Material per al professorat

[Segon cicle]
 
 
 
  Continguts del crèdit 8
[Continguts]
 
Bon dia mates
Procedimets

El crèdit incideix en càlculs probabilístics, mesures en figures geomètriques, càlculs decimals i d'irracionals aproximats, i resolució de problemes amb diverses estratègies.

Llenguatges i processos

Ús de diferents llenguatges matemàtics. Traducció.
  • Interpretació i ús dels símbols, expressions i regles del llenguatge aritmètic.
  • Interpretació i ús dels símbols i expressions propis del llenguatge algèbric.
  • Interpretació i ús dels símbols i regles del llenguatge geomètric.
  • Representació de figures geomètriques a partir de la descripció verbal de les seves característiques.
  • Utilització conjunta i transformació del llenguatge aritmètic i grafs per a mesures diverses.
  • Utilització conjunta i transformació del llenguatge algèbric i figures geomètriques per expressar accions mètriques.
  • Utilització conjunta i transformació del llenguatge algèbric, geomètric i diagrames cartesians.
  • Elecció del/s llenguatge/s matemàtic/s més adient/s per analitzar una determinada situació.
Classificació. Ordenació.
  • Situació de nous elements en una sèrie ja ordenada o classificada.
Aplicació de mètodes inductius i deductius.
  • Justificació de propietats o fórmules a partir de l'observació.
  • Obtenció de propietats o fórmules (generalització) a partir de l'observació de regularitats.
  • Verificació de propietats obtingudes per inducció.
  • Demostració de teoremes, propietats o fórmules.
  • Distinció entre hipòtesi i tesi en un teorema. Planificació ordenada d'arguments convincents.
  • Exposició ordenada del raonament seguit en la justificació o demostració d'un teorema o propietat.
  • Distinció entre demostració o justificació i comprovació d'un teorema o llei.
  • Verificació de la hipòtesi en aplicar un teorema.
  • Comprovació de teoremes o propietats sobre casos particulars.
  • Utilització de contraexemples.
  • Realització de conjectures i proves en qüestions geomètriques i aritmètiques.
  • Realització del mètode d'assaig-error.
Resolució de problemes.
  • Resolució de problemes de plantejament.
  • Resolució de problemes pràctics.
  • Resolució de problemes d'investigació.
  • Resolució de problemes oberts.
  • Resolució de problemes de tipus professional.
  • Resolució de problemes geomètrics i aritmètics fent explícites les recerques estratègiques i tàctiques.
  • Resolució de problemes per analogia, tempteig, basats en casos particulars més senzills.

Tècniques per a la mesura i el càlcul

Tècniques de representació simbòlica i gràfica de nombres.
  • Conversió entre les formes verbal, simbòlica i aritmètica.
  • Representació de la recta numèrica.
  • Representació de nombres enters sobre la recta numèrica.
  • Representació de variacions i increments de quantitats enteres sobre la recta numèrica.
  • Representació sobre la recta numèrica de fraccions.
  • Representació sobre la recta numèrica de nombres decimals i aproximacions successives d'irracionals.
Tècniques de mesura directa (amb utilització d'instruments) i de mesura indirecta (mitjançant algorismes i representacions a escala).
  • Elecció de l'instrument més adient per a cada mesura amb unitats del sistema internacional.
  • Ús d'instruments de mesura.
  • Estimació de mesures.
  • Determinació de la latitud i la longitud geogràfiques de punts donats d'un mapa o de l'esfera terrestre i a l'inrevés.
  • Localització d'un punt sobre un mapa donada la distància a un origen i l'angle respecte a una direcció de referència.
  • Aplicació de les relacions de proporcionalitat entre figures planes i volumètriques semblants al càlcul de costats i altres elements lineals desconeguts.
  • Aplicació del teorema de Tales.
  • Càlcul d'altures o cotes per mètodes indirectes.
  • Càlcul de longituds d'arcs de circumferència i àrees de sectors circulars a partir de l'angle corresponent i el radi.
  • Càlcul d'àrees de figures planes per mitjà de fórmules.
  • Ús del càlcul de la longitud de la circumferència per mitjà de la fórmula.
  • Càlcul de volum de cossos geomètrics per mitjà de fórmules, deduint-les.
  • Càlcul de volums de cossos geomètrics compostos.
  • Càlcul aproximat de raons trigonomètriques d'angles.
  • Aplicació de les raons trigonomètriques en situacions diverses.
  • Càlcul de l'amplitud angular d'un angle dibuixat, utilitzant regle, escaire i calculadora (tecla de funció trigonomètrica inversa).
  • Estimació de les fites d'error derivades de l'ús d'instruments de mesura.
  • Utilització dels símbols específics de les unitats de mesura.
  • Conversió d'unitats no estàndards a unitats del SI.
  • Conversió a unitats superiors i inferiors del SI.
  • Conversió de les unitats anglosaxones més corrents.
  • Conversió d'unitats especials a unitats del SI, i a l'inrevés.
  • Comparació de resultats de mesures per l'ordre de magnitud.
  • Utilització d'instruments de mesura antics i comprensió del seu funcionament.
Càlcul exacte i aproximat amb nombres: mentalment i per escrit, amb calculadora o amb ordinador.
  • Ús de càlcul mental i per escrit amb les operacions amb nombres naturals: suma, resta, multiplicació, divisió (exacta i entera), potenciació i radicació quadràtica exacta.
  • Reconeixement i ús d'un nombre natural com a divisor o múltiple d'un altre.
  • Ús de la descomposició d'un nombre natural en factors primers.
  • Ús i aplicació del càlcul del m.c.d. i m.c.m. de dos o més nombres a partir de les seves descomposicions factorials.
  • Càlcul mental i per escrit d'arrels quadrades d'enters positius: radicació exacta i entera aproximada.
  • Càlcul amb les operacions amb nombres decimals.
  • Càlcul amb les operacions entre un nombre decimal i un de fraccionari.
Plantejament i càlcul d'expressions numèriques i algèbriques sobre problemes concrets.
  • Utilització de la calculadora per trobar el resultat d'expressions numèriques.
  • Plantejament d'expressions aritmètiques derivades d'enunciats de problemes numèrics que expressin situacions reals i properes.
  • Elaboració d'enunciats de problemes extrets de situacions reals.
  • Plantejament d'expressions algèbriques derivades d'enunciats que condueixin a la construcció d'equacions de primer grau amb una incògnita.

Ús de models geomètrics

Aplicació de models geomètrics per a la interpretació de situacions reals.
  • Reconeixement de formes geomètriques planes de l'entorn.
  • Identificació i classificació de figures planes amb models de laboratori o representacions gràfiques.
  • Localització d'un punt sobre un mapa donats els angles de les visuals a dos punts respecte a una direcció de referència.
  • Reconeixement de figures geomètriques espacials de l'entorn.
  • Identificació i classificació de figures geomètriques espacials amb models de laboratori o representacions gràfiques.
  • Reconeixement de direccions iguals i diferents.
Generació de figures per transformacions geomètriques i altres mètodes (secció, reunió, intersecció i descomposició).
  • Determinació dels polígons resultants de la unió de punts determinats d'altres polígons o poliedres.
  • Determinació dels cossos rodons.
  • Generació de figures per iteració recursiva.

Representació i anàlisi de la informació

Tècniques de recollida de dades i construcció de taules de valors i de freqüències.
  • Elaboració de taules de valors de relacions funcionals amb valors obtinguts.
Representació gràfica de fenòmens en coordenades cartesianes.
  • Representació gràfica de relacions funcionals.
Elaboració de fórmules que relacionin variables.
  • Obtenció de fórmules a partir d'enunciats que expressin relacions de dependència entre variables.
  • Obtenció de la fórmula corresponent a una taula de valors ordenada.
  • Obtenció de la fórmula corresponent a una recta, donada la seva gràfica.
Tractament de fenòmens aleatoris mitjançant el càlcul de probabilitats.
  • Reconeixement de fenòmens aleatoris i fenòmens deterministes.
  • Interpretació i ús dels termes "possible", "probable", "segur", "impossible", per a la descripció de situacions d'atzar en la vida real.
  • Descripció de l'espai mostral en experiències aleatòries simples.
  • Aplicació de la regla de Laplace i de diagrames d'arbre per al càlcul de probabilitats d'esdeveniments compostos.

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

Els nombres

Nombres naturals. Divisibilitat.
  • Múltiples i divisors.
  • Intuïció de l'infinit.
Nombres racionals.
  • L'ordre en els nombre racionals. Intuïció de la densitat.
  • Les operacions amb racionals expressats en forma de fracció.
Nombres racionals i irracionals expressats enforma decimal.
  • Decimals il·limitats no periòdics: nombres irracionals.
  • Irracionalitat de nombres com p, , ... (sense demostrar).
  • Aproximacions decimals.
Magnituds i mesura.
  • Longitud d'un arc de circumferència.
  • Volum d'un cos. Capacitat d'un recipient.
  • Temps.
  • Velocitat d'un mòbil.
  • Amplitud angular.
  • Latitud i longitud geogràfiques.
  • La mesura indirecta (pendents, Tales i Pitàgores)
  • Cossos equivalents respecte al volum.
  • Escala. Gràfica. Pendent.

El pla i l'espai

Elements i organització del pla.
  • Els triangles. Punts notables. Optimització.
  • Els quadrilàters.
  • Corbes i formes complexes.
  • Xarxes de punts.
Relacions mètriques i trigonomètriques en els triangles rectangles.
  • Teorema del catet.
  • Teorema de l'altura.
  • Raons trigonomètriques d'un angle agut: sinus, cosinus i tangent.
  • Distàncies mínimes.

La dependència entre variables

Coordenades cartesianes. Característiques generals de les gràfiques.
  • Coordenades polars.
Funcions: dependència i conceptes associats.
  • Gràfica, taules i càlcul actual de funcions: el cas de les funcions logaritme i exponent.

L'estadística elemental i l'atzar

Fenòmens aleatoris.
  • Fenòmens deterministes i fenòmens aleatoris.
  • Resultats possibles d'un experiment aleatori. Esdeveniments elementals.
  • Espai mostral associat a un experiment aleatori.
  • Esdeveniments. Casos favorables a un esdeveniment.
  • Esdeveniment segur. Esdeveniment impossible.
  • Esdeveniment contrari.
  • Esdeveniment unió de dos esdeveniments. Esdeveniment intersecció.
  • Esdeveniments incompatibles.
  • Experiències compostes. Esdeveniments independents.
  • Les connectives lògiques «i» i «o» en descripcions d'esdeveniments compostos.
Probabilitat: conceptes i lleis bàsiques.
  • Possibilitat d'un esdeveniment. Expressió fraccionària, expressió en tant per u i expressió en tant per cent.
  • Probabilitat de l'esdeveniment segur i de l'esdeveniment possible.
  • Probabilitat de l'esdeveniment contrari.
  • Freqüència relativa d'un esdeveniment en repetir una experiència un nombre elevat de vegades.
  • Distribució esperada i distribució empírica.
  • Llei empírica de l'atzar.
  • Esdeveniments elementals igualment probables (model uniforme de probabilitat).
  • Regla de Laplace.
  • Fórmula de les probabilitats totals per a successos incompatibles.
  • Fórmula de les probabilitats compostes per a dues experiències successives.

Elements d'història de la matemàtica

Nocions de la gènesi històrica d'aspectes rellevants de la matemàtica.
  • La geometria grega.
  • Inicis de l'àlgebra i de la geometria analítica (Tartaglia, Descartes, Euler...).
  • Els instruments matemàtics antics.
  • Determinació del meridià en el segle XVIII.
  • Mètode de Fermel per al càlcul del radi de la Terra.


Valors, normes i actituds

Interrogació i investigació davant de situacions i problemes contrastables matemàticament

Esperit crític davant d'informacions i opinions que admetin una anàlisi matemàtica.
  • Valoració del fet que la informació estigui expressada de forma quantitativa quan la claredat del missatge així ho requereix.
  • Hàbit d'anàlisi i crítica, amb els recursos matemàtics adquirits, de la informació o opinions que ad-metin aquest tipus d'anàlisi.
  • Interès per plantejar qüestions relatives als aprenentatges que es van adquirint.
  • Predisposició a buscar exemples o contraexemples, a formular hipòtesis i fer comprovacions ex-perimentals o raonades, davant de situacions plantejades.
Perseverança i flexibilitat en la recerca i millora de solucions matemàtiques a situacions que se li plantegin.
  • Actitud de no abandonar la resolució d'un problema, per les possibles dificultats inicials, sense haver esgotat tots els recursos.
  • Interès per contrastar les solucions obtingudes amb les dels altres, analitzar-ne les diferències i fer les modificacions que convinguin.
Confiança raonada en la capacitat pròpia per afrontar situacions problemàtiques que exigeixen l'aplicació de coneixements matemàtics.
  • Consciència de la pròpia situació en l'aprenentatge i valoració dels progressos personals fets.
  • Autoreflexió sobre l'esforç esmerçat en les diverses activitats, prenent com a objectiu el rendiment màxim de les capacitats pròpies.
Interès i respecte per les diverses estratègies matemàtiques que es poden emprar per trobar la solució d'un problema.
  • Actitud d'interès pels diferents mètodes que poden portar a la solució d'un problema.
  • Cooperació en els treballs en grup.

Sistematització del treball en les matemàtiques

Organització del treball en matemàtiques: planificació, distribució temporal, recerca d'ajuts i eines.
  • Acceptació de la necessitat de dedicar setmanalment, fora de l'aula, un temps al treball dels continguts de l'àrea, en el conjunt del treball general. Compliment del pla establert.
  • Hàbit de mantenir el quadern de treball al dia.
  • Puntualitat en l'assistència a les classes.
  • Preocupació per tenir a punt el material necessari per a cada sessió de classe.
  • Respecte dels terminis de lliurament dels treballs.
  • Hàbit de demanar aclariments.
  • Hàbit de consulta a fonts d'informació.
  • Interès per contrastar els nous aprenentatges amb els aprenentatges anteriors per establir la coherència entre ells.
Interès per la precisió en el llenguatge i per la presentació acurada en els treballs matemàtics realitzats.
  • Interès per l'ús precís del vocabulari matemàtic que es va aprenent, tant en les expressions orals com en els materials escrits.
  • Presentació correcta dels treballs d'acord amb les normes establertes.
  • Preocupació per la presentació dels treballs amb l'ortografia i l'expressió correcta.
Interès en la conservació, ordenació i actualització dels materials didàctics que s'utilitzen.
  • Ús respectuós del material propi i del material comunitari.
  • Hàbit de conservar bé els materials emprats.
  • Hàbit de corregir i completar el quadern de treball.
Valoració positiva de la necessitat de realitzar tasques d'exercitació sistemàtica destinades a consolidar la utilització de tècniques.
  • Valoració positiva de la necessitat de realitzar exercicis sistemàtics de consolidació de tècniques, i compliment de la realització dels exercicis d'aquest tipus.
  • Iniciativa en l'exercitació de tècniques, demanant la valoració i orientació del professor/a.

Valoració de les eines matemàtiques

Utilització, de forma habitual, de recursos i eines matemàtics per afrontar situacions que ho requereixin.
  • Hàbit de seleccionar i aplicar els recursos i eines adquirits per resoldre problemes que es presenten a la pràctica.
  • Actitud oberta a la utilització dels recursos matemàtics com a instruments de procediment en altres àrees.
Ús habitual i equilibrat dels mitjans tecnològics que poden ser útils en matemàtiques.
  • Acceptació de l'ús equilibrat de la calculadora, fent-la servir quan realment suposa un estalvi de temps, però no quan dificulta l'aprenentatge de tècniques de càlcul escrit o mental.
  • Actitud d'investigació, amb la calculadora, de les propietats i les regles de càlcul amb nombres. .Interès per les possibilitats d'aprenentatge que ofereixen programes informàtics i mitjans àudiovisuals, adoptant una actitud de participació en les activitats amb aquests mitjans.

Objectius terminals associats al crèdit: 1 a 10, 12 a 14, 18, 19,21 a 25,29,30,36,37,39 a 43,49,51.