Material per al professorat

[Segon cicle]
 
 
 
  Objectius dels crèdits
[Matriu]
 
Bon dia mates
Objectius del crèdit 5
  1. Treballar la demostració en Matemàtiques a través del comptatge, la particularització, la generalització i l'anàlisi del que passaria en cas de no valer la propietat analitzada.
  2. Identificar ordres d'aproximació a partir de diversos tipus d'informacions (en forma gràfica i numèrica).
  3. Situar magnituds en la línia numèrica, representar canvis d'unitats de mesura i aplicar factors de conversió, així com també usar taules per identificar informacions, amb utilització d'aproximacions decimals.
  4. Representar nombres negatius associats a realitats. Eixamplar la noció de fracció al nombre racional (positiu o negatiu). Identificar els punts de la línia numèrica associats a nombres racionals. Identificar el nombre racional com a "factor" de representació en situacions físiques.
  5. Introduir el concepte de variacions amb repetició i el seu càlcul.
  6. Treballar les variacions, fonamentals en combinatòria i probabilitat.
  7. Reconèixer el llenguatge algèbric com a forma de representació de fenòmens, per indicar regles de formació d'una sèrie finita. Identificar expressions algèbriques en situacions senzilles de tipus geomètric.
  8. Saber descriure diferents mosaics i el criteri geomètric de formació.
  9. Precisar com varien les dimensions lineals, superficials i volumètriques en canviar la grandària d'un objecte mantenint la seva forma (semblança).
  10. Reconèixer operacions inverses a altres de donades. Identificar el número original d'una sèrie d'operacions, com aquell que s'obté fent relacions inverses, justificant així l'algorisme de resolució d'equacions senzilles de primer grau. Identificar arrels com a inverses de l'operació potència.
  11. Pel que fa a proporcions i interpretació geomètrica, identificar pendents per mitjà de tres tipus de fraccions, ordenar pendents per mitjà del racional corresponent i copsar la dependència amb l'angle corresponent. Associar el percentatge corresponent a un pendent i resoldre problemes de proporcions.
  12. Reconèixer antics instruments simples de mesura. Identificar la proporció entre les mesures corresponents en triangles semblants. Aplicar el teorema de Tales a resoldre problemes o situacions. Identificar processos de mesura indirecta per mitjà d'instruments rudimentaris i aplicació del teorema de Tales. Resoldre problemes de proporcions on falti un número.
  13. Reconèixer les progressions aritmètiques com a successions numèriques. Establir la llei de formació de progressions, també en el cas de progressió geomètrica. Calcular la suma de termes d'una progressió. Resoldre problemes amb progressions.
  14. Reconèixer i utilitzar el procés de substitució algèbric. Aplicar-lo a la resolució de situacions. Resoldre sistemes d'equacions per substitució. Identificar situacions de substitució en fórmules senzilles.
  15. Reconèixer la descripció algèbrica, gràfica i verbal de fenòmens i les seves relacions com a mètodes de resolució de situacions. En concret, el cas de sistemes de dues equacions amb dues incògnites i l'estudi de la seva compatibilitat. Identificar situacions proporcionals en canvis de mesures i afins.
  16. Representar situacions per mitjà de sistemes d'equacions. Representar gràficament situacions amb dues incògnites. Resoldre situacions amb dues incògnites per mitjà de taules, punt d'intersecció i sistema algèbric. Identificar informacions a partir de diagrames de proporcionalitats. Manipular inequacions lineals amb una incògnita. Resoldre sistemes d'inequacions lineals amb dues incògnites.
  17. Representar per nivells diferents objectes 3D complexos.
  18. Descriure la tècnica de la representació en perspectiva.

Objectius del crèdit 6
  1. Treballar la deducció lògica, veritat, falsedat, negació, conjunció i disjunció a través del llenguatge natural.
  2. Treballar esdeveniments equiprobables i els que no ho són.
  3. Calcular probabilitats en casos senzills estudiant de pas esdeveniments complementaris.
  4. Estudiar el creixement (estricte o no) de les funcions des d'un punt de vista gràfic i qualitatiu.
  5. Estudiar el decreixement (estricte o no) de les funcions des d'un punt de vista gràfic i qualitatiu.
  6. Identificar successions numèriques creixents quasi-exponencialment en fenòmens quotidians. Funció exponencial: representar gràficament situacions exponencials com l'interès compost. Interpretar el significat negatiu dels exponents. Fer càlculs amb potències de racionals.
  7. Treballar la periodicitat funcional.
  8. Utilitzar unes primeres nocions del concepte d'autosemblança i dimensió fractal de corbes complexes.
  9. Propietat distributiva del producte respecte a l'addició: aplicar-la al producte d'expressions (ax+b)(cx+d). Utilitzar el full de càlcul. Identificar la paràbola com a "producte de dues rectes". Representar expressions de formes equivalents.
  10. Propietat distributiva del producte respecte a l'addició (amb negatius): aplicar-la a situacions geomètriques. Representar termes generals de successions de forma algèbrica.
  11. Usar les primeres nocions dels sistemes de referència cartesiana en l'espai.
  12. Usar les primeres nocions de les tècniques de les geometries finites i discretes.
  13. Determinar el grau d'aproximació d'un poliedre a una esfera.
  14. Fer la representació baricèntrica de situacions. Identificar elements en aquest tipus de coordenades (punts, rectes, etc.) com a condicions de la situació.
  15. Comentar, des d'un punt de vista històrico-matemàtic, la figura de Descartes.

Objectius del crèdit 7
  1. Reconèixer termes generals de successions. Identificar geomètricament successions aritmètiques. Identificar gràficament diverses funcions reals amb les gràfiques corresponents.
  2. Treballar les permutacions i el seu càlcul.
  3. Treballar les combinacions i el seu càlcul.
  4. Reconèixer el producte de fraccions en situacions probabilístiques. Identificar representacions diferents d'un mateix fenomen. Identificar nombres combinatoris. Construir i utilitzar el triangle de Tartaglia. Identificar moments importants en la història de la probabilitat.
  5. Treballar els extrems de funcions.
  6. Donar un model geomètric dels problemes de programació lineal de dues variables.
  7. Identificar condicions limitades amb inequacions. Analitzar sistemes d'inequacions associats a realitats. Delimitar el poligon d'optimització i aplicar-lo a la programació lineal. Trobar solucions gràfiques d'inequacions lineals a la recta numèrica.
  8. Reconèixer situacions reals on apareix la funció de segon grau. Identificar la paràbola corresponent a una situació de 2n grau. Identificar les transformacions corresponents a l'equació de 2n grau, en moure la gràfica, mantenint la forma. Atorgar valor als coeficients de l'equació de 2n grau. Resoldre l'equació de 2n grau.
  9. Resoldre l'equació de segon grau per un mètode gràfic. Aplicar-ho a la resolució de problemes. Situar els coneixements algèbrics en la història (a l'època àrab).
  10. Treballar les dues mesures principals d'angles.
  11. Manejar les nocions de proporcionalitat que menen a les mesures trigonomètriques expressades com a raons.
  12. Treballar les funcions trigonomètriques funcionalment després d'haver-les treballat com a raons.
  13. Fer representacions gràfiques espirals amb identificació de les proporcionalitats que s'hi manifesten. Aplicar els teoremes de Pitàgores i de Tales. Observar irracionals a partir de proporcions. Situar el nombre d'or en la història i la naturalesa.
  14. Descriure les transformacions isomètriques, les seves característiques invariants i la seva expressió en coordenades.
  15. Determinar els llocs geomètrics de punts que compleixen determinades propietats.
  16. Donar significat topològic a la fórmula d'Euler. Interpretar els conceptes d'espai interior/exterior.
  17. Interpretar les formes que constitueixen una estructura tècnica i a la vegada relacionar les característiques tècniques de resistència a les característiques morfològiques.

Objectius del crèdit 8
  1. Seguir i prendre consciència del procés de conjecturar i provar diferents relacions geomètriques.
  2. Treballar problemes de combinatòria i distingir quin tipus de càlcul cal fer en cada cas (variacions amb repetició o sense, combinacions, permutacions).
  3. Treballar el càlcul de probabilitat d'esdeveniments compostos en el cas d'independència o incompatibilitat.
  4. Contrastar la idea de probabilitat condicionada i independència d'esdeveniments.
  5. Treballar la proporcionalitat inversa i la funció f(x) = 1/x veient els problemes on cal aplicar aquesta funció.
  6. Identificar la funció logaritme (i exponencial), els seus usos i les formes de calcular-ne valors.
  7. Enfrontar-se a una situació d'optimització geomètrica des de múltiples perspectives.
  8. Expressar formes d'orientació mitjançant angles i vectors. Determinar posicions i orientacions de punts.
  9. Deduir el volum d'una esfera.
  10. Identificar irracionals com a solucions de situacions de mesura. Construir un mètode iteratiu que permet obtenir aproximacions d'irracionals amb decimals i fraccions.
  11. Aplicar la noció de tangent, cosinus i sinus per determinar mesures indirectes.
  12. Treballar la proporcionalitat directa i aplicar el teorema de Tales. Comentar els càlculs històrics del radi de la Terra: mètodes d'Eratòstenes i Fernel; mesura indirecta.
  13. Aplicar els teoremes de Tales i de Pitàgores a la resolució de problemes de mesura de distàncies inaccessibles per mètodes geomètrics. Fer càlculs de proporcionalitat associats a semblances de triangles. Aproximar amb mesures indirectes. Comentar les conseqüències històriques del teorema de Pitàgores a l'època grega i els treballs d'Hipòcrates.
  14. Treballar diverses formes de resolució de problemes: utilitzant màxim comú divisor i mínim comú múltiple aplicant mètodes algèbrics coneguts i proporcionalitat.
  15. Descriure una primera intuïció de l'infinit. Cercar lleis generals a partir de situacions particulars. Operar amb fraccions i decimals.
  16. Interpretar els grafs com una forma simplificada de donar informacions interessants.
  17. Practicar la resolució de problemes sense informació prèvia sobre el mètode o estratègia que cal emprar.