Proposta de treball de recerca en llengües estrangeres

Bibliografia

Altès, Núria. “Dossier sobre la presentació d’un Treball de Recerca”. Barcelona. Departament d’Ensenyament. 1999.

Clariana, Mercè. L’estudiant de secundària: què en sabem?. Barcelona: Barcanova. 1994.

L’adolescència, la personalitat, les habilitats i l’estil cognitiu, l’enfocament de l’aprenentatge i les seves estratègies, i la motivació per l’estudi són les característiques dels estudiants de secundària que es tracten en aquesta obra.
Domingo, Jesús. Trabajar la publicidad en la escuela, alternativas ante un reto actual. Madrid. Revista Cultura y Educación (11/12, pàgs. 169-182). 1998.
Proposta de treball per a introduir l’estudi de la influència de la publicitat en la nostra societat en el currículum dels alumnes. És interessant per als professors que vulguin treballar el tema com a crèdit de síntesi o de manera interdisciplinar.
Ferrés, Joan. La publicidad, modelo para la enseñanza. Madrid. Akal Ediciones S.A. 1994.
Estudia la publicitat com a mostra de discurs televisiu. Explica la divergència que hi ha entre aquest discurs i el de l’escola, la necessitat de corregir aquesta dicotomia i fer compatibles la galàxia Gutemberg i les noves tecnologies de la informació.
Joannis, H. Le processus de création publicitaire. Paris. Ed. Bordas-Dunod. 1990.
Ofereix una visió sintètica i global dels problemes de la creació publicitària, resultat de l’experiència de l’autor com a creatiu publicitari, com a conseller de marketing i com a professor. És interessant per l’anàlisi que fa d’alguns anuncis de revistes que pot servir de guia als alumnes quan facin el seu treball. Està traduït al castellà per Ediciones Deusto S.A. i conserva tots els anuncis originals en francès.
Lomas, Carlos. Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras, Vol. I i II. Barcelona. Editorial Paidos. 1999.
Molt interessant pel complet estudi que fa sobre com ensenyar llengua i literatura. Combina l’estudi teòric sobre els usos comunicatius de les persones i l’educació lingüística, per indicar la necessitat de canviar de manera d’ensenyar la llengua i la literatura. Pel tema de la nostra recerca, és especialment interessant el capítol 3.9 “Lengua y medios de comunicación de masas”.
Markus, H. Self-knowledge: An expanded view, dins Journal of Personality, núm. 51, pp. 543-565. 1983.

Muntanyà, Teresa/ Rodiguez, Àngels. Publicité en France (crèdit de Batxillerat). Barcelona. Departament d’Ensenyament. 1992.

Interessant per l’anàlisi que fa d’alguns anuncis francesos.
Maquinay, Aurora. Parlem d’anuncis. Barcelona. Departament d’Ensenyament. PMAV. 1992.
Interessant per l’estudi que fa de la publicitat en els diferents mitjans de comunicació, per la informació que ofereix, completa i molt entenedora, per la seva claredat d’exposició i per les pautes detalles que dóna per treballar el tema, és l’estudi que està més a l’abast dels alumnes de l’ESO.
Martínez, Quilo. Aprenguem a llegir publicitat. Vic Eurmo Editorial. 1996.
Aquest llibre, lluny de tecnicismes i amb un llenguatge senzill, fa una anàlisi crítica del fenomen publicitari, des dels recursos visuals i lingüístics, tan imprescindibles per al publicista, fins a les influències socials, medi ambientals i humanes de la publicitat sobre l’individu. Alhora, vol ser una ajuda per aprendre a llegir els anuncis amb objectivitat i per defensar-se dels possibles enganys publicitaris.
Pérez Tornero, J.M. La semiótica de la publicidad. Barcelona. Editorial Mitre. 1982.
És una anàlisi detallada de les diferents teories que han estudiat el fenomen de la publicitat i dels autors que les han plantejades (Barthes, Eco, Peninou, Durand, etc.).
Roda Salinas, F.J. Informació y comunicación. Los medios y su aplicación didáctica. Barcelona. Editorial Gustavo Gili, S.A. 1998.
Interessant per l’anàlisi que fa dels mitjans de comunicació de masses, per les idees que dona per treballar el tema a classe i pel glossari.
Saborit, José. La imagen publicitaria en televisión. Madrid. Ediciones Cátedra. 1998.
Interessant per l’estudi de tot l’entrellat que comporta la publicitat a la televisió i per l’anàlisi especial dels anuncis de cigarretes, dentifricis, colònies, cotxes i detergents que podrien servir de guia als alumnes que analitzessin un d’aquests productes com a base de la seva recerca.
Sanchez, José Ramón. Breve historia de la publicidad. Madrid. Editorial Ciencia 3, S.A. 1989.
L’autor ens fa descobrir els diferents mètodes de persuasió publicitària que han utilitzat els homes al llarg dels temps.
Meriwether, Nell W. 12 Easy Steps to Successful Research Papers. Lincolnwood, Illinois: NTC Publishing Group, 1997.
Guia molt clara per a alumnes que escriuen el primer treball de recerca.
Writing Your A+ Research Paper. Piscataway, NJ: Research & Education Association. 1998.
Guia molt útil per escriure un treball de recerca.
Booth, Wayne C., Colomb, Gregory G, and Williams, Joseph M. The Craft of Research. Chicago: The University of Chicago Press. 1995.
Guia pràctica que introdueix en el art de la recerca, ajuda a planificar-la i a dur-la a terme, en qualsevol camp i a qualsevol nivell.