|
|
|
|
|
|
|
 |
 |
 |
 |

Les
activitats d’aquesta secció tenen com a objectiu desenvolupar
la comprensió oral dels alumnes d’una manera progressiva.
Es comença amb uns senzills exercicis de presentació
i reconeixement del vocabulari bàsic de la unitat, que associen
imatge, so i grafia. Després, un vídeo ajuda a contextualitzar
el llenguatge i en facilita la comprensió. Els exercicis
sobre el vídeo, a més de servir per comprovar que
s’ha entès el seu contingut, ajuden a centrar
l’atenció de l’alumne en la informació
específica.
Exercicis 1 i 2
Mitjançant
aquests dos exercicis es presenta als alumnes el vocabulari bàsic
de la unitat. Es tracta de dues pràctiques de reconeixement de vocabulari
que associen imatge, so i grafia. El primer es un “memory
game”, i el segon, un “joc del penjat” en el qual
els alumnes han d’escriure els noms de les nacionalitats que
escolten escollint les lletres apropiades. Els dos exercicis es
presenten en forma de joc. Així, comencen la unitat aprenent
d’una manera divertida i estimulant.
Poden fer aquests exercicis per parelles, a fi d'intentar completar-los
el més ràpid possible.
|
Text
exercici 1 |
|
|
British,
French, Italian, Russian, Chinese, Japanese, Indian, Australian,
Egyptian, Nigerian, Peruvian, Spanish, Mexican, American,
Aborigines, Eskimos, Bedouins, Tibetans, German, Swiss, Polish,
Portuguese, Dutch, Belgian, Norwegian, Swedish, South African,
Finnish, Irish, Ethiopian, Greek, Turkish, Pygmies, Romanian,
Austrian, Hungarian.
|
|
Text
exercici 2
|
|
|
English, French, Italian, Russian, Chinese, Japanese, Indian,
Australian, Egyptian, Nigerian, Peruvian, Mexican, American. |
Exercici 3
Es demana als alumnes que escoltin atentament unes descripcions
per tal d’emparellar-les amb cadascun dels noms dels pobles
que descriuen.
|

|
|
Nomadic Arab people who live in the desert. (BEDOUINS)
Small people who live in Africa. (PYGMIES)
People who live in the Arctic regions. (ESKIMOS)
People who live in Tibet. (TIBETANS)
The first people to live in Australia. (ABORIGINES)
|
|
Exercicis
4 i 5. Vídeo Aquests
dos exercicis de comprensió oral estan basats en un vídeo
en el qual dos personatges parlen sobre les diferents maneres de saludar-se
en diferents cultures.
A l’exercici 4, els alumnes han de contestar unes preguntes
sobre el contingut del vídeo.
A l'exercici 5, han de tornar a veure el vídeo i després
arrossegar uns botons d’àudio cap als espais corresponents,
per tal de relacionar quatre cultures amb les seves maneres de saludar-se.
Si els alumnes treballen individualment, faran els exercicis després
de veure el vídeo. Podran parar-lo i tornar
enrere totes les vegades que vulguin fins que comprenguin el
millor possible la conversa. Si treballen per parelles, després
de fer els exercicis poden també memoritzar el diàleg
i representar-lo.
|
|
|
Elizabeth: |
Hello,
Tom. |
Tom: |
Hello,
Elizabeth. |
Elizabeth: |
Hey,
hey, Tom! What are you doing! |
Tom: |
I’m kissing you three times. |
Elizabeth: |
Why? |
Tom: |
It’s the Belgian way of saying “hello”. |
Elizabeth: |
Oh!
I see. |
Tom: |
Hey!
Hey! Hey! Why are you rubbing my nose? |
Elizabeth: |
You
see, is the Eskimo way of greeting somebody. |
Tom: |
Not
bad! Do you know any other ways of saying hello?
|
Elizabeth: |
Yes,
I think the Japanese people bow their heads. |
Tom: |
Like
this? |
Elizabeth: |
No!
That’s the Malaysian way of greeting somebody.
Now to respond to your greeting I have to put my
right hand on my heart. |
Tom: |
Well,
that’s fun! |
Elizabeth: |
Yes!
|
|
|
|
|
 |
 |

|
|
|
 |
 |
 |
 |

L'objectiu
final d'aquesta secció és que l’alumne aprengui
a donar i demanar opinions sobre les professions o sobre allò
que fan algunes persones.
En tots els exercicis d'aquesta secció és recomanable
que els alumnes treballin per parelles per gravar els diàlegs.
D'aquesta manera, les gravacions seran més "reals",
els alumnes estaran més motivats i s'ho passaran millor.
Utilitzant uns models de diàleg, es va guiant l’alumne
perquè es comuniqui oralment. Al començament només
se li demana que recordi el vocabulari i observi les formes lingüístiques
que li permetran expressar-se lliurement en anglès. Després
se’l convida a repetir amb poques variacions i, en l'última
activitat, se li demana que inventi diàlegs amb certa autonomia.
Així, les primeres activitats serviran de warm-up
i de preparació progressiva per realitzar amb èxit
aquesta última activitat.
Quan
els alumnes facin clic en cadascun dels exercicis d’aquesta
secció s’obrirà una finestra amb dues opcions.
N’hauran de triar una tenint en compte les especificacions
tècniques dels seus ordinadors:
Versió
per baixar
Per activar automàticament el programa de gravació
del teu PC. Només és possible si el teu ordinador no està
protegit i et permet baixar arxius d’Internet.
Versió
en línia
Per activar manualment el teu programa de gravació preferit.
Per a ordinadors o sistemes protegits que no permeten baixar arxius
de la xarxa.
Exercici 6
En aquest exercici els alumnes han d’escoltar unes preguntes
i identificar les respostes. Abans de fer l’exercici, escoltaran
el diàleg sencer. Després els alumnes tenen la possibilitat
de comprovar si han senyalat les respostes correctes i de tornar
a intentar-ho tantes vegades com ho desitgin.
|

|
|
Peter: |
What
do you think, Mary? Are reporters more popular than
explorers? |
Mary: |
No,
I think explorers are more popular. |
Peter: |
But
don’t you think reporters are more important
than explorers? |
Mary: |
Perhaps,
I don’t really know. |
Peter: |
What
about singers and football players? Do you think
they’re more popular than scientists? |
Mary: |
Yes, I think so. But I think the job of a scientist
is more important. |
Peter: |
I
agree. |
|
|
Exercici
7
Els
alumnes han d’escoltar el diàleg una altra vegada i
gravar-lo amb un company o companya. En aquest cas veuen el diàleg
sencer a la pantalla i poden anar-lo llegint en veu alta per gravar-lo.
Exercici
8
Els alumnes han d’escollir una de les professions que apareixen
a la pantalla i reproduir un diàleg semblant al de l’exercici
anterior. Com a guia tenen un esquema de diàleg. L’exercici
es pot fer individualment, però és preferible fer-lo
per parelles.
Exercici 9
En aquest exercici els alumnes mantindran una conversa amb un company
en la qual expressaran les seves opinions sobre les professions
o les activitats que fan diferents persones, utilitzant frases
i expressions que han practicat en els exercicis anteriors. També
disposen d’un esquema de diàleg i d'exemples de vocabulari.
|
|
 |
 |

|
|
|
 |
 |
 |
 |

Les
primeres activitats d’aquesta secció serveixen com
a entrenament per a la comprensió de textos una mica més
complicats i per a la utilització d'habilitats cognitives
més complexes com la deducció, la inducció
i l’avaluació.
Les activitats pretenen ajudar els alumnes a utilitzar els seus
coneixements d’anglès per a comprendre textos. Convé
animar-los a deduir el significat d’algunes paraules i expressions
pel context o, fins i tot, a ignorar les que no són imprescindibles
per a la comprensió global.
Exercici
10
Mitjançant
un exercici de completar frases, es pretén consolidar una
part del vocabulari propi del tema d’aquesta unitat, les professions.
No és necessari comprendre absolutament totes les paraules
per poder completar les frases, per això s’ha d’animar
els alumnes a que s’arrisquin a fer hipòtesis sobre
el significat de les paraules que no coneixen.
|
|
|
They
save people when there is a fire. They also climb up trees
to save cats. They wear a helmet. They are firefighters.
They work in a school. They use books. They help people
to learn a lot of things. They are teachers.
They take care of people who need help. They help people
with different kinds of problems like poverty, drugs and
education. They are social workers.
They help you when you are ill. They usually work in hospitals.
They are doctors.
They give information and help. They arrest thieves. They
are police officers.
|
|
Exercicis
11 i 12
Els
alumnes han d’intentar comprendre i recordar la informació
del text per fer un exercici de veritable o fals, en un cas, i contestar
unes preguntes, en l’altre. Si les activitats es fan per parelles,
els alumnes poden discutir les possibles respostes abans de senyalar-les.
El text de l’exercici 11 parla de la gent famosa, mentre que
el text de l’exercici següent se centra en la vida d’un
personatge concret, Nelson Mandela.
Després de fer l'exercici 12, si els alumnes estan interessats
en el tema dels drets humans es pot aprofitar per obrir un debat
a classe.
|
Exercici
11 |
|
|
Famous people are well known to a lot of people. Some
famous people are artists, musicians, writers, scientists,
explorers, kings, soldiers and politicians. They are
famous because they do something important and leave
their mark on history. Some make the world a better
place to live in. But not all famous people do good
things. Some are bad people and do horrible things.
Nowadays, singers, film actors, actresses, top models
and sport stars are usually more famous than scientists
and political leaders. Thanks to certain TV programmes
ordinary people can become famous without doing anything
important.
|
|
|
|
Exercici
12 |
|
|
Nelson Mandela
The life of a freedom fighter
Born in South Africa on 25 July 1918, Nelson Mandela
is a man from the Tembu Tribe who becomes one of the
most important historic figures of our time.
In 1944 he joins the African National Congress and fights
against the discrimination of black people in South
Africa. Because of his political activities, the white
government arrests him in 1962. He spends the next twenty-six
years of his life in prison. While he is there, he becomes
the most important black leader in the world because
of his opposition to racism. He is set free in 1990,
receives the Nobel Peace Prize in 1993, and is finally
elected president of South Africa in 1994. He continues
to work for world peace and human rights.
|
|
|
Exercici 13
L’activitat
consisteix en interpretar dos breus textos de Martin Luther King
i seleccionar les frases que millor els resumeixen. Els alumnes
han de comprendre tant el significat específic de cada frase
com el sentit global del text. Els textos són curts, però
poden resultar una mica difícils pel vocabulari que utilitzen;
per tant caldrà explicar als alumnes el significat de paraules
com: darkness, hate, hater, murder, murderer, liar, truth.
Com a activitat d’ampliació es pot organitzar, abans
o després de fer l’exercici, un petit debat sobre la
figura de l’autor, i sobre pacifisme i violència.
|
|
|
|
"Darkness cannot drive out darkness; only light
can do that. Hate cannot drive out hate; only love can
do that. Hate multiplies hate, violence multiplies violence....."
Martin Luther King, Jr., "Strength To Love”,
1963
“Through
violence you may murder a murderer, but you can't murder
murder.
Through violence you may murder a liar, but you can't
establish truth.
Through violence you may murder a hater, but you can't
murder hate.”
Martin Luther King, Jr., "Where do we go from
here?", 1967
|
|
|
|
|
 |
 |

|
|
|
 |
 |
 |
 |

Les
activitats d’aquesta secció ajudaran els alumnes a
escriure la descripció d’una persona a la qual admiren
i a expressar les raons de la seva admiració.
En primer lloc, es treballen una sèrie d’adjectius
que són molt útils per descriure el caràcter
i la personalitat. Després, els alumnes han de completar
unes frases sobre uns personatges i les qualitats que els fan admirables.
I, finalment, han d’utilitzar els llengua que han practicat
en els exercicis anteriors per escriure un article sobre una persona
que admiren.
Exercici 14
El
primer exercici d’aquesta secció consisteix en completar
una taula d’adjectius que descriven el caràcter de
les persones. Els alumnes han d’escriure les parelles d'adjectius oposats que apareixen a la llista. Aquesta activitat servirà
perquè els alumnes recordin el vocabulari que necessitaran
en els exercicis següents, per descriure el caràcter
de les persones.
|
|
|
|
Positive
characteristics |
brave
generous
wonderful
intelligent
honest
hardworking
friendly
interesting
happy
peaceful
sociable
pleasant |
|
Negative
characteristics |
cowardly
selfish
horrible
stupid
dishonest
lazy
unfriendly
boring
sad
violent
unsociable
unpleasant
|
|
|
|
|
|
Exercicis 15 i 16
Aquests
exercicis són una preparació per a l'exercici següent.
En el primer, es pretén que els alumnes triïn tres personatges
i escriguin la seva opinió sobre ells completant les frases.
Com a ajuda tenen un esquema i una llista d’adjectius. Després
han de comparar les seves respostes amb les dels seus companys.
En el segon, l’activitat consisteix en completar quatre
textos breus sobre personatges famosos, triant unes frases i copiant-les
en els espais corresponents.
|
Exercici
16 |
|
|
1. The person I admire the most is JK Rowling. She is
a famous English writer. She is the author of the Harry
Potter books. I admire her because she is very creative
and intelligent.
2. My heroine is Mother Teresa of Calcutta. She was
a missionary in India. She helped the poor and the sick.
I admire her because she was very generous and peaceful.
3. The person I admire the most is Gaudí. He
was the architect of the Sagrada Familia in Barcelona.
I admire him because he was very intelligent and hardworking.
4. The person I love the most is my mum. She loves me
and my family. I love her because she is the best mother
in the world.
|
|
|
Exercici
17
Aquesta última activitat permet desenvolupar la creativitat
dels alumnes mitjançant la redacció d’un breu
article sobre una persona que admiren. És important que els
alumnes experimentin que poden utilitzar l’anglès per
comunicar el que realment volen dir, encara que ho facin cometent
alguns errors. Hi ha la possibilitat que enviïn la seva descripció
al professor per correu-e o que la imprimeixin.
|
|
 |
 |

|
|
|
 |
 |
 |
 |

Descripció de l'activitat
Els
alumnes navegaran per algunes pàgines d’Internet per
tal de trobar la informació necessària per completar
una taula amb les dades biogràfiques d’Antoni
Gaudí.
Després
podran confeccionar una fitxa amb les dades biogràfiques
del personatge que ells triïn. Per fer-ho, se’ls
donaran una sèrie d’adreces web on trobaran biografies
i informació sobre personatges històrics i actuals.
En el botó Help trobaran una llista de personatges
que poden triar si volen: Ghandi, Michael Jordan, Queen Elizabeth
II, Mary Wollstonecraft Shelley, Salvador Dalí, Leon Tolstoy,
William Shakespeare, Wolfgang Amadeus Mozart, Amelia Earhart.
Aquest projecte es pot fer individualment, però resultarà
més interessant si es treballa per parelles o en grup.
Objectius
- Adquisició de pràctica en l’ús d’Internet.
- Desenvolupament d'habilitats lectores, especialment la tècnica
de localització de la informació necessària
ignorant la que no ho és.
- Coneixement de personatges importants arreu del món.
Temps
1 hora (15 minuts a la xarxa).
Llenguatge
Vocabulari referent a diversos països o llocs del món,
així com el llenguatge que ens permet fer comparacions.
Llocs a Internet
Per
a la fitxa de Gaudí:
Per
als altres personatges:
Cercadors:
Desenvolupament
Convé
treballar prèviament algunes paraules i expressions necessàries
per realitzar l’activitat.
Per començar, els alumnes llegiran la fitxa sobre la vida
d’Antoni Gaudí, fixant-se en les dades que hauran de
completar. Aquesta primera lectura es pot fer conjunta, amb tota
la classe porquè els alumnes puguin preguntar qualsevol dubte
que tinguin. Pot ser interessant discutir les possibles respostes
en grup abans de començar el treball de recerca de dades.
A continuació, per parelles o en grups, els alumnes entraran
a les pàgines que se suggereixen. Es pot organitzar el treball
de manera que cada parella o grup busqui una informació determinada
i després posar-les totes en comú.
Cada parella o grup d’alumnes completarà la seva “timeline”
i la imprimirà per poder-la ensenyar a la resta de companys,
i així discutir les respostes entre tots abans de veure les respostes
correctes.
Un cop acabada i corregida la fitxa de Gaudí, cada parella
o grup d’alumnes escolliran un personatge històric
o actual i prepararan la seva fitxa biogràfica, que després
intercanviaran amb la resta de grups per fer una altra vegada
la recerca de dades.
Seguiment
Una vegada completades totes les fitxes, els alumnes buscaran fotos
dels personatges i confeccionaran un pòster de cadascun d’ells.
Punts
clau
Convé animar els alumnes a buscar la informació que
necessiten, encara que no coneguin totes les paraules. És
important que aprenguin a reconèixer la informació
que cerquen ignorant la que no és rellevant.
|
|
 |
|

|
|
|
 |
 |
 |
 |

Els
aspectes socioculturals són inherents a les llengües
i, per això, l'aprenentatge d'una llengua requereix un coneixement
de les cultures en les quals es parla. En les activitats de les
diferents seccions d'aquesta unitat es treballen els temes culturals,
i es fa d'una manera íntimament relacionada amb els exercicis
que treballen cadascuna de les habilitats lingüístiques.
L'objectiu d'aquesta activitat, en la qual es tracten específicament
els trets culturals, és que els alumnes prenguin consciència
de les diferències i similituds culturals. Mitjançant
un text sobre el tema de la immigració a Estats Units, es
pretén que els alumnes reflexionin sobre diferents aspectes
del fenomen de la immigració i sobre la importància
d’afavorir valors com la tolerància, l’acceptació
d’altres cultures i l’adaptació a noves formes
de vida.
Hi ha la possibilitat d'obrir un debat sobre el tema a classe, ja
sigui com a warm-up abans de començar l'activitat,
o com a activitat de seguiment.
|
|
 |
|

|
|
|
 |
 |
 |
 |

La
secció de gramàtica ofereix unes breus explicacions,
il·lustrades amb exemples, i uns senzills exercicis.
Aquest material permet revisar determinats punts gramaticals que
apareixen utilitzats en les diverses seccions de la unitat, i que
el professor estimi convenient reforçar.
En aquesta unitat es tracten els següents punts gramaticals:
|
El
passat del verb to be
There was/There were
Comparatius de superioritat en adjectius
Superlatiu dels adjectius
May
|
El
professor decidirà quins d'aquests punts precisen atenció
i quins alumnes han de treballar aquesta secció.
Els alumnes poden treballar individualment llegint les explicacions
gramaticals i fent els exercicis, o bé només fent
els exercicis. Les explicacions són en català perquè
l'alumne pugui treballar-hi de manera autònoma, i, per la
mateixa raó, es dóna la traducció dels exemples.
La correcció immediata i la possibilitat de comparar les
seves respostes amb les respostes correctes consolida l'aprenentatge.
En
aquesta secció, el treball per parelles és també
possible per a aquells alumnes que aprenen millor treballant cooperativament.
|
|
 |
|

|
|
|
 |
 |
 |
 |

El
test es pot utilitzar abans de començar a treballar la unitat
com a "test de diagnòstic" o com a "test d'avaluació"
en acabar la unitat.
En el test s'avalua la comprensió oral, la comprensió
escrita, així com alguns aspectes lèxics i gramaticals.
Per avaluar l'expressió oral es pot utilitzar, a criteri
del professor, alguna de les activitats de la secció SPEAK,
mantenint el caràcter obert i comunicatiu que l'habilitat
requereix.
El test no dóna a l'alumne les respostes correctes, per tal
de motivar-lo a que el faci més d'una vegada i a consultar
els seus dubtes en les diferents seccions de la unitat.
A continuació, es poden consultar les solucions per facilitar
la tasca de correcció del professor.
Solucions del Test
Exercici 1
1. b
2. c
3. b
4. a
5. c
6. b
Exercici 2
1.
c
2. b
3. a
4. c
5. a
|

|
|
Peter: |
What
do you think, Mary? Are reporters more popular than
explorers? |
Mary: |
No,
I think explorers are more popular. |
Peter: |
But
don’t you think reporters are more important
than explorers? |
Mary: |
Perhaps,
I don’t really know. |
Peter: |
What
about singers and football players? Do you think
they’re more popular than scientists? |
Mary: |
Yes, I think so. But I think the job of a scientist
is more important. |
Peter: |
I
agree. |
|
|
Exercici
3
1. There were twenty students in the classroom.
2. There was a party at school.
3. We were not born in England.
4. Mary was not naughty when she was a child.
5. Were you at her birthday party?
Exercici 4
1. The person I love the most is my dad.
2. He loves me and our family.
3. He is very creative and intelligent.
4. He likes listening to music and playing football.
5. I admire him because he is always ready to listen to me.
6. I love him because he is the best father in the world.
Exercici
5
Born in South Africa on 25 July 1918, Nelson Mandela
is a man from the Tembu Tribe who becomes one of the most important
historic figures of our time. In 1944 he joins
the African National Congress and fights against the discrimination
of black people in South Africa. He spends twenty-six years
of his life in prison. While he is there, he becomes the
most important black leader in the world because of his
opposition to racism. He is set free in 1990, and
receives the Nobel Peace Prize in 1993.
|
|
 |
|

|
|
|
 |
 |
 |
 |

En aquesta secció s'inclouen les paraules que s'utilitzen
en la unitat, amb la seva traducció al català. Es tracta
d'una eina útil que permet solucionar ràpidament els
problemes de comprensió de vocabulari. És convenient
que els alumnes consultin el glossari per comprovar que les seves
deduccions sobre el significat de certes paraules són correctes.
No és un diccionari, ja que no ofereix una definició
completa de cada paraula, sinó que es limita a recollir l'accepció
amb la qual s'utilitza a la unitat.
|
|
 |
|

|
|
|
 |
 |
 |
 |

Aquesta
secció és una col·lecció d'imatges que
ajuda a entendre el significat de les paraules pròpies del
tema que tracta la unitat. Les imatges són especialment útils
a l'inici de la unitat, en el moment de presentar el vocabulari.
El Diccionari permet complementar, mitjançant la imatge,
el significat d'algunes paraules del glossari i pot també
utilitzar-se per recordar el vocabulari una vegada finalitzada la
unitat.
|
|
 |
|

|
|
|