Material per al professorat

[Primer cicle]

Objectius generals del projecte

Aquest projecte «Bon dia Mates 12-14» vol introduir els alumnes del primer cicle de la secundària obligatòria en el món de la matemàtica per mitjà de la vivència activa de descobriments i reflexions, realitzant activitats i vivint l'aprenentatge com una experiència progressiva, divertida i formativa.
El projecte pivota sobre el plantejament de problemes, experiències i projectes basats en situacions i objectes reals, que inviten l'alumne/a a treballar activament i a fer el seu propi procés formatiu de forma gradual, seguint seqüències conceptuals adequades.
Algunes paraules clau que descriuen l'esperit d'aquest projecte són: la voluntat d'edificar l'aprenentatge sobre la intuïció, la comprensió i l'entusiasme, i el caràcter pràctic del que s'explora; el caràcter flexible d'itineraris alternatius o de suports adequats. Així, el mateix projecte és adaptable a nivells diferents de desenvolupament, atenent la diversitat o fent avaluacions en si mateixes formatives o obrint portes a extensions o projectes d'aplicacions i consolidació, o cultivant el caràcter lúdic lligat a l'esperit científic.
D'acord amb aquesta voluntat, i concretant els objectius generals de l'àrea de Matemàtiques establerts pel Departament d'Ensenyament, l'actual projecte es planteja com a objectius concrets que s'han d'assolir en aquesta etapa els següents:
  1. Entendre els processos usuals de codificació i descodificació a nivell numèric, gràfic, funcional o lingüístic.
  2. Conèixer els nombres naturals, enters i fraccionaris en els seus aspectes conceptuals de representació, d'operativitat i d'ús.
  3. Iniciar-se en la fenomenologia aleatòria i el seu tractament probabilístic i/o estadístic.
  4. Treballar els aspectes clau de la geometria del pla i de l'espai pel que fa a modelització, descripció, càlcul, representació i argumentació.
  5. Iniciar l'estudi de les funcions com a estri per descriure informacions, estudiar dependències i crear models.
  6. Saber mesurar en casos lineals, superficials i cúbics usant mètodes i sistemes diferents i en particular el sistema mètric decimal.
  7. Fer models mitjançant simulacions, selecció de mostres i contrastar-ne la validesa de les conclusions amb els problemes reals tractats.
  8. Saber usar diferents llenguatges matemàtics i apreciar-ne en cada cas la conveniència.
  9. Conèixer les tecnologies i els mitjans propis de la computació, comunicació o visualització.
  10. Iniciar-se en les formes de raonament pròpies de la matemàtica.
  11. Descobrir la bellesa de la matemàtica i el seu interès.
  12. Preparar al futur ciutadà amb el bagatge essencial de la matemàtica quotidiana que l'acompanyarà sempre en la seva vida present i futura.
En definitiva, es tracta de fer:
  • Un treball sistemàtic.
  • Un treball pràctic.
  • Un itinerari obert i flexible.
  • Èmfasi en els processos i les estratègies de resolució de problemes i construcció de significats.
  • Una potenciació d'una actitud positiva.
  • Una diversitat de sistemes d'avaluació i control del treball escolar.