|
|
Confecció d'un
qüestionari
Ítems (Preguntes)
-
En primer lloc s’hauria de tenir
un apartat amb dades demogràfiques (dades personals dels enquestats),
com ara l’edat, el sexe, el nivell socio-cultural, etc. per tal de poder-les
relacionar amb els ítems que elaborarem per verificar la hipòtesi.
-
Els ítems (preguntes)
han d’estar relacionats amb la hipòtesi plantejada per tal que les
respostes ens puguin ajudar a rebutjar o acceptar la hipòtesi.
-
Els ítems han de ser
clars, que no portin a confusió.
-
S’aconsella que la resposta
sigui múltiple de l’1 al 5 o de l’1 al 7, per tal que l’entrevistat
pugui triar entre una gradació que va de menys a més, mostrant
total desacord o total acord. Es dóna un nombre senar d’ítems
per tal de tenir l’opció d’una resposta neutra al mig de l’escala.
-
S’aconsella que un 50% dels
ítems siguin positius i un 50% negatius i s’han de barrejar. A l’hora
d’entrar les dades i de fer les anàlisis s’ha de tenir cura dels
ítems negatius, ja que és una escala inversa. El número
1 dels ítems negatius indicarà el mateix que el número
7 dels ítems positius. Es aconsellable entrar les dades amb les
respostes donades i desprès crear noves variables canviant els valors
dels ítems negatius de la manera següent: 1 = 7, 2 =6, 3= 5,
4 = 4, 5 = 3, 6 = 2, 7 = 1. També es poden canviar els valors en
les mateixes variables només per a la sessió de treball però
s’ha de tenir molta cura de no guardar els canvis al sortir de la base
de dades, per no perdre les dades inicials.
Subjectes
-
Es aconsellable que el nombre
de subjectes sigui igual a 3 x el nombre d’ítems del qüestionari.
Per passar el qüestionari que es dóna com a mostra es necessitarien
100 subjectes.
-
S’hauria de procurar tenir una
mostra en la que hi hagués un percentatge semblant dels dos sexes,
diferents edats i diferents grups socio-culturals.
-
Per un treball de recerca en
llengua estrangera s’hauria de tenir també aproximadament un 25%
dels subjectes estrangers a fi i efecte de poder, per una banda, practicar
la llengua objecte d’aprenentatge i, de l’altra, per poder verificar si
hi ha alguna diferència significativa entre la mostra de subjectes
del nostre país i dels altres països pel que fa a la influència
de la publicitat en el consum, en el cas de que es confeccionés
un qüestionari com el que es dóna d’exemple.
|