
|
Lewis Carroll i els pendents
Amb les peces de l'esquema faig el rectangle de la dreta.
No pot ser, el de la dreta fa 1.600 d'àrea i l'altre en fa 1.625.
Ara has d'esbrinar qui té raó.
- Per tal d'explicar què succeeix, et proposem que facis les peces de l'esquema en cartolina, les retallis i construeixis el rectangle de la dreta. Aleshores explica per què la il·lusió del dibuix no és realitat.
- Tracta d'explicar-ho dient quant fan els pendents del triangle A de 15x40 de la diagonal del rectangle de 25x65 cm.
- La relació entre l'alçada i la hipotenusa és una altra funció que és característica de cada angle. Escriu aquestes fraccions en el cas dels triangles de la figura anterior.
Recorda
Un angle es caracteritza per possibles fraccions (vertical/horitzontal, vertical/hipotenusa o bé horitzontal/hipotenusa) que s'anomenen usualment tangent, sinus, cosinus de l'angle corresponent. La tangent dóna el pendent de l'angle, i és més gran quan l'angle augmenta.
|
Problemes
- Raona per què es diu que si una carretera fa un 15% de pendent és molt pronunciada.
- Un tram de carrer té un pendent de 4 m d'alçada cada 40 m d'horitzontal. Si augmenta a 6 m d'alçada cada 42 m d'horitzontal (és a dir, la mateixa quantitat als dos), fa el mateix pendent? Més pendent o menys? Generalitza l'observació.
Més coses
Analitza els pendents usuals de: entrada a un pàrquing, escalinates d'un estadi de futbol, envol d'un avió, etc.
|