Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Activitats d'ensenyament-aprenentatge
 
Bon dia mates
Introducció

Es valora com a fonamental el treball de recerca constant i la combinació de tècniques metodològiques diverses que fomentin activitats en les línies següents:
  1. La relació freqüent de referents no simbòlics amb els conceptes de forma que es promogui la multivarietat de representacions.
  2. El progrés des de la intuïció fins al coneixement matemàtic, amb itineraris diversos que facilitin el seguiment de les activitats segons els ritmes i capacitats personals.
  3. La comunicació com a element clau que ajuda a superar dificultats individuals i que col·labora a la construcció dels conceptes.
  4. El foment d'actituds positives en relació amb el treball, basat en presentacions pròximes, significatives i abstractives.
  5. El treball grupal cooperatiu, el foment de valors globals d'aprenentatge.
  6. La integració amb la realitat quaotidiana, no sols com a referent fonamental fenomenològic sinó també com a forma de valorar la relació amb el medi.
  7. El foment del treball amb tendència interdisciplinària, i la presentació de quadres diversos amb "instruments-objecte" que emmarquin els elements conceptuals i procedimentals.
Això es fa per mitjà d'activitats bàsiques com les següents:
  • Propostes de treball en gran part personal. Permet a l'ensenyant organitzar propostes diverses (en grups flexibles, si es vol). Això ho facilita la presentació en petites unitats i la presentació d'itineraris diversos als crèdits.
  • Treball d'investigació-"laboratori" en grup. Dins la proposta es preveuen fonamentalment tècniques de guió de treball ("fitxa tutorial") amb reflexions que s'incorporen successivament en el moment que es considera adequat. Es vol cultivar així bàsicament els elements procedimentals i de valors grupals (comunicació, cooperació, sociabilització, etc.).
  • Resolució de problemes. El propòsit del cicle 12-14 no és concloure els processos associats, però es procura promoure com a objectiu, per mitjà de l'analogia, l'anàlisi dels enunciats, l'ús dels llenguatges diversos de la matemàtica, i una millora en la resolució de problemes. Aquesta es converteix en "mètode de treball" en diverses ocasions.
  • Treball de modelització i construcció. És un dels aspectes importants del treball matemàtic. Es parteix d'elements senzills i es va cap a la descoberta de propietats o bé es procura l'anàlisi de situacions simples (regularitats).
  • Treball de reflexió històrica. Es promou amb unitats en què es combina el coneixement de realitats (per mitjà de còmics, explicacions verbals, recerca d'informació, etc.) i la "repetició d'experiències històriques" a l'estil del laboratori.
  • Treball de llenguatge-comunicació. En moltes activitats es proposa el diàleg i la confrontació com a mètode de superació de conflictes i obstacles epistemològics.
  • Elements de síntesi col·lectiva. Ha de facilitar la reflexió i consolidació dels elements factuals i procedimentals. Es fa tant per mitjà d'esquemes com de petites unitats preparades amb aquesta finalitat.

 

[Act. classe] [Act. suport]