|
|
Bibliografia
Altès,
Núria. “Dossier sobre la presentació d’un Treball de Recerca”.
Barcelona. Departament d’Ensenyament. 1999.
Clariana,
Mercè. L’estudiant de secundària: què en sabem?.
Barcelona: Barcanova. 1994.
L’adolescència,
la personalitat, les habilitats i l’estil cognitiu, l’enfocament de l’aprenentatge
i les seves estratègies, i la motivació per l’estudi són
les característiques dels estudiants de secundària que es
tracten en aquesta obra.
Domingo,
Jesús. Trabajar la publicidad en la escuela, alternativas ante
un reto actual. Madrid. Revista Cultura y Educación (11/12,
pàgs. 169-182). 1998.
Proposta
de treball per a introduir l’estudi de la influència de la publicitat
en la nostra societat en el currículum dels alumnes. És interessant
per als professors que vulguin treballar el tema com a crèdit de
síntesi o de manera interdisciplinar.
Ferrés,
Joan. La publicidad, modelo para la enseñanza. Madrid. Akal
Ediciones S.A. 1994.
Estudia
la publicitat com a mostra de discurs televisiu. Explica la divergència
que hi ha entre aquest discurs i el de l’escola, la necessitat de corregir
aquesta dicotomia i fer compatibles la galàxia Gutemberg i les noves
tecnologies de la informació.
Joannis,
H. Le processus de création publicitaire. Paris. Ed. Bordas-Dunod.
1990.
Ofereix
una visió sintètica i global dels problemes de la creació
publicitària, resultat de l’experiència de l’autor com a
creatiu publicitari, com a conseller de marketing i com a professor. És
interessant per l’anàlisi que fa d’alguns anuncis de revistes que
pot servir de guia als alumnes quan facin el seu treball. Està traduït
al castellà per Ediciones Deusto S.A. i conserva tots els anuncis
originals en francès.
Lomas,
Carlos. Cómo enseñar a hacer cosas con las palabras,
Vol. I i II. Barcelona. Editorial Paidos. 1999.
Molt
interessant pel complet estudi que fa sobre com ensenyar llengua i literatura.
Combina l’estudi teòric sobre els usos comunicatius de les persones
i l’educació lingüística, per indicar la necessitat
de canviar de manera d’ensenyar la llengua i la literatura. Pel tema de
la nostra recerca, és especialment interessant el capítol
3.9 “Lengua y medios de comunicación de masas”.
Markus,
H. Self-knowledge: An expanded view, dins Journal of Personality,
núm. 51, pp. 543-565. 1983.
Muntanyà,
Teresa/ Rodiguez, Àngels. Publicité en France (crèdit
de Batxillerat). Barcelona. Departament d’Ensenyament. 1992.
Interessant
per l’anàlisi que fa d’alguns anuncis francesos.
Maquinay,
Aurora. Parlem d’anuncis. Barcelona. Departament d’Ensenyament.
PMAV. 1992.
Interessant
per l’estudi que fa de la publicitat en els diferents mitjans de comunicació,
per la informació que ofereix, completa i molt entenedora, per la
seva claredat d’exposició i per les pautes detalles que dóna
per treballar el tema, és l’estudi que està més a
l’abast dels alumnes de l’ESO.
Martínez,
Quilo. Aprenguem a llegir publicitat. Vic Eurmo Editorial. 1996.
Aquest
llibre, lluny de tecnicismes i amb un llenguatge senzill, fa una anàlisi
crítica del fenomen publicitari, des dels recursos visuals i lingüístics,
tan imprescindibles per al publicista, fins a les influències socials,
medi ambientals i humanes de la publicitat sobre l’individu. Alhora, vol
ser una ajuda per aprendre a llegir els anuncis amb objectivitat i per
defensar-se dels possibles enganys publicitaris.
Pérez
Tornero, J.M. La semiótica de la publicidad. Barcelona. Editorial
Mitre. 1982.
És
una anàlisi detallada de les diferents teories que han estudiat
el fenomen de la publicitat i dels autors que les han plantejades (Barthes,
Eco, Peninou, Durand, etc.).
Roda Salinas,
F.J. Informació y comunicación. Los medios y su aplicación
didáctica. Barcelona. Editorial Gustavo Gili, S.A. 1998.
Interessant
per l’anàlisi que fa dels mitjans de comunicació de masses,
per les idees que dona per treballar el tema a classe i pel glossari.
Saborit,
José. La imagen publicitaria en televisión. Madrid.
Ediciones Cátedra. 1998.
Interessant
per l’estudi de tot l’entrellat que comporta la publicitat a la televisió
i per l’anàlisi especial dels anuncis de cigarretes, dentifricis,
colònies, cotxes i detergents que podrien servir de guia als alumnes
que analitzessin un d’aquests productes com a base de la seva recerca.
Sanchez,
José Ramón. Breve historia de la publicidad. Madrid.
Editorial Ciencia 3, S.A. 1989.
L’autor
ens fa descobrir els diferents mètodes de persuasió publicitària
que han utilitzat els homes al llarg dels temps.
Meriwether,
Nell W. 12 Easy Steps to Successful Research Papers. Lincolnwood,
Illinois: NTC Publishing Group, 1997.
Guia
molt clara per a alumnes que escriuen el primer treball de recerca.
Writing
Your A+ Research Paper. Piscataway, NJ: Research & Education Association.
1998.
Guia
molt útil per escriure un treball de recerca.
Booth,
Wayne C., Colomb, Gregory G, and Williams, Joseph M. The Craft of Research.
Chicago: The University of Chicago Press. 1995.
Guia
pràctica que introdueix en el art de la recerca, ajuda a planificar-la
i a dur-la a terme, en qualsevol camp i a qualsevol nivell.
|