think they’re more popular than scientists?
Mary: Yes, I think so. But I think the job of a scientist is more important.
Peter: I agree.

 

Exercici 7

Els alumnes han d’escoltar el diàleg una altra vegada i gravar-lo amb un company o companya. En aquest cas veuen el diàleg sencer a la pantalla i poden anar-lo llegint en veu alta per gravar-lo.

Exercici 8

Els alumnes han d’escollir una de les professions que apareixen a la pantalla i reproduir un diàleg semblant al de l’exercici anterior. Com a guia tenen un esquema de diàleg. L’exercici es pot fer individualment, però és preferible fer-lo per parelles.


Exercici 9


En aquest exercici els alumnes mantindran una conversa amb un company en la qual expressaran les seves opinions sobre les professions o les activitats que fan diferents persones, utilitzant frases i expressions que han practicat en els exercicis anteriors. També disposen d’un esquema de diàleg i d'exemples de vocabulari.


 


Les primeres activitats d’aquesta secció serveixen com a entrenament per a la comprensió de textos una mica més complicats i per a la utilització d'habilitats cognitives més complexes com la deducció, la inducció i l’avaluació.
Les activitats pretenen ajudar els alumnes a utilitzar els seus coneixements d’anglès per a comprendre textos. Convé animar-los a deduir el significat d’algunes paraules i expressions pel context o, fins i tot, a ignorar les que no són imprescindibles per a la comprensió global.


Exercici 10

Mitjançant un exercici de completar frases, es pretén consolidar una part del vocabulari propi del tema d’aquesta unitat, les professions. No és necessari comprendre absolutament totes les paraules per poder completar les frases, per això s’ha d’animar els alumnes a que s’arrisquin a fer hipòtesis sobre el significat de les paraules que no coneixen.

 
 

They save people when there is a fire. They also climb up trees to save cats. They wear a helmet. They are firefighters.

They work in a school. They use books. They help people to learn a lot of things. They are teachers.

They take care of people who need help. They help people with different kinds of problems like poverty, drugs and education. They are social workers.

They help you when you are ill. They usually work in hospitals. They are doctors.

They give information and help. They arrest thieves. They are police officers.


 

Exercicis 11 i 12

Els alumnes han d’intentar comprendre i recordar la informació del text per fer un exercici de veritable o fals, en un cas, i contestar unes preguntes, en l’altre. Si les activitats es fan per parelles, els alumnes poden discutir les possibles respostes abans de senyalar-les.
El text de l’exercici 11 parla de la gent famosa, mentre que el text de l’exercici següent se centra en la vida d’un personatge concret, Nelson Mandela.
Després de fer l'exercici 12, si els alumnes estan interessats en el tema dels drets humans es pot aprofitar per obrir un debat a classe.

  Exercici 11  
 


Famous people are well known to a lot of people. Some famous people are artists, musicians, writers, scientists, explorers, kings, soldiers and politicians. They are famous because they do something important and leave their mark on history. Some make the world a better place to live in. But not all famous people do good things. Some are bad people and do horrible things.
Nowadays, singers, film actors, actresses, top models and sport stars are usually more famous than scientists and political leaders. Thanks to certain TV programmes ordinary people can become famous without doing anything important.


 

  Exercici 12  
 


Nelson Mandela
The life of a freedom fighter
Born in South Africa on 25 July 1918, Nelson Mandela is a man from the Tembu Tribe who becomes one of the most important historic figures of our time.
In 1944 he joins the African National Congress and fights against the discrimination of black people in South Africa. Because of his political activities, the white government arrests him in 1962. He spends the next twenty-six years of his life in prison. While he is there, he becomes the most important black leader in the world because of his opposition to racism. He is set free in 1990, receives the Nobel Peace Prize in 1993, and is finally elected president of South Africa in 1994. He continues to work for world peace and human rights.


 



Exercici 13

L’activitat consisteix en interpretar dos breus textos de Martin Luther King i seleccionar les frases que millor els resumeixen. Els alumnes han de comprendre tant el significat específic de cada frase com el sentit global del text. Els textos són curts, però poden resultar una mica difícils pel vocabulari que utilitzen; per tant caldrà explicar als alumnes el significat de paraules com: darkness, hate, hater, murder, murderer, liar, truth.

Com a activitat d’ampliació es pot organitzar, abans o després de fer l’exercici, un petit debat sobre la figura de l’autor, i sobre pacifisme i violència.

   
 


"Darkness cannot drive out darkness; only light can do that. Hate cannot drive out hate; only love can do that. Hate multiplies hate, violence multiplies violence....."

Martin Luther King, Jr., "Strength To Love”, 1963

“Through violence you may murder a murderer, but you can't murder murder.
Through violence you may murder a liar, but you can't establish truth.
Through violence you may murder a hater, but you can't murder hate.”

Martin Luther King, Jr., "Where do we go from here?", 1967


 

 

 

 

Les activitats d’aquesta secció ajudaran els alumnes a escriure la descripció d’una persona a la qual admiren i a expressar les raons de la seva admiració.
En primer lloc, es treballen una sèrie d’adjectius que són molt útils per descriure el caràcter i la personalitat. Després, els alumnes han de completar unes frases sobre uns personatges i les qualitats que els fan admirables. I, finalment, han d’utilitzar els llengua que han practicat en els exercicis anteriors per escriure un article sobre una persona que admiren.


Exercici 14

El primer exercici d’aquesta secció consisteix en completar una taula d’adjectius que descriven el caràcter de les persones. Els alumnes han d’escriure les parelles d'adjectius oposats que apareixen a la llista. Aquesta activitat servirà perquè els alumnes recordin el vocabulari que necessitaran en els exercicis següents, per descriure el caràcter de les persones.


   
 
Positive characteristics
brave
generous
wonderful
intelligent
honest
hardworking
friendly
interesting
happy
peaceful
sociable
pleasant
Negative characteristics
cowardly
selfish
horrible
stupid
dishonest
lazy
unfriendly
boring
sad
violent
unsociable
unpleasant
 
   



Exercicis 15 i 16

Aquests exercicis són una preparació per a l'exercici següent. En el primer, es pretén que els alumnes triïn tres personatges i escriguin la seva opinió sobre ells completant les frases. Com a ajuda tenen un esquema i una llista d’adjectius. Després han de comparar les seves respostes amb les dels seus companys.
En el segon, l’activitat consisteix en completar quatre textos breus sobre personatges famosos, triant unes frases i copiant-les en els espais corresponents.

  Exercici 16  
 


1. The person I admire the most is JK Rowling. She is a famous English writer. She is the author of the Harry Potter books. I admire her because she is very creative and intelligent.

2. My heroine is Mother Teresa of Calcutta. She was a missionary in India. She helped the poor and the sick. I admire her because she was very generous and peaceful.

3. The person I admire the most is Gaudí. He was the architect of the Sagrada Familia in Barcelona. I admire him because he was very intelligent and hardworking.

4. The person I love the most is my mum. She loves me and my family. I love her because she is the best mother in the world.



 


Exercici 17

Aquesta última activitat permet desenvolupar la creativitat dels alumnes mitjançant la redacció d’un breu article sobre una persona que admiren. És important que els alumnes experimentin que poden utilitzar l’anglès per comunicar el que realment volen dir, encara que ho facin cometent alguns errors. Hi ha la possibilitat que enviïn la seva descripció al professor per correu-e o que la imprimeixin.

 

 

 


Descripció de l'activitat

Els alumnes navegaran per algunes pàgines d’Internet per tal de trobar la informació necessària per completar una taula amb les dades biogràfiques d’Antoni Gaudí.
Després podran confeccionar una fitxa amb les dades biogràfiques del personatge que ells triïn. Per fer-ho, se’ls donaran una sèrie d’adreces web on trobaran biografies i informació sobre personatges històrics i actuals.
En el botó Help trobaran una llista de personatges que poden triar si volen: Ghandi, Michael Jordan, Queen Elizabeth II, Mary Wollstonecraft Shelley, Salvador Dalí, Leon Tolstoy, William Shakespeare, Wolfgang Amadeus Mozart, Amelia Earhart.

Aquest projecte es pot fer individualment, però resultarà més interessant si es treballa per parelles o en grup.


Objectius


- Adquisició de pràctica en l’ús d’Internet.
- Desenvolupament d'habilitats lectores, especialment la tècnica de localització de la informació necessària ignorant la que no ho és.
- Coneixement de personatges importants arreu del món.



Temps


1 hora (15 minuts a la xarxa).


Llenguatge

Vocabulari referent a diversos països o llocs del món, així com el llenguatge que ens permet fer comparacions.


Llocs a Internet

Per a la fitxa de Gaudí:

    http://www.gaudiclub.com/ingles/i_vida/i_vida.html
http://www.cyberspain.com/passion/gaudi.htm
http://architecture.about.com/cs/antonigaudi/

http://www.gaudi2002.bcn.es/english/quien/index.htm

Per als altres personatges:

    http://www.hyperhistory.com/Online_n2
/History_n2/people.hrml

http://www.s9.com/biography/

http://www.cl.cam.ac.uk/users
/mn200/music/composers.html

http://www.distinguishedwomen.com
/alphabet/alphabet.html

http://www.biography.com/

Cercadors:

    http://www.yahooligans.com/
http://www.ajkids.com/
http://sunsite.berkeley.edu/KidsClick!/

http://encarta.msn.co.uk/
http://www.factmonster.com/


Desenvolupament


Convé treballar prèviament algunes paraules i expressions necessàries per realitzar l’activitat.
Per començar, els alumnes llegiran la fitxa sobre la vida d’Antoni Gaudí, fixant-se en les dades que hauran de completar. Aquesta primera lectura es pot fer conjunta, amb tota la classe porquè els alumnes puguin preguntar qualsevol dubte que tinguin. Pot ser interessant discutir les possibles respostes en grup abans de començar el treball de recerca de dades.
A continuació, per parelles o en grups, els alumnes entraran a les pàgines que se suggereixen. Es pot organitzar el treball de manera que cada parella o grup busqui una informació determinada i després posar-les totes en comú.
Cada parella o grup d’alumnes completarà la seva “timeline” i la imprimirà per poder-la ensenyar a la resta de companys, i així discutir les respostes entre tots abans de veure les respostes correctes.

Un cop acabada i corregida la fitxa de Gaudí, cada parella o grup d’alumnes escolliran un personatge històric o actual i prepararan la seva fitxa biogràfica, que després intercanviaran amb la resta de grups per fer una altra vegada la recerca de dades.


Seguiment


Una vegada completades totes les fitxes, els alumnes buscaran fotos dels personatges i confeccionaran un pòster de cadascun d’ells.


Punts clau

Convé animar els alumnes a buscar la informació que necessiten, encara que no coneguin totes les paraules. És important que aprenguin a reconèixer la informació que cerquen ignorant la que no és rellevant.


 
 

 

Els aspectes socioculturals són inherents a les llengües i, per això, l'aprenentatge d'una llengua requereix un coneixement de les cultures en les quals es parla. En les activitats de les diferents seccions d'aquesta unitat es treballen els temes culturals, i es fa d'una manera íntimament relacionada amb els exercicis que treballen cadascuna de les habilitats lingüístiques.

L'objectiu d'aquesta activitat, en la qual es tracten específicament els trets culturals, és que els alumnes prenguin consciència de les diferències i similituds culturals. Mitjançant un text sobre el tema de la immigració a Estats Units, es pretén que els alumnes reflexionin sobre diferents aspectes del fenomen de la immigració i sobre la importància d’afavorir valors com la tolerància, l’acceptació d’altres cultures i l’adaptació a noves formes de vida.

Hi ha la possibilitat d'obrir un debat sobre el tema a classe, ja sigui com a warm-up abans de començar l'activitat, o com a activitat de seguiment.

 

 
 

 

La secció de gramàtica ofereix unes breus explicacions, il·lustrades amb exemples, i uns senzills exercicis.
Aquest material permet revisar determinats punts gramaticals que apareixen utilitzats en les diverses seccions de la unitat, i que el professor estimi convenient reforçar.
En aquesta unitat es tracten els següents punts gramaticals:

  El passat del verb to be
There was/There were
Comparatius de superioritat en adjectius
Superlatiu dels adjectius
May

El professor decidirà quins d'aquests punts precisen atenció i quins alumnes han de treballar aquesta secció.
Els alumnes poden treballar individualment llegint les explicacions gramaticals i fent els exercicis, o bé només fent els exercicis. Les explicacions són en català perquè l'alumne pugui treballar-hi de manera autònoma, i, per la mateixa raó, es dóna la traducció dels exemples. La correcció immediata i la possibilitat de comparar les seves respostes amb les respostes correctes consolida l'aprenentatge.

En aquesta secció, el treball per parelles és també possible per a aquells alumnes que aprenen millor treballant cooperativament.




 
 

 

El test es pot utilitzar abans de començar a treballar la unitat com a "test de diagnòstic" o com a "test d'avaluació" en acabar la unitat.
En el test s'avalua la comprensió oral, la comprensió escrita, així com alguns aspectes lèxics i gramaticals. Per avaluar l'expressió oral es pot utilitzar, a criteri del professor, alguna de les activitats de la secció SPEAK, mantenint el caràcter obert i comunicatiu que l'habilitat requereix.
El test no dóna a l'alumne les respostes correctes, per tal de motivar-lo a que el faci més d'una vegada i a consultar els seus dubtes en les diferents seccions de la unitat.
A continuació, es poden consultar les solucions per facilitar la tasca de correcció del professor.




Solucions del Test

Exercici 1

1. b
2. c
3. b
4. a
5. c
6. b


Exercici 2


1. c
2. b
3. a
4. c
5. a

 
 
Peter: What do you think, Mary? Are reporters more popular than explorers?
Mary: No, I think explorers are more popular.
Peter: But don’t you think reporters are more important than explorers?
Mary: Perhaps, I don’t really know.
Peter: What about singers and football players? Do you think they’re more popular than scientists?
Mary: Yes, I think so. But I think the job of a scientist is more important.
Peter: I agree.

Exercici 3

1. There were twenty students in the classroom.
2. There was a party at school.
3. We were not born in England.
4. Mary was not naughty when she was a child.
5. Were you at her birthday party?


Exercici 4

1. The person I love the most is my dad.
2. He loves me and our family.
3. He is very creative and intelligent.
4. He likes listening to music and playing football.
5. I admire him because he is always ready to listen to me.
6. I love him because he is the best father in the world.


Exercici 5

Born in South Africa on 25 July 1918, Nelson Mandela is a man from the Tembu Tribe who becomes one of the most important historic figures of our time. In 1944 he joins the African National Congress and fights against the discrimination of black people in South Africa. He spends twenty-six years of his life in prison. While he is there, he becomes the most important black leader in the world because of his opposition to racism. He is set free in 1990, and receives the Nobel Peace Prize in 1993.

 

 
 

 


En aquesta secció s'inclouen les paraules que s'utilitzen en la unitat, amb la seva traducció al català. Es tracta d'una eina útil que permet solucionar ràpidament els problemes de comprensió de vocabulari. És convenient que els alumnes consultin el glossari per comprovar que les seves deduccions sobre el significat de certes paraules són correctes. No és un diccionari, ja que no ofereix una definició completa de cada paraula, sinó que es limita a recollir l'accepció amb la qual s'utilitza a la unitat.

 

 
 

 

Aquesta secció és una col·lecció d'imatges que ajuda a entendre el significat de les paraules pròpies del tema que tracta la unitat. Les imatges són especialment útils a l'inici de la unitat, en el moment de presentar el vocabulari. El Diccionari permet complementar, mitjançant la imatge, el significat d'algunes paraules del glossari i pot també utilitzar-se per recordar el vocabulari una vegada finalitzada la unitat.