Material per al professorat

[Primer cicle]
 
 
 
  Projecte d'investigació: Busca l'estel
[Projectes]
 
Bon dia mates
Data d'inici:
Data de lliurament:

Contingut
  1. Tema. Consells generals i punt de partida.
  2. Condicions per a la realització del projecte.
  3. Format de presentació de la memòria.
  4. Criteris i graella d'avaluació.

1. Tema: Busca l'estel

  • El teu projecte "Busca l'estel" et convida a investigar com localitzar estels en plena nit.
  • En una nit sense núvols, els estels del cel es veuen amb la seva màxima il·luminació. Prepara't per fer una observació nocturna; però primer has de construir un model de planetari per representar el firmament i poder localitzar els estels, i en particular, l'estel polar. L'estel polar es localitza damunt la línia meridiana, en un angle sobre el pla de l'horitzó igual a la latitud nord del lloc d'observació.

Punts de partida

Necessites: 25 canyes de refresc d'uns 20 cm, 50 trossos d'escombreta neteja-pipes de 4 cm, una brúixola, instruments de dibuix, transportador d'angles i dos trossos de fil.


Consells generals
  • Consulta alguna informació sobre els mapes del cel nocturn. Pots fer un dibuix del que s'hi representa. Recull informació sobre l'estel polar.
  • Pots fer observacions i contrastar-les amb un mapa del cel de nit.
  • A continuació tens un guió de problemes i temes que pots resoldre en el projecte.
1. Construcció del planetari
  1. Fes un pentàgon amb les canyes.
  2. Uneix cinc canyes formant un vèrtex.
  3. Uneix els muntatges 1 i 2.
  4. Forma triangles adossats als costats del pentàgon.
  5. Uneix els vèrtexs dels triangles que has construït i aixeca la figura.
L'estel a localitzar amb més facilitat és l'estel polar, ja que es troba a la vertical del pol nord.

2. Localitzar l'estel polar
  1. Dibuixa en una cartolina una circumferència de 17 cm de radi. Marca dos diàmetres perpendiculars i orienta'ls segons els punts cardinals N, S, E, O, amb l'ajut de la brúixola.
  2. Col·loca l'estructura al damunt de la circumferència anterior. Fes coincidir un vèrtex de la base amb el punt cardinal nord.
  3. Posa un fil del vèrtex superior del planetari (zenit) i el punt nord de la base, això formarà el meridià on et trobes.
  4. Posa un altre fil al voltant del planetari, situant-lo a 90 graus del zenit, aquest fil constituirà el pla de l'horitzó.
  5. Crea un mètode per situar la polar en el planetari fent servir el que has fet i totes les informacions que tens. Situa també en el petit planetari l'Óssa Menor i la Major (tenint en compte "l'escala celest").
Al capvespre, vés a un lloc amb una bona visió del cel nocturn (que estigui alt i amb poca il·luminació artificial). Recorda el planetari construït i localitza a ull nu primer l'Óssa Major i l'Óssa Menor, i a continuació podràs situar fàcilment la Polar.

Localitzar l'estel polar


El cel en el mes de maig

El cel en el mes de maig


2. Condicions per a la realització del projecte.

Un cop decidit l'aspecte del tema que s'ha de tractar, comunica-ho al professor/a.
En primer lloc, cal fer un guió sobre el pla de treball i consultar-ho amb el professor/a per tal que t'orienti.
Has de presentar el projecte en la data acordada, amb una extensió màxima de quatre pàgines per al text principal i d'acord amb el format que s'indica a continuació.




3. Format de presentació de la memòria.

La memòria consistirà en els següents apartats:

1. Portada.
Ha d'incloure el títol del projecte i el nom de l'alumne/a que el presenta.
També hi ha d'haver un resum breu de les finalitats i descobertes del projecte i una llista de continguts.

2. Text principal.
Ha d'incloure la descripció acurada del desenvolupament del projecte amb la indicació dels subapartats i la documentació gràfica i numèrica adequada.

3. Conclusions.
Ha d'incloure el resum dels descobriments i també els comentaris sobre les seves limitacions.

4. Mètodes matemàtics.
Ha d'incloure la llista o el mapa conceptual dels continguts i els instruments matemàtics utilitzats.

5. Recursos.
Ha d'incloure la relació dels llibres consultats, el material emprat, etc.

6. Agraïments.




4. Criteris i graella d'avaluació.

A. Disseny global i estratègies Molt baix Baix Mitjà Alt
1. Identificació d'informació        
2. Treball sistemàtic i lògic        
3. Extensió i aprofundiment        
         
B. Contingut matemàtic        
4. Formulació matemàtica        
5. Ús de llenguatge matemàtic        
6. Aplicació de tècniques        
         
C. Exactitud        
7. Exactitud en l'ús de les matemàtiques        
8. Correcció en els resultats        
         
D. Claredat i comunicació        
9. Explicacions clares i precises        
10. Estructuració        
         
E. Actitud matemàtica        
11. Esperit de recerca        
12. Matematització de situacions        
         
F. Autonomia        
13. Presa de decisions        
14. Organització        
         
G. Valoració global        
15. Valoració de conclusions        
16. Limitacions i perspectives        

Puntuació final: ____

Comentaris