Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Presentació
 
Bon dia mates
El projecte «Bon dia mates 12-14» és una proposta pedagògica de quatre crèdits comuns de matemàtiques per al primer cicle 12-14 de l'etapa de secundària obligatòria. La simple localització en el temps de la proposta ja ens ha de provocar una primera reflexió: tindrem al davant uns clients que just han acabat els seus estudis primaris però que seguiran durant dos cursos més el seu aprenentatge. En conseqüència, hem d'assumir que el punt de partida és el seu i no pas el nostre, i progressar fins allà on dignament s'arribi, tot recordant aquell bell lema educatiu segons el qual l'aprenentatge és un viatge i no una destinació, viatge en el qual els crèdits que ara oferim poden ser sols una modesta guia o partitura de les moltes coses importants que de ben segur es presentaran durant la travessia. I potser és en aquest caràcter variable i incitant que té la nostra aventura d'ensenyar i aprendre, on l'ofici de professor/a esdevé apassionant.
En el moment de concretar la filosofia general que havia de guiar la nostra proposta i de concretar-ne fins a l'últim detall els apartats, hem partit de la idea bàsica d'oferir unes matemàtiques útils, simples i divertides sobre les quals poder donar als nostres futurs ciutadans els elements claus que des de la disciplina podem proporcionar per anar per la vida. Per això, en aquest material per al professor/a, hi trobareu moltes indicacions sobre els molts usos, itineraris, avaluacions, diagnòstics, propostes de recursos, etc. amb els quals podeu plantejar ensenyaments molt diferenciats i adequar, per a cada cas, allò que pot ser més útil i interessant.
Si alguna cosa és ben clara en l'educació matemàtica actual és el fet que no hi ha solucions màgiques, enfocaments estructurals lineals sobre els quals desenvolupar un discurs educatiu interessant. La paraula eclecticisme potser seria el mot clau per descriure la concepció actual: cal saber combinar el que és material amb el que és abstracte, el càlcul mental amb el computacional, la representació gràfica amb el model espacial, la deducció amb la crítica... Hi ha molts llenguatges que s'han de posar en joc, tots ells interessants, en les nostres intervencions pedagògiques.
Com va dir algú, els reptes són clars... és el moment d'actuar!

C. Alsina - J.M. Fortuny - J. Giménez