|
|
Introducció
Voldríem destacar la
importància que el desenvolupament de les funcions psicològiques
tenen en els adolescents i com el treball de recerca que es proposa a l’alumnat
de Batxillerat pot ajudar a aquest desenvolupament.
Mercè Clariana (1994)
en L’estudiant de secundària: què en sabem? parla
dels processos psicològics de l’evolució: desenvolupament
i aprenentatge, i diu:
El desenvolupament
inclou dos aspectes, íntimament relacionats: 1) la formació
de les funcions psicològiques superiors... 2) L’organització
de l’activitat en relació amb un fi determinat. És l’objectiu
final del desenvolupament. Implica dur a terme un seguit d’activitats intermèdies
que per elles soles no tindrien sentit si no fos en relació amb
un fi prèviament establert.
Clariana
1994: 23
.
Segons Clariana, el que pot
ajudar a que aquest desenvolupament es produeixi és ‘l’organització
de l’activitat en relació amb un fi determinat’. El treball de recerca
per sí mateix té una finalitat molt determinada: es planteja
una hipòtesi que el treball de recerca ens permetrà acceptar
o rebutjar.
D’altra banda, l’adolescent
sent la necessitat d’integrar-se a la comunitat adulta mitjançant
l’expressió del seu criteri. El treball de recerca li permetrà
també expressar les seves opinions i reforçar la seva identitat
i autoconcepte (Markus, 1983), tot contrastant les seves opinions amb el
seu professor-tutor. Creiem que alguns treballs de recerca poden ajudar
també a construir una escala de valors que li permetin no tan sols
qualificar els esdeveniments i els conceptes segons aquesta escala de valors,
sinó argumentar i raonar cada valor atribuït.
Segons Clariana, l’escola
hauria de contribuir a la definició de la identitat de l’adolescent
oferint oportunitats per assumir responsabilitats, proposant problemes
reals que es puguin resoldre mitjançant el coneixement i enfrontant
l’alumne amb diferents possibilitats d’elecció de projectes a llarg
termini. Això justament és el que ofereix el treball de recerca
a l’alumnat de Batxillerat.
D’acord amb l’article 17
del Decret 82/1996, de 5 de març, pel qual s’estableix l’ordenació
dels ensenyaments del batxillerat, els alumnes han de desenvolupar la capacitat
de recerca adient al nivell d’estudis que estan cursant, exercint-la en
les diferents matèries. Per la importància que té
aquesta capacitat i pel caràcter interdisciplinari que pot suposar,
els alumnes han de realitzar un treball de recerca...
La proposta de TR (treball
de recerca) que us presentem conté dos apartats generals. El primer
és una guia per desenvolupar-lo i el segon exemplifica un possible
TR amb la següent hipòtesi: No som diferents dels països
anglòfons i/o francòfons, pel que fa al disseny dels anuncis,
d’una banda, i, de l’altra, pel que fa a la influència de la publicitat
en el consum.
Per poder acceptar o rebutjar
aquesta hipòtesi es proposen dos camps de treball diferenciats:
-
Anàlisi d’un anunci
gràfic (eslògan, text, logotip, fotografia, etc.) per tal
de veure si en la confecció del mateix hi ha diferències
entre uns i altres països.
-
Disseny d’un qüestionari
per tal d’obtenir dades quantitatives, que desprès d’analitzades,
permetran acceptar o rebutjar la hipòtesi que fa referència
a la influència de la publicitat en el consum.
Creiem que el TR hauria de
contribuir a l’assoliment dels objectius generals i terminals que planteja
el Currículum de Batxillerat i que anomenem tot seguit:
Objectius generals
-
Mostrar una competència
de comprensió basada en l’hàbit de buscar les informacions
que necessita, de realitzar inferències i d’interpretar elements
rellevants.
-
Desenvolupar una actitud de
reflexió sobre la llengua i comunicació, mostrant una capacitat
de raonament pròpia i esperit crític per enfocar els fets
lingüístics i culturals, no de manera aïllada sinó
interrelacionats.
-
Valorar diferents expressions
artístiques i culturals lligades a la realitat lingüística
i social de les comunitats que parlen la llengua estrangera, i respondre-hi
d’una manera personal.
-
Recórrer a les fonts
de documentació adequades per obtenir informació, organitzar
la pròpia feina, perseverar en l’esforç i ser crític
amb els resultats obtinguts.
-
Obtenir, seleccionar, tractar
i comunicar informació utilitzant les fonts en què habitualment
es troba disponible, i les metodologies, i els instruments tecnològics
apropiats procedint de forma organitzada, autònoma i crítica.
-
Usar amb correcció les
tècniques de comunicació oral i escrita, en la llengua estrangera
objecte del TR o en català si s’escau, i emprar els recursos bàsics
dels llenguatges tècnics, literaris, científics i icònics
adequats al tipus de missatge volgut.
-
Dominar els continguts fonamentals
apresos en les diferents disciplines i les habilitats bàsiques pròpies
de la modalitat triada i aplicar-los a l’explicació i/o comprensió
dels fenòmens i a la resolució de nous interrogants.
-
Tenir constància en
el treball, confiança en les pròpies possibilitats i iniciativa
a l’hora de resoldre nous problemes i aplicar els continguts apresos a
la realització de treballs de recerca, tant individuals com d’equip.
Objectius terminals
-
Relacionar els components paralingüístics
i extralingüístics amb els lingüístics i textuals
per accedir a la comprensió oral i escrita.
-
Identificar la temàtica
i les informacions principals dels documents orals i escrits dels mitjans
de comunicació.
-
Copsar la funció i la
intenció discursiva principal de diferents documents orals i escrits.
-
Realitzar inferències
a partir del context de missatges orals i escrits.
-
Realitzar breus exposicions
orals sobre temes prèviament preparats.
-
Fer resums de textos i síntesis
de diferents documents, esquemes, guions, és a dir eines d’estudi
i d’exposició, tant oralment com per escrit.
-
Redactar textos en llengua
estrangera amb coherència discursiva, a partir de suports diversos:
apunts, esquemes, gràfiques, resums, sobre temes d’interès
general.
-
Manejar amb soltesa instruments
informàtics d’ajut a la redacció i a la impressió
de treballs escrits, com ara processadors de textos, verificadors i correctors
ortogràfics, diccionaris de sinònims i programes d’autoedició.
-
Valorar els recursos que proporciona
la tecnologia de la informació per estructurar els treballs escrits
i facilitar la precisió i la presentació d’idees.
-
Utilitzar el concepte d’índex
i les eines de la tecnologia de la informació continguda en bases
de dades, enciclopèdies i diccionaris electrònics.
-
Expressar-se en llengua estrangera
amb la creació de textos personals a partir de suports diversos:
documents icònics, musicals, audiovisuals, guions, eslògans,
entre d’altres.
Voldríem fer esment
també dels valors, normes i actituds, que, al nostre entendre, s’haurien
d’incentivar a través del TR.
-
Actituds en front de l’aprenentatge
de la llengua.
Esforç personal
Cooperació i responsabilitat
Interès per continuar
aprenent
Hàbit de revisió
de la producció lingüística pròpia
Interès per desenvolupar
l’autonomia en l’aprenentatge
-
Actituds enfront de la diversitat
cultural
Acceptació de l’alteritat
i la diferència
Valoració de la
pròpia identitat cultural en relació amb el respecte als
altres.
Superació dels prejudicis
i estereotips sobre les cultures i els pobles
-
Actituds enfront de fets culturals
propis de les llengües
Actitud crítica
raonada i sentit de l’humor
Obertura i curiositat intel·lectuals
Sensibilitat lingüística
i estètica
Què és el
Treball de Recerca?
Segons els criteris generals
per a l’organització del Currículum del batxillerat que són
els que determina el Decret 82/1996, de 5 de març, recollit en la
Resolució de 12 de juny de 1998, que dóna instruccions per
a l’organització i el funcionament de centres docents públics
d’ensenyament secundari de Catalunya per al curs 1998-99, i l’Ordre de
31 de juliol de 1998 de desplegament de l’organització i avaluació
dels ensenyaments del batxillerat el Treball de Recerca (TR):
consisteix en
un conjunt d’activitats estructurades i orientades de cara a la investigació
que realitza cada alumne en un àmbit que ell mateix ha escollit
i acotat en part. Això en molts casos implica la realització
d’activitats de camp (enquestes, experiments, muntatges, visites, etc.)
i no només activitats de recerca bibliogràfica. L’objectiu
del treball és que l’alumnat posi en marxa determinats procediments,
i que ho faci en àmbits que poden ser diferents d’aquells on els
va adquirir, aprofundint sobre algun tema del seu interès. D’aquesta
manera, l’alumnat es prepararà per adaptar-se a situacions semblants
de la seva vida acadèmica, o professional posterior en les quals
hagi d’aplicar diferents procediments, fer transferència de coneixements
d’un camp a un altre i mostrar determinades actituds.
El TR permet als alumnes consolidar
les capacitats de recerca que han anat adquirint al llarg de la seva vida
escolar, desenvolupar-ne de noves i aplicar-les a les diferents matèries
del currículum.
Quan s’ha de fer el Treball
de Recerca?
El Decret 82/1986, esmentat
anteriorment estableix també que
els alumnes han
de realitzar un treball de recerca, preferentment al darrer curs...
però en la majoria de
centres que ja fa uns anys fan el batxillerat LOGSE, comencen a preparar
els alumnes al primer curs, de manera que al tercer trimestre ja sàpiguen
com a mínim l’àrea i l’àmbit en el qual voldran fer
la recerca. A part d’ésser convenient per als alumnes, ja que a
l’estiu poden anar pensant més sobre el TR que hauran de dur a terme
el curs següent, és gairebé imprescindible per als centres
per qüestions organitzatives. Han de saber quants treballs tindrà
cada àrea i qui seran els tutors/res dels TR.
Qui i com s’ha de fer
el TR?
Segons la mateixa Ordre,
el TR pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ésser interdisciplinari
i l’ha de fer tot l’alumnat de batxillerat
El treball de
recerca té un caràcter individual, llevat d’aquells casos
en què sigui necessari fer un treball de grup atesa la dinàmica
mateixa de la investigació. En aquests casos excepcionals quan es
faci el seguiment del treball caldrà assegurar, que cadascun dels
membres del grup assoleix els diversos objectius plantejats, i també
fer una avaluació individual de cada alumne.
Durada i equivalència
El TR té una equivalència
horària de dos crèdits i (representa el 10% de la qualificació
final del batxillerat). La seva durada depèn del calendari i ritme
establert pel centre i pel propi alumne.
Qui ha de dirigir el
TR?
El TR el dirigirà
un professor que serà el tutor del TR i l’encarregat d’orientar
l’alumne sobre com dur-lo a terme, tal com s’estableix en l’ Ordre de 31
de juliol de 1998, de desplegament de l’organització i l’avaluació
dels ensenyaments de batxillerat.
L’orientació
inicial a l’alumne sobre el treball de recerca ha d’incloure la informació
adequada sobre els criteris, el calendari i els instruments establerts
per a l’avaluació del treball.
...És important
la comunicació entre el professor i l’alumne, per tal que aquest
pugui reconduir la recerca o adequar els procediments utilitzats, si cal.
...Durant la realització
del treball de recerca, l’alumne ha de ser orientat sobre les tècniques
habituals emprades en qualsevol recerca...
Com s’ha d’avaluar el TR?
L’Ordre ja esmentada de
31 de juliol de 1998, de desplegament de l’organització i l’avaluació
dels ensenyaments de batxillerat estableix com s’ha d’avaluar el TR.
Durant el seguiment
cal fer una avaluació formativa que implica que el professor reculli
dades sobre l’actuació de l’alumne durant el procés de recerca
i realització del treball, i en faci la valoració, amb la
corresponent informació a l’alumne.
...Per a l’avaluació
final del treball caldrà tenir en compte no només el producte
final, és a dir el treball escrit i la presentació oral,
sinó també el seu desenvolupament, és a dir l’avaluació
feta durant el procés de realització.
És recomanable que l’avaluació
del treball sigui realitzada per altres professors/es, a més del
professor que n’ha fet el seguiment.
|