Material per al professorat

[Segon cicle]
 
 
 
  Continguts del crèdit 5
[Continguts]
 
Bon dia mates
Procedimets

En aquest crèdit es fa especial èmfasi en: estratègies de raonament, càlculs amb nombres fraccionaris, decimals i combinatoris, temes de representació geomètrica i inici als aspectes algèbrics d'inequacions.

Llenguatges i processos

Ús de diferents llenguatges matemàtics. Traducció.
  • Interpretació i ús dels símbols, expressions i regles del llenguatge aritmètic.
  • Interpretació i ús dels símbols i expressions propis del llenguatge algèbric.
  • Interpretació i ús dels símbols i regles del llenguatge geomètric.
  • Interpretació i ús de diagrames. Descripcions conjuntistes.
  • Utilització conjunta i transformació del llenguatge aritmètic i grafs per a mesures diverses.
  • Elecció dels llenguatge/s matemàtic/s més adient/s per analitzar una determinada situació.
Classificació. Ordenació.
  • Analogies i diferències que permetin establir classificació (partició).
  • Representació de classificacions obtingudes o donades per mitjà de diagrames.
  • Interpretació i ús dels símbols <, >, £, ³.
  • Ordenació de nombres enters.
  • Ús i ordenació de fraccions.
  • Situació de nous elements en una sèrie ja ordenada o classificada.
Aplicació de mètodes inductius i deductius.
  • Justificació de propietats o fórmules a partir de l'observació.
  • Obtenció de propietats o fórmules (generalització) a partir de l'observació de regularitats.
  • Verificació de propietats obtingudes per inducció.
  • Reconeixement de la inducció intuïtiva (generalització a partir de casos particulars).
  • Utilització de contraexemples.
  • Realització del mètode d'assaig-error.
Resolució de problemes.
  • Resolució de problemes de plantejament.
  • Resolució de problemes pràctics.
  • Resolució de problemes d'investigació.
  • Resolució de problemes oberts.
  • Resolució de problemes geomètrics i aritmètics fent explícites les recerques estratègiques i tàctiques.
  • Resolució de problemes per analogia, tempteig, basats en casos particulars més senzills.

Tècniques per a la mesura i el càlcul

Tècniques de representació simbòlica i gràfica de nombres.
  • Conversió de la forma fraccionària a decimal i percentual.
  • Conversió entre les formes verbal, simbòlica i aritmètica.
  • Representació fraccionària i decimal de les potències de 10 amb exponent enter negatiu i a l'inrevés.
  • Representació de la recta numèrica.
  • Representació de nombres enters sobre la recta numèrica.
  • Representació de variacions i increments de quantitats enteres sobre la recta numèrica.
  • Representació sobre la recta numèrica de fraccions.
  • Representació sobre la recta numèrica de nombres decimals i aproximacions successives d'irracionals.
Tècniques de mesura directa (amb utilització d'instruments) i de mesura indirecta (mitjançant algorismes i representacions a escala).
  • Mesura aproximada de longituds, distàncies, àrees i capacitats amb unitats no estàndards.
  • Elecció de l'instrument més adient per a cada mesura amb unitats del sistema internacional.
  • Ús d'instruments de mesura.
  • Estimació de mesures.
  • Ús de figures, plànols o mapes d'escala coneguda per mesurar.
  • Localització d'un punt sobre un mapa donada la distància a un origen i l'angle respecte a una direcció de referència.
  • Mesura de pendents sobre un mapa amb corbes de nivell.
  • Aplicació de les relacions de proporcionalitat entre figures planes i volumètriques semblants al càlcul de costats i altres elements lineals desconeguts.
  • Aplicació del teorema de Tales.
  • Càlcul d'altures o cotes per mètodes indirectes.
  • Càlcul d'àrees de figures planes per mitjà de fórmules.
  • Utilització dels símbols específics de les unitats de mesura.
  • Conversió d'unitats no estàndards a unitats del SI.
  • Conversió a unitats superiors i inferiors del SI.
  • Conversió de les unitats anglosaxones més corrents.
  • Conversió d'unitats especials a unitats del SI, i a l'inrevés.
  • Utilització d'instruments de mesura antics i comprensió del seu funcionament.
Càlcul exacte i aproximat amb nombres: mentalment i per escrit, amb calculadora o amb ordinador.
  • Ús de càlcul mental i per escrit amb les operacions amb nombres naturals: suma, resta, multiplicació, divisió (exacta i entera), potenciació i radicació quadràtica exacta.
  • Reconeixement i ús d'un nombre natural com a divisor o múltiple d'un altre.
  • Ús de la descomposició d'un nombre natural en factors primers.
  • Ús i aplicació del càlcul del m.c.d. i m.c.m. de dos o més nombres a partir de les seves descomposicions factorials.
  • Càlcul mental i per escrit d'arrels quadrades d'enters positius: radicació exacta i entera aproximada.
  • Càlcul amb potències de base entera i exponent enter.
  • Càlcul mental i per escrit amb les operacions entre fraccions.
  • Potenciació de fraccions amb exponent enter.
  • Càlcul amb potències de fraccions amb exponent enter.
  • Càlcul amb les operacions amb nombres decimals.
  • Càlcul amb les operacions entre un nombre decimal i un de fraccionari.
  • Estimació, arrodoniment i valor aproximat de resultats.
  • Elecció de l'aproximació a un ordre predeterminat.
  • Interpretació dels arrodoniments donats per la calculadora.
Plantejament i càlcul d'expressions numèriques i algèbriques sobre problemes concrets.
  • Càlcul d'expressions numèriques que continguin sumes, restes, multiplicacions, divisions i potències, sense parèntesis que les englobin.
  • Càlcul d'expressions numèriques respectant les jerarquies en les operacions i la prioritat de càlcul dels parèntesis.
  • Càlcul d'expressions numèriques, amb eliminació prèvia de parèntesis per mitjà de les propietats associativa i distributiva.
  • Valoració de la conveniència o no de la simplificació dels fraccionaris, abans del càlcul d'una expressió numèrica.
  • Càlcul d'expressions numèriques amb enters i fraccions, respectant les jerarquies en les operacions.
  • Càlcul d'expressions numèriques amb decimals i fraccions.
  • Simplificació dels resultats fraccionaris del càlcul.
  • Càlcul amb nombres en notació científica: multiplicació i divisió.
  • Utilització de la calculadora per trobar el resultat d'expressions numèriques.
  • Obtenció del terme indeterminat d'una proporció.
  • Obtenció de valors numèrics d'expressions algèbriques per substitució.
  • Plantejament d'expressions aritmètiques derivades d'enunciats de problemes numèrics que expressin situacions reals i properes.
Tècniques elementals de resolució d'equacions i d'inequacions.
  • Ús del mètode de substitució com a tècnica general de resolució.
  • Resolució analítica d'equacions de 1r grau i una incògnita amb coeficients enters.
  • Resolució analítica d'equacions de 1r grau i una incògnita amb coeficients racionals.
  • Resolució analítica de sistemes de dues equacions de 1r grau amb dues incògnites i coeficients racionals.
  • Resolució gràfica aproximada de sistemes de dues equacions de 1r grau i de dues incògnites per representació de rectes sobre paper mil·limetrat.
  • Resolució d'equacions del tipus (ax+b)(cx+d)=0 per anul·lació de factors.
  • Resolució analítica d'inequacions de 1r grau amb una incògnita i coeficients enters.
Tècniques de recompte de possibilitats.
  • Ús de diagrames d'arbre per formar i comptar.
Tècniques de càlcul de paràmetres estadístics.
  • Càlcul de taxes i índexs elementals senzills.

Ús de models geomètrics

Aplicació de models geomètrics per a la interpretació de situacions reals.
  • Reconeixement de formes geomètriques planes de l'entorn.
  • Identificació i classificació de figures planes amb models de laboratori o representacions gràfiques.
  • Reconeixement de figures semblants.
  • Obtenció de la raó de semblança i dimensió fractal entre dues figures geomètriques planes i espacials.
  • Determinació de l'escala d'un dibuix.
  • Representació de l'escala gràfica d'un plànol o mapa.
  • Representació de figures geomètriques a escala.
  • Obtenció de la relació d'àrees i volums entre dues figures planes i espacials semblants.
  • Reconeixement de figures geomètriques espacials de l'entorn.
  • Identificació i classificació de figures geomètriques espacials amb models de laboratori o representacions gràfiques.
  • Determinació de la projecció ortogonal d'un punt sobre un pla.
  • Determinació de la projecció ortogonal d'una recta o segment sobre un pla.
  • Comprovació de la perpendicularitat entre recta i pla i entre dos plans, amb escaire.
  • Modelització de corbes, superfícies, sòlids, estructures i situacions d'economia.
Representació plana de figures espacials i, recíprocament, comprensió de figures espacials a partir de la seva representació plana.
  • Representació de les projeccions ortogonals de cossos i a l'inrevés.
  • Representació per nivells de cossos policúbics donats i a l'inrevés.
  • Representació en perspectiva de cossos geomètrics i a l'inrevés.
Generació de figures per transformacions geomètriques i altres mètodes (secció, reunió, intersecció i descomposició).
  • Obtenció de figures planes equivalents a una de donada.
  • Construcció de mosaics a partir de figures encaixables, principalment polígons. Determinació d'aquells que ho possibiliten.

Representació i anàlisi de la informació

Tècniques de recollida de dades i construcció de taules de valors i de freqüències.
  • Elaboració de taules de valors de relacions funcionals amb valors obtinguts.
Representació gràfica de fenòmens en coordenades cartesianes.
  • Representació de punts del pla de coordenades, donades les components cartesianes, i a l'inrevés.
  • Representació gràfica de relacions funcionals.
  • Representació gràfica de les funcions constant, lineal i afí.
  • Representació gràfica de rectes paral·leles a l'eix d'ordenades, previ reconeixement per la fórmula.
  • Representació gràfica de segments i semirectes, coneguda la seva equació.
Tècniques específiques de representació gràfica per a la informació estadística.
  • Representació de diagrames gràfics estadístics en les seves formes habituals.
Elaboració de fórmules que relacionin variables.
  • Obtenció de fórmules a partir d'enunciats que expressin relacions de dependència entre variables.
  • Obtenció de la fórmula corresponent a una taula de valors ordenada.
  • Obtenció de la fórmula corresponent a una recta, donada la seva gràfica.
  • Obtenció de la fórmula corresponent a un segment o semirecta, donada la seva gràfica.
Anàlisi de dependències funcionals.
  • Reconeixement de les situacions de proporcionalitat entre variables.
  • Reconeixement de la funció lineal.
  • Reconeixement de la funció de proporcionalitat inversa.
  • Reconeixement de les situacions de dependència afí expressades per mitjà d'un enunciat, una gràfica o una taula de valors.
  • Identificació de fórmules i rectes donades per comparació de pendents i ordenades a l'origen.
  • Identificació de fórmules i paràboles donades atenent a la concavitat, punts de tall amb els eixos, "estirament" i posició del vèrtex.

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

Els nombres

Nombres naturals. Divisibilitat.
  • La successió dels nombres naturals. El conjunt N.
  • Valor cardinal del nombre i posicional de les xifres en el sistema de numeració decimal. Expressió polinòmica del nombre natural.
  • Operacions amb nombres naturals: suma, resta, multiplicació, divisió, potenciació i radicació quadrada exacta.
  • Successions aritmètiques. Llei de formació. Suma de termes. Els nombres triangulars.
Nombres enters.
  • Els enters negatius, els enters positius i el zero. Conjunt de Z de tots els enters.
  • El nombre natural com a nombre enter.
  • La recta com a suport de representació dels nombres enters.
  • L'ordre en els nombres enters.
  • Les operacions amb enters.
  • Valor de significat dels enters com a exponents.
Nombres racionals.
  • L'expressió fraccionària, el seu significat.
  • Els termes d'una fracció: numerador i denominador.
  • Fracció d'una quantitat.
  • Les fraccions negatives. El conveni -(a/b) per expressar -a/b i a/-b.
  • Impossibilitat de la divisió per zero.
  • Equivalència de fraccions. Criteri de la igualtat dels productes en creu. Fracció irreductible.
  • Els nombres racionals. El conjunt Q.
  • La recta com a suport de representació dels nombres racionals en forma de fracció.
  • El nombre enter com a nombre racional. Expressió fraccionària del nombre enter.
  • El nombre mixt.
  • Les operacions amb racionals expressats en forma de fracció.
Nombres racionals i irracionals expressats en forma decimal.
  • Valor posicional de les xifres d'un nombre decimal. Expressió polinòmica.
  • Expressió decimal d'una fracció: decimal exacta, entera, periòdica pura i periòdica mixta.
  • Percentatges.
  • Tant per mil.
  • Tant per u.
  • Notació científica. Potències enteres de 10. Ordres de magnitud.
  • Valor absolut d'un nombre.
Equacions i inequacions.
  • Conceptes previs.
  • Equacions.
    • L'equació de primer grau amb dues incògnites.
    • Sistemes d'equacions. Sistemes lineals de dues equacions amb dues incògnites.
  • Inequacions.
  • Sistemes d'inequacions.
Magnituds i mesura.
  • Volum d'un cos. Capacitat d'un recipient.
  • Unitats estàndards. Definició i símbol.
  • Unitats de longitud dels sistema anglosaxó: peu, milla terrestre, polzada.
  • Unitats no estàndard. Arbitrarietat de les unitats.
  • La mesura directa.
  • Magnituds directament proporcionals.
  • Repartiments proporcionals.
  • Escala. Gràfica. Pendent.

El pla i l'espai

Elements i organització del pla.
  • Els polígons regulars.
  • Polígons còncaus i convexos.
  • Mosaics plans i trames de tot tipus.
Elements i organització de l'espai.
  • Projecció ortogonal orogràfica i perspectiva d'un punt, d'un segment i d'una recta sobre un pla.
  • Projeccions ortogonals: planta, alçat i perfil.
  • Projeccions perspectives i gràfiques.
  • Relleus naturals tridimensionals.
La semblança en el pla.
  • Proporcionalitat de segments. Raó de la proporció.
  • Teorema de Tales.
  • Figures semblants.
  • Homotècies: centre i raó d'homotècia.
  • Escales: numèrica i gràfica.
  • Ampliacions i reduccions. Figures amb la mateixa forma.

La dependència entre variables

Coordenades cartesianes. Característiques generals de les gràfiques.
  • Gràfica d'una funció.
  • Pendents en gràfiques.
  • Gràfiques en calculadores científiques.
  • Representació paral·lela (PAR).
Funcions: dependència i conceptes associats.
  • Fórmula d'una funció.
Funció de proporcionalitat directa.
  • Fórmula de la funció de proporcionalitat directa.
  • Tipus de gràfica: les rectes que passen per l'origen.
  • El pendent de la recta.
Funció afí.
  • Fórmula de la funció afí.
  • Tipus de gràfica: les rectes que no passen per l'origen.
  • El pendent de la recta i l'ordenada a l'origen.
  • Igualtat del pendent per a rectes paral·leles.

L'estadística elemental i l'atzar

Fenòmens aleatoris.
  • Experiències compostes. Esdeveniments independents.

Elements d'història de la matemàtica

Nocions de la gènesi històrica d'aspectes rellevants de la matemàtica.
  • La geometria grega.
  • Els instruments matemàtics antics.
  • Estudi de la perspectiva en el Renaixement.
  • Història contemporània dels quasi-cristalls.

Valors, normes i actituds

Interrogació i investigació davant de situacions i problemes contrastables matemàticament

Esperit crític davant d'informacions i opinions que admetin una anàlisi matemàtica.
  • Valoració del fet que la informació estigui expressada de forma quantitativa quan la claredat del missatge així ho requereix.
  • Hàbit d'anàlisi i crítica, amb els recursos matemàtics adquirits, de la informació o opinions que admetin aquest tipus d'anàlisi.
  • Interès per plantejar qüestions relatives als aprenentatges que es van adquirint.
  • Predisposició a buscar exemples o contraexemples, a formular hipòtesis i fer comprovacions experimentals o raonades, davant de situacions plantejades.
Perseverança i flexibilitat en la recerca i millora de solucions matemàtiques a situacions que se li plantegin.
  • Actitud de no abandonar la resolució d'un problema, per les possibles dificultats inicials, sense haver esgotat tots els recursos.
  • Interès per contrastar les solucions obtingudes amb les dels altres, analitzar-ne les diferències i fer les modificacions que convinguin.
Confiança raonada en la capacitat pròpia per afrontar situacions problemàtiques que exigeixen l'aplicació de coneixements matemàtics.
  • Consciència de la pròpia situació en l'aprenentatge i valoració dels progressos personals fets.
  • Autoreflexió sobre l'esforç esmerçat en les diverses activitats, prenent com a objectiu el rendiment màxim de les capacitats pròpies.
Interès i respecte per les diverses estratègies matemàtiques que es poden emprar per trobar la solució d'un problema.
  • Actitud d'interès pels diferents mètodes que poden portar a la solució d'un problema.
  • Cooperació en els treballs en grup.

Sistematització del treball en les matemàtiques

Organització del treball en matemàtiques: planificació, distribució temporal, recerca d'ajuts i eines.
  • Acceptació de la necessitat de dedicar setmanalment, fora de l'aula, un temps al treball dels continguts de l'àrea, en el conjunt del treball general. Compliment del pla establert.
  • Hàbit de mantenir el quadern de treball al dia.
  • Puntualitat en l'assistència a les classes.
  • Preocupació per tenir a punt el material necessari per a cada sessió de classe.
  • Respecte dels terminis de lliurament dels treballs.
  • Hàbit de demanar aclariments.
  • Hàbit de consulta a fonts d'informació.
  • Interès per contrastar els nous aprenentatges amb els aprenentatges anteriors per establir la coherència entre ells.
Interès per la precisió en el llenguatge i per la presentació acurada en els treballs matemàtics realitzats.
  • Interès per l'ús precís del vocabulari matemàtic que es va aprenent, tant en les expressions orals com en els materials escrits.
  • Presentació correcta dels treballs d'acord amb les normes establertes.
  • Preocupació per la presentació dels treballs amb l'ortografia i l'expressió correcta.
  • Interès en la conservació, ordenació i actualització dels materials didàctics que s'utilitzen.
  • Ús respectuós del material propi i del material comunitari.
  • Hàbit de conservar bé els materials emprats.
  • Hàbit de corregir i completar el quadern de treball.
Valoració positiva de la necessitat de realitzar tasques d'exercitació sistemàtica destinades a consolidar la utilització de tècniques.
  • Valoració positiva de la necessitat de realitzar exercicis sistemàtics de consolidació de tècniques, i compliment de la realització dels exercicis d'aquest tipus.
  • Iniciativa en l'exercitació de tècniques, demanant la valoració i orientació del professor/a.

Valoració de les eines matemàtiques

Utilització, deforma habitual, de recursos i eines matemàtics per afrontar situacions que ho requereixin.
  • Hàbit de seleccionar i aplicar els recursos i eines adquirits per resoldre problemes que es presenten a la pràctica.
  • Actitud oberta a la utilització dels recursos matemàtics com a instruments de procediment en altres àrees.
Ús habitual i equilibrat dels mitjans tecnològics que poden ser útils en matemàtiques.
  • Acceptació de l'ús equilibrat de la calculadora, fent-la servir quan realment suposa un estalvi de temps, però no quan dificulta l'aprenentatge de tècniques de càlcul escrit o mental.
  • Actitud d'investigació, amb la calculadora, de les propietats i les regles de càlcul amb nombres.
  • Interès per les possibilitats d'aprenentatge que ofereixen programes informàtics i mitjans àudiovisuals, adoptant una actitud de participació en les activitats amb aquests mitjans.

Objectius terminals associats al crèdit: 1 a 19, 26, 27, 31, 32, 35, 37, 39 a 42, 44.