
|
Data d'inici:
Data de lliurament:
Contingut
- Tema. Consells generals i punt de partida.
- Condicions per a la realització del projecte.
- Format de presentació de la memòria.
- Criteris i graella d'avaluació.
1. Tema: Busca l'estel
- El teu projecte "Busca l'estel" et convida a investigar com localitzar estels en plena nit.
- En una nit sense núvols, els estels del cel es veuen amb la seva màxima il·luminació. Prepara't per fer una observació nocturna; però primer has de construir un model de planetari per representar el firmament i poder localitzar els estels, i en particular, l'estel polar. L'estel polar es localitza damunt la línia meridiana, en un angle sobre el pla de l'horitzó igual a la latitud nord del lloc d'observació.
Punts de partida
Necessites: 25 canyes de refresc d'uns 20 cm, 50 trossos d'escombreta neteja-pipes de 4 cm, una brúixola, instruments de dibuix, transportador d'angles i dos trossos de fil.
Consells generals
- Consulta alguna informació sobre els mapes del cel nocturn. Pots fer un dibuix del que s'hi representa. Recull informació sobre l'estel polar.
- Pots fer observacions i contrastar-les amb un mapa del cel de nit.
- A continuació tens un guió de problemes i temes que pots resoldre en el projecte.
1. Construcció del planetari
- Fes un pentàgon amb les canyes.
- Uneix cinc canyes formant un vèrtex.
- Uneix els muntatges 1 i 2.
- Forma triangles adossats als costats del pentàgon.
- Uneix els vèrtexs dels triangles que has construït i aixeca la figura.
L'estel a localitzar amb més facilitat és l'estel polar, ja que es troba a la vertical del pol nord.
2. Localitzar l'estel polar
- Dibuixa en una cartolina una circumferència de 17 cm de radi. Marca dos diàmetres perpendiculars i orienta'ls segons els punts cardinals N, S, E, O, amb l'ajut de la brúixola.
- Col·loca l'estructura al damunt de la circumferència anterior. Fes coincidir un vèrtex de la base amb el punt cardinal nord.
- Posa un fil del vèrtex superior del planetari (zenit) i el punt nord de la base, això formarà el meridià on et trobes.
- Posa un altre fil al voltant del planetari, situant-lo a 90 graus del zenit, aquest fil constituirà el pla de l'horitzó.
- Crea un mètode per situar la polar en el planetari fent servir el que has fet i totes les informacions que tens. Situa també en el petit planetari l'Óssa Menor i la Major (tenint en compte "l'escala celest").
Al capvespre, vés a un lloc amb una bona visió del cel nocturn (que estigui alt i amb poca il·luminació artificial). Recorda el planetari construït i localitza a ull nu primer l'Óssa Major i l'Óssa Menor, i a continuació podràs situar fàcilment la Polar.

El cel en el mes de maig
2. Condicions per a la realització del projecte.
Un cop decidit l'aspecte del tema que s'ha de tractar, comunica-ho al professor/a.
En primer lloc, cal fer un guió sobre el pla de treball i consultar-ho amb el professor/a per tal que t'orienti.
Has de presentar el projecte en la data acordada, amb una extensió màxima de quatre pàgines per al text principal i d'acord amb el format que s'indica a continuació.
3. Format de presentació de la memòria.
La memòria consistirà en els següents apartats:
1. Portada.
Ha d'incloure el títol del projecte i el nom de l'alumne/a que el presenta.
També hi ha d'haver un resum breu de les finalitats i descobertes del projecte i una llista de continguts.
2. Text principal.
Ha d'incloure la descripció acurada del desenvolupament del projecte amb la indicació dels subapartats i la documentació gràfica i numèrica adequada.
3. Conclusions.
Ha d'incloure el resum dels descobriments i també els comentaris sobre les seves limitacions.
4. Mètodes matemàtics.
Ha d'incloure la llista o el mapa conceptual dels continguts i els instruments matemàtics utilitzats.
5. Recursos.
Ha d'incloure la relació dels llibres consultats, el material emprat, etc.
6. Agraïments.
4. Criteris i graella d'avaluació.
A. Disseny global i estratègies |
Molt baix |
Baix |
Mitjà |
Alt |
1. Identificació d'informació |
|
|
|
|
2. Treball sistemàtic i lògic |
|
|
|
|
3. Extensió i aprofundiment |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
B. Contingut matemàtic |
|
|
|
|
4. Formulació matemàtica |
|
|
|
|
5. Ús de llenguatge matemàtic |
|
|
|
|
6. Aplicació de tècniques |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
C. Exactitud |
|
|
|
|
7. Exactitud en l'ús de les matemàtiques |
|
|
|
|
8. Correcció en els resultats |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
D. Claredat i comunicació |
|
|
|
|
9. Explicacions clares i precises |
|
|
|
|
10. Estructuració |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
E. Actitud matemàtica |
|
|
|
|
11. Esperit de recerca |
|
|
|
|
12. Matematització de situacions |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
F. Autonomia |
|
|
|
|
13. Presa de decisions |
|
|
|
|
14. Organització |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
G. Valoració global |
|
|
|
|
15. Valoració de conclusions |
|
|
|
|
16. Limitacions i perspectives |
|
|
|
|
Puntuació final: ____
Comentaris
|