Proposta de treball de recerca en llengües estrangeres

Introducció

Voldríem destacar la importància que el desenvolupament de les funcions psicològiques tenen en els adolescents i com el treball de recerca que es proposa a l’alumnat de Batxillerat pot ajudar a aquest desenvolupament.

Mercè Clariana (1994) en L’estudiant de secundària: què en sabem? parla dels processos psicològics de l’evolució: desenvolupament i aprenentatge, i diu:

El desenvolupament inclou dos aspectes, íntimament relacionats: 1) la formació de les funcions psicològiques superiors... 2) L’organització de l’activitat en relació amb un fi determinat. És l’objectiu final del desenvolupament. Implica dur a terme un seguit d’activitats intermèdies que per elles soles no tindrien sentit si no fos en relació amb un fi prèviament establert.
Clariana 1994: 23
.
Segons Clariana, el que pot ajudar a que aquest desenvolupament es produeixi és ‘l’organització de l’activitat en relació amb un fi determinat’. El treball de recerca per sí mateix té una finalitat molt determinada: es planteja una hipòtesi que el treball de recerca ens permetrà acceptar o rebutjar.

D’altra banda, l’adolescent sent la necessitat d’integrar-se a la comunitat adulta mitjançant l’expressió del seu criteri. El treball de recerca li permetrà també expressar les seves opinions i reforçar la seva identitat i autoconcepte (Markus, 1983), tot contrastant les seves opinions amb el seu professor-tutor. Creiem que alguns treballs de recerca poden ajudar també a construir una escala de valors que li permetin no tan sols qualificar els esdeveniments i els conceptes segons aquesta escala de valors, sinó argumentar i raonar cada valor atribuït.

Segons Clariana, l’escola hauria de contribuir a la definició de la identitat de l’adolescent oferint oportunitats per assumir responsabilitats, proposant problemes reals que es puguin resoldre mitjançant el coneixement i enfrontant l’alumne amb diferents possibilitats d’elecció de projectes a llarg termini. Això justament és el que ofereix el treball de recerca a l’alumnat de Batxillerat.

D’acord amb l’article 17 del Decret 82/1996, de 5 de març, pel qual s’estableix l’ordenació dels ensenyaments del batxillerat, els alumnes han de desenvolupar la capacitat de recerca adient al nivell d’estudis que estan cursant, exercint-la en les diferents matèries. Per la importància que té aquesta capacitat i pel caràcter interdisciplinari que pot suposar, els alumnes han de realitzar un treball de recerca...

La proposta de TR (treball de recerca) que us presentem conté dos apartats generals. El primer és una guia per desenvolupar-lo i el segon exemplifica un possible TR amb la següent hipòtesi: No som diferents dels països anglòfons i/o francòfons, pel que fa al disseny dels anuncis, d’una banda, i, de l’altra, pel que fa a la influència de la publicitat en el consum.

Per poder acceptar o rebutjar aquesta hipòtesi es proposen dos camps de treball diferenciats: 

  1. Anàlisi d’un anunci gràfic (eslògan, text, logotip, fotografia, etc.) per tal de veure si en la confecció del mateix hi ha diferències entre uns i altres països.
  2. Disseny d’un qüestionari per tal d’obtenir dades quantitatives, que desprès d’analitzades, permetran acceptar o rebutjar la hipòtesi que fa referència a la influència de la publicitat en el consum.
Creiem que el TR hauria de contribuir a l’assoliment dels objectius generals i terminals que planteja el Currículum de Batxillerat i que anomenem tot seguit:

Objectius generals

  • Mostrar una competència de comprensió basada en l’hàbit de buscar les informacions que necessita, de realitzar inferències i d’interpretar elements rellevants.
  • Desenvolupar una actitud de reflexió sobre la llengua i comunicació, mostrant una capacitat de raonament pròpia i esperit crític per enfocar els fets lingüístics i culturals, no de manera aïllada sinó interrelacionats.
  • Valorar diferents expressions artístiques i culturals lligades a la realitat lingüística i social de les comunitats que parlen la llengua estrangera, i respondre-hi d’una manera personal.
  • Recórrer a les fonts de documentació adequades per obtenir informació, organitzar la pròpia feina, perseverar en l’esforç i ser crític amb els resultats obtinguts.
  • Obtenir, seleccionar, tractar i comunicar informació utilitzant les fonts en què habitualment es troba disponible, i les metodologies, i els instruments tecnològics apropiats procedint de forma organitzada, autònoma i crítica.
  • Usar amb correcció les tècniques de comunicació oral i escrita, en la llengua estrangera objecte del TR o en català si s’escau, i emprar els recursos bàsics dels llenguatges tècnics, literaris, científics i icònics adequats al tipus de missatge volgut.
  • Dominar els continguts fonamentals apresos en les diferents disciplines i les habilitats bàsiques pròpies de la modalitat triada i aplicar-los a l’explicació i/o comprensió dels fenòmens i a la resolució de nous interrogants.
  • Tenir constància en el treball, confiança en les pròpies possibilitats i iniciativa a l’hora de resoldre nous problemes i aplicar els continguts apresos a la realització de treballs de recerca, tant individuals com d’equip.
Objectius terminals
  • Relacionar els components paralingüístics i extralingüístics amb els lingüístics i textuals per accedir a la comprensió oral i escrita.
  • Identificar la temàtica i les informacions principals dels documents orals i escrits dels mitjans de comunicació.
  • Copsar la funció i la intenció discursiva principal de diferents documents orals i escrits.
  • Realitzar inferències a partir del context de missatges orals i escrits.
  •  Realitzar breus exposicions orals sobre temes prèviament preparats.
  • Fer resums de textos i síntesis de diferents documents, esquemes, guions, és a dir eines d’estudi i d’exposició, tant oralment com per escrit.
  • Redactar textos en llengua estrangera amb coherència discursiva, a partir de suports diversos: apunts, esquemes, gràfiques, resums, sobre temes d’interès general.
  • Manejar amb soltesa instruments informàtics d’ajut a la redacció i a la impressió de treballs escrits, com ara processadors de textos, verificadors i correctors ortogràfics, diccionaris de sinònims i programes d’autoedició.
  • Valorar els recursos que proporciona la tecnologia de la informació per estructurar els treballs escrits i facilitar la precisió i la presentació d’idees.
  • Utilitzar el concepte d’índex i les eines de la tecnologia de la informació continguda en bases de dades, enciclopèdies i diccionaris electrònics.
  • Expressar-se en llengua estrangera amb la creació de textos personals a partir de suports diversos: documents icònics, musicals, audiovisuals, guions, eslògans, entre d’altres.
Voldríem fer esment també dels valors, normes i actituds, que, al nostre entendre, s’haurien d’incentivar a través del TR. 
  • Actituds en front de l’aprenentatge de la llengua.
    • Esforç personal
      Cooperació i responsabilitat
      Interès per continuar aprenent
      Hàbit de revisió de la producció lingüística pròpia
      Interès per desenvolupar l’autonomia en l’aprenentatge
  • Actituds enfront de la diversitat cultural
    • Acceptació de l’alteritat i la diferència
      Valoració de la pròpia identitat cultural en relació amb el respecte als altres.
      Superació dels prejudicis i estereotips sobre les cultures i els pobles 
  • Actituds enfront de fets culturals propis de les llengües
    • Actitud crítica raonada i sentit de l’humor
      Obertura i curiositat intel·lectuals
      Sensibilitat lingüística i estètica
Què és el Treball de Recerca?

Segons els criteris generals per a l’organització del Currículum del batxillerat que són els que determina el Decret 82/1996, de 5 de març, recollit en la Resolució de 12 de juny de 1998, que dóna instruccions per a l’organització i el funcionament de centres docents públics d’ensenyament secundari de Catalunya per al curs 1998-99, i l’Ordre de 31 de juliol de 1998 de desplegament de l’organització i avaluació dels ensenyaments del batxillerat el Treball de Recerca (TR):

consisteix en un conjunt d’activitats estructurades i orientades de cara a la investigació que realitza cada alumne en un àmbit que ell mateix ha escollit i acotat en part. Això en molts casos implica la realització d’activitats de camp (enquestes, experiments, muntatges, visites, etc.) i no només activitats de recerca bibliogràfica. L’objectiu del treball és que l’alumnat posi en marxa determinats procediments, i que ho faci en àmbits que poden ser diferents d’aquells on els va adquirir, aprofundint sobre algun tema del seu interès. D’aquesta manera, l’alumnat es prepararà per adaptar-se a situacions semblants de la seva vida acadèmica, o professional posterior en les quals hagi d’aplicar diferents procediments, fer transferència de coneixements d’un camp a un altre i mostrar determinades actituds.
El TR permet als alumnes consolidar les capacitats de recerca que han anat adquirint al llarg de la seva vida escolar, desenvolupar-ne de noves i aplicar-les a les diferents matèries del currículum.

Quan s’ha de fer el Treball de Recerca?

El Decret 82/1986, esmentat anteriorment estableix també que

els alumnes han de realitzar un treball de recerca, preferentment al darrer curs...
però en la majoria de centres que ja fa uns anys fan el batxillerat LOGSE, comencen a preparar els alumnes al primer curs, de manera que al tercer trimestre ja sàpiguen com a mínim l’àrea i l’àmbit en el qual voldran fer la recerca. A part d’ésser convenient per als alumnes, ja que a l’estiu poden anar pensant més sobre el TR que hauran de dur a terme el curs següent, és gairebé imprescindible per als centres per qüestions organitzatives. Han de saber quants treballs tindrà cada àrea i qui seran els tutors/res dels TR.

Qui i com s’ha de fer el TR?

Segons la mateixa Ordre, el TR pot estar emmarcat dins d’una matèria o pot ésser interdisciplinari i l’ha de fer tot l’alumnat de batxillerat

El treball de recerca té un caràcter individual, llevat d’aquells casos en què sigui necessari fer un treball de grup atesa la dinàmica mateixa de la investigació. En aquests casos excepcionals quan es faci el seguiment del treball caldrà assegurar, que cadascun dels membres del grup assoleix els diversos objectius plantejats, i també fer una avaluació individual de cada alumne. 
Durada i equivalència

El TR té una equivalència horària de dos crèdits i (representa el 10% de la qualificació final del batxillerat). La seva durada depèn del calendari i ritme establert pel centre i pel propi alumne.

Qui ha de dirigir el TR?

El TR el dirigirà un professor que serà el tutor del TR i l’encarregat d’orientar l’alumne sobre com dur-lo a terme, tal com s’estableix en l’ Ordre de 31 de juliol de 1998, de desplegament de l’organització i l’avaluació dels ensenyaments de batxillerat.

L’orientació inicial a l’alumne sobre el treball de recerca ha d’incloure la informació adequada sobre els criteris, el calendari i els instruments establerts per a l’avaluació del treball.

...És important la comunicació entre el professor i l’alumne, per tal que aquest pugui reconduir la recerca o adequar els procediments utilitzats, si cal.

...Durant la realització del treball de recerca, l’alumne ha de ser orientat sobre les tècniques habituals emprades en qualsevol recerca...

Com s’ha d’avaluar el TR?

L’Ordre ja esmentada de 31 de juliol de 1998, de desplegament de l’organització i l’avaluació dels ensenyaments de batxillerat estableix com s’ha d’avaluar el TR. 

Durant el seguiment cal fer una avaluació formativa que implica que el professor reculli dades sobre l’actuació de l’alumne durant el procés de recerca i realització del treball, i en faci la valoració, amb la corresponent informació a l’alumne.

...Per a l’avaluació final del treball caldrà tenir en compte no només el producte final, és a dir el treball escrit i la presentació oral, sinó també el seu desenvolupament, és a dir l’avaluació feta durant el procés de realització.

És recomanable que l’avaluació del treball sigui realitzada per altres professors/es, a més del professor que n’ha fet el seguiment.