Material per a l'alumnat

[Crèdit 4]

85  Mostra la mostra
a b

Les cases de perfums regalen mostres: una mini botella que ens permet apreciar com són les botelles normals a la venda. Els bars ofereixen tapes de menjar: una petita ració que ens dóna una idea de com ha sortit tot el guisat. En estadística és crucial també poder estudiar mostres petites i poder deduir aleshores coses més generals.

Què opina la gent?

En els debats o noticiaris televisius, sempre s'encarrega a alguna empresa d'estudis estadístics que faci un sondeig. Això vol dir triar una mostra de la població, preguntar unes qüestions a la mostra i aleshores informar dels resultats afirmant que són representatius de tota (!) la població. A continuació, tens una quadrícula i en cada quadrat hi ha diversos punts. Quants punts hi ha en total?

Taula

1. Compta lentament tots els punts. Això és lent però segur!
  2. Agafa dos daus per tirar amb les dues mans. Cada cop, si en el dau de l'esquerra surt un número a i en el de la dreta surt un número b vas al quadrat situat en (a,b) i en comptes els punts. Fes 6 cops l'experiment, suma els resultats i multiplica per 6 (hi ha 36 quadrats). Surt el mateix que abans en l'exercici 1?