|
Aquest projecte «Bon dia Mates 14-16» vol presentar als alumnes del segon cicle de la secundària obligatòria el món de la Matemàtica a través de la vivència activa de descobriments i reflexions, realitzant activitats i vivint l'aprenentatge com una experiència progressiva, divertida i formativa.
El projecte pivota sobre el plantejament de problemes, experiències i projectes basats en situacions i objectes reals, que inviten l'alumne a treballar activament i a anar fent el seu propi procés formatiu d'una manera gradual, seguint seqüències conceptuals adequades.
Algunes paraules clau que descriuen l'esperit d'aquest projecte són: la voluntat d'anar edificant l'aprenentatge sobre la intuïció, la comprensió i l'entusiasme i el caràcter pràctic del que s'explora; el caràcter flexible d'itineraris alternatius o suports adequats. Així el mateix projecte és adaptable a diferents nivells de desenvolupament, tractant la diversitat o fent avaluacions en si mateixes formatives o obrint portes a extensions o projectes d'aplicacions i consolidació o cultivant el caràcter lúdic lligat a l'esperit científic.
Sota aquesta voluntat l'actual projecte es planteja corn a objectius concrets a assolir en aquesta etapa els següents:
- Entendre els processos usuals de codificació i descodificació a nivell numèric, gràfic, funcional o lingüístic.
- Conèixer els nombres naturals, enters, fraccionaris i decimals en els seus aspectes conceptuals de representació, d'operativitat i d'ús.
- Tractar la fenomenologia aleatòria i el seu tractament probabilístic i/o estadístic.
- Treballar els aspectes claus de la geometria del pla i de l'espai quant a modelització, descripció, càlcul, representació i argumentació.
- Fer l'estudi de les funcions corn a estri per descriure informacions, estudiar dependències i crear models.
- Saber mesurar en casos lineals, superficials i cúbics usant diferents mètodes i sistemes, i en particular el sistema mètric decimal.
- Fer models mitjançant simulacions, selecció de mostres, etc., contrastant la validesa de les conclusions amb els problemes reals tractats.
- Saber usar diferents llenguatges matemàtics i apreciar-ne en cada cas la conveniència.
- Conèixer tecnologies i mitjans propis de la computació, comunicació o visualització.
- Manejar les formes de raonament pròpies de la Matemàtica.
- Descobrir la bellesa de la Matemàtica i el seu interès.
- Preparar el futur ciutadà amb el bagatge essencial de la matemàtica quotidiana que l'acompanyarà sempre en la seva vida present i futura.
En definitiva, es tracta de fer:
- Un treball sistemàtic.
- Un treball pràctic.
- Un itinerari obert i flexible.
- Èmfasi en els processos, estratègies de resolució de problemes i construcció de significats.
- Una potenciació d'una actitud positiva.
- Una diversitat de sistemes d'avaluació i control del treball escolar.
- Un plantejament investigatiu i des de múltiples perspectives.
|