Material per a l'alumnat

[Crèdit 3]
 
 
 
74  Més car, més bo?
a b
 
Bon dia mates
Rebaixes

En un full publicitari d'una cadena de supermercats, hi ha la relació següent entre els preus antics i els preus d'oferta actuals:

Producte Preu antic Preu actual
Oli d'oliva 290 280
Detergent 900 800
Aigua 35 33
Arròs 115 109
Llet 80 70

En un paper mil·limetrat, posa en l'eix horitzontal i el vertical una escala on cada mil·límetre representi 10 punts. Marca-hi els punts que corresponen als preus antics, i els que corresponen als preus actuals.
  1. Com queden distribuïts els punts? Explica-ho.
  2. Com són les divisions entre els punts antics i actuals? Fes-ho amb la calculadora. Què tenen en comú?
  3. Quin producte, relativament, ha baixat més el preu?
  4. Quines diferències hi ha amb el cas dels caves?
Recorda
Passant de taules a punts del pla i ajuntant aquests punts, es veuen possibles dependències entre allò que es representa en un eix i allò que es representa en l'altre. De vegades pot interessar mirar dades objectives (p. ex., preus) i de vegades dades subjectives (p. ex., puntuació).

Problemes
  1. S'ha fet amb jerseis el mateix que amb els caves. Les dades resultants de preus i puntuacions han estat (800 PTA, 2), (3.000 PTA, 7), (4.000 PTA, 8), (2.000 PTA, 7), 1.000 PTA, 3). Què en deduïu?