Material per al professorat

[Segon cicle]

Objectius generals del projecte

Bon dia mates
Aquest projecte «Bon dia Mates 14-16» vol presentar als alumnes del segon cicle de la secundària obligatòria el món de la Matemàtica a través de la vivència activa de descobriments i reflexions, realitzant activitats i vivint l'aprenentatge com una experiència progressiva, divertida i formativa.

El projecte pivota sobre el plantejament de problemes, experiències i projectes basats en situacions i objectes reals, que inviten l'alumne a treballar activament i a anar fent el seu propi procés formatiu d'una manera gradual, seguint seqüències conceptuals adequades.

Algunes paraules clau que descriuen l'esperit d'aquest projecte són: la voluntat d'anar edificant l'aprenentatge sobre la intuïció, la comprensió i l'entusiasme i el caràcter pràctic del que s'explora; el caràcter flexible d'itineraris alternatius o suports adequats. Així el mateix projecte és adaptable a diferents nivells de desenvolupament, tractant la diversitat o fent avaluacions en si mateixes formatives o obrint portes a extensions o projectes d'aplicacions i consolidació o cultivant el caràcter lúdic lligat a l'esperit científic.

Sota aquesta voluntat l'actual projecte es planteja corn a objectius concrets a assolir en aquesta etapa els següents:
  1. Entendre els processos usuals de codificació i descodificació a nivell numèric, gràfic, funcional o lingüístic.
  2. Conèixer els nombres naturals, enters, fraccionaris i decimals en els seus aspectes conceptuals de representació, d'operativitat i d'ús.
  3. Tractar la fenomenologia aleatòria i el seu tractament probabilístic i/o estadístic.
  4. Treballar els aspectes claus de la geometria del pla i de l'espai quant a modelització, descripció, càlcul, representació i argumentació.
  5. Fer l'estudi de les funcions corn a estri per descriure informacions, estudiar dependències i crear models.
  6. Saber mesurar en casos lineals, superficials i cúbics usant diferents mètodes i sistemes, i en particular el sistema mètric decimal.
  7. Fer models mitjançant simulacions, selecció de mostres, etc., contrastant la validesa de les conclusions amb els problemes reals tractats.
  8. Saber usar diferents llenguatges matemàtics i apreciar-ne en cada cas la conveniència.
  9. Conèixer tecnologies i mitjans propis de la computació, comunicació o visualització.
  10. Manejar les formes de raonament pròpies de la Matemàtica.
  11. Descobrir la bellesa de la Matemàtica i el seu interès.
  12. Preparar el futur ciutadà amb el bagatge essencial de la matemàtica quotidiana que l'acompanyarà sempre en la seva vida present i futura.

En definitiva, es tracta de fer:
  • Un treball sistemàtic.
  • Un treball pràctic.
  • Un itinerari obert i flexible.
  • Èmfasi en els processos, estratègies de resolució de problemes i construcció de significats.
  • Una potenciació d'una actitud positiva.
  • Una diversitat de sistemes d'avaluació i control del treball escolar.
  • Un plantejament investigatiu i des de múltiples perspectives.