Material per a l'alumnat

60  Observa mostres i calcula
(*)

Observem cotxes

Situeu-vos en un lloc del vostre barri en què hi hagi circulació de vehicles. Tractem de saber quants cotxes hi passen al dia. També, volem esbrinar l'antiguitat dels vehicles que hi passen.

Prepareu-vos bé per fer primer un pla de treball. Us recomanem que llegiu bé les pistes que donem. Haureu de presentar en forma de dossier les parts del treball: elecció de la mostra, recollida de dades, càlculs i gràfiques de resultats (en el segon cas).

Sobre la mostra

Per respondre a la primera qüestió, no cal estar tot el dia pendents del trànsit. Què podem fer? Quanta estona mirarem? Què cal apuntar?

Potser una forma seria escollir tres moments del dia diferents que siguin representatius de "molt trànsit, normal i poc trànsit", comptar els cotxes durant mitja hora, i després calcular-ne el total.

Per respondre la segona qüestió, hem de decidir com separem els cotxes en grups d'antiguitat.

Una forma seria observar les matrícules i informar-nos a quines dates corresponen.
Una altra forma seria fixar-se en els cotxes aparcats fent una volta pel barri i decidir, a cop d'ull, segons un criteri establert abans (marca, aspecte, etc.).

Sobre la recollida de dades

Un cop decidides la mostra i les seves classes, hem de prendre nota de quants cotxes hi ha a cada tipus.

Un bon sistema de fer-ho podria ser amb paper quadriculat. Podem tenir preparats els tipus de cotxes i anar fent palets segons el tipus de cotxe que vegem.

D'aquí cal deduir-ne els totals buscats segons la proporció d'hores de les nostres observacions.

Sobre la representació de resultats

Una forma de fer-ho és donar les quantitats en forma de taula segons les diverses classes. Es pot trobar el percentatge de cada classe respecte al total.
Es pot fer un diagrama de barres per a cada classe i indicar bé els valors dels eixos.