Material per al professorat

[Segon cicle]
 
 
 
  Projecte d'investigació: Contaminació atmosfèrica
[Projectes]
 
Bon dia mates
Data d'inici:
Data de lliurament:

Contingut
  1. Tema. Consells generals i punt de partida.
  2. Condicions per a la realització del projecte.
  3. Format de presentació de la memòria.
  4. Criteris i graella d'avaluació.

1. Tema: Contaminació atmosfèrica

  • El projecte ha de centrar-se en el efectes socials de la contaminació de l'aire a partir de les descripcions científiques, periodístiques, etc. que envaeixen la nostra realitat.
  • El treball sobre contaminació atmosfèrica té components científics interessants. Fóra fantàstic fer un treball on hi intervinguessin tots els components socials, treball de llengua... Ara bé, pel projecte interessa sobretot que aprofundeixis els elements matemàtics en els estudis realitzats.
  • Necessitaràs ser clar i expressiu, així com destriar correctament informacions, ja que molts documents científics són de difícil lectura. Posaràs en joc recursos importants com: mesures, lectura de gràfiques i taules de dades, comparacions, capacitat d'anàlisi i formulació de problemes, relacions funcionals, etc.

Consells generals
  • Aconsegueix informació dels materials publicats pels Departaments de medi ambient de les diverses institucions. Informa't dels aparells de mesura i unitats utilitzades en contaminació de l'aire. Informa't dels costos dels aparells de filtració, i la llei que ho regula a nivell industrial.

Punts de partida
  1. Descriu els components nocius de l'aire, les fonts que provoquen el seu augment, i la situació general al teu lloc de residència habitual. Pots fer-ne un mural.
  2. Descriu aparells que s'utilitzen per mesurar la contaminació de l'aire. Descriu i explica les relacions entre les unitats de mesura corresponent i les formes de representar-les.
    Descriu un procés de contaminació al cap del temps per mitjà de gràfiques temporals de gastos a partir de dades del teu municipi i comarca. Fes una anàlisi estadística.
  3. Proposa i resol algun problema real, on utilitzis tècniques algebraiques com la resolució d'equacions.
  4. Fes una anàlisi de costos sobre algun problema de contaminació. Pots analitzar -per exemple- el cost d'aparells de filtració de certs gasos.


2. Condicions per a la realització del projecte.

Un cop decidit l'aspecte del tema que s'ha de tractar, comunica-ho al professor/a.
En primer lloc, cal fer un guió sobre el pla de treball i consultar-ho amb el professor/a per tal que t'orienti.
Has de presentar el projecte en la data acordada, amb una extensió màxima de quatre pàgines per al text principal i d'acord amb el format que s'indica a continuació.




3. Format de presentació de la memòria.

La memòria consistirà en els següents apartats:

1. Portada.
Ha d'incloure el títol del projecte i el nom de l'alumne/a que el presenta.
També hi ha d'haver un resum breu de les finalitats i descobertes del projecte i una llista de continguts.

2. Text principal.
Ha d'incloure la descripció acurada del desenvolupament del projecte amb la indicació dels subapartats i la documentació gràfica i numèrica adequada.

3. Conclusions.
Ha d'incloure el resum dels descobriments i també els comentaris sobre les seves limitacions.

4. Mètodes matemàtics.
Ha d'incloure la llista o el mapa conceptual dels continguts i els instruments matemàtics utilitzats.

5. Recursos.
Ha d'incloure la relació dels llibres consultats, el material emprat, etc.

6. Agraïments.




4. Criteris i graella d'avaluació.

A. Disseny global i estratègies Molt baix Baix Mitjà Alt
1. Identificació d'informació        
2. Treball sistemàtic i lògic        
3. Extensió i aprofundiment        
         
B. Contingut matemàtic        
4. Formulació matemàtica        
5. Ús de llenguatge matemàtic        
6. Aplicació de tècniques        
         
C. Exactitud        
7. Exactitud en l'ús de les matemàtiques        
8. Correcció en els resultats        
         
D. Claredat i comunicació        
9. Explicacions clares i precises        
10. Estructuració        
         
E. Actitud matemàtica        
11. Esperit de recerca        
12. Matematització de situacions        
         
F. Autonomia        
13. Presa de decisions        
14. Organització        
         
G. Valoració global        
15. Valoració de conclusions        
16. Limitacions i perspectives        

Puntuació final: ____

Comentaris